Förra veckan bekräftade Microsoft ännu en nedskärning. 9 100 mister sina jobb, medan Perfect Dark och Everwild ska vara nedlagda. Någon som drabbats extremt hårt i en tidigare uppsägningsrunda är Arkane Austin. Studion bakom Prey och Redfall gick i graven i maj 2024.

Arkane Studios i Lyon finns kvar, men en som inte längre är en del av studion är grundaren och Dishonored-regissören Raphaël Colantonio. På X funderar han varför "ingen talar om elefanten i rummet", som är "Game Pass". "Bullshit" som att Game Pass inte påverkar försäljningen ger han inte mycket för, särskilt inte när Microsoft erkänner långt senare att så är fallet ("No shit!").

Colantonio tycker inte det är konstigt att spelarna faller för tjänsten som är "för bra för att vara sann". Han menar dock att spelarna till sist inser hur spelen påverkas. Branschveteranen hävdar att Microsoft alltjämt är i en fas då de jagar prenumeranter med förhoppning om att de många, många investeringarna en dag ska betala sig. Nej, Colantonio skräder inte med orden.

Jag tycker att Game Pass är en ohållbar modell som under ett decennium mer och mer skadat branschen, subventionerad av Microsofts "oändliga pengar", men förr eller senare måste verkligheten hinna ikapp.

Arkane Studios har Marvel's Blade på gång. Ett spel vi inte sett sedan december 2023.

Colantonio är inte ensam om sin kritiska analys. Branschjournalisten Christopher Dring sa tidigare i år att Game Pass-spel på Xbox tar "uppenbarlig skada" i sin försäljning, och inte direkt sett mycket tillväxt på sistone. Rebellion som släppte sitt Atomfall dag ett via Game Pass har dock kallat sitt Game Pass-beslut för "jättesuccé". Så visst finns det röster från båda hållen.

Förra sommaren höjdes priserna för Game Pass samtidigt som man gjorde förändringar.