Contraband Police
Sitter du och tittar på Gränsbevakarna på tv och tänker att det hade varit roligt med lite mer sovjetisk brutalism? Starta Contraband Police och klicka igång UV-lampan.
Premissen i Contraband Police är tämligen simpel. Du är en regimtrogen gränspolis, som ska ta över ansvaret för gränspassagen till det kommunistiska Acaristan i början av 1980-talet. Regimen kräver ordning och du är förstås en man av ordning.
Det kvittar om farmor, moster, syster är dödssjuka, gäller inte ditt visum så är det bara att vända om.
Till din hjälp har du en trött polisbuss, en ficklampa med vitt ljus samt uv-ljus och din trogna stämpel som antingen godkänner personers inresa eller helt enkelt förvägrar dem Acaristans varma kram.
Folkrepubliken Acaristan försöker i bakgrunden att på fredligaste och enklaste sätt hantera den revolutionistiska gruppen Blood Fist, samtidigt som de måste kämpa mot den ondskefulla kapitalismen som plågar deras närmaste grannländer. Din roll är förstås att släppa in människor som efter 8 timmars kö på ambassaden fyllt i rätt blanketter utan slarvfel. Slarv är förbjudet, förstås.

Om han inte ens har rätt mössa på fotot i passet, så är det bara för honom att vända om. Kom ihåg, det är han som behöver Acaristan, inte Acaristan som behöver honom.
Passkontrollen är noggrann, som sig bör. Självklart har du en checklista att beta igenom. Men dagens inresereglering sker på en anslagstavla vid kontrollstationen, glöm inte bort vad som gäller. Får inte unga män under 30 år komma in? Kolla födelsedatum och visa dem vägen ut om de inte har åldern inne. Lätt som en plätt? Självklart finns en stigande svårighetsgrad med fler inreserestriktioner, fler dokument att kollaborera och förstås smuggelgods, som kan finnas lite här och var. När Blood Fist blir en mer öppet våldsbejakande terrororganisation, så kan du vänta dig att din gränskontroll blir anfallen. Kom ihåg att svänga förbi Vlad och hans affär i skogen för att köpa vapen och ammunition. För fredliga Acaristan kommer förstås inte att förse dig med vapen frivilligt.
Pengar är något av en bristvara. Du får en slant för perfekta kontroller (Gå igenom hela checklistan korrekt trots att personen inte klarade krav nr1), du får också pengar för att dumpa av smuggelgods hos polisens högkvarter samt släppa av gripna smugglare i gruvan (Gulag) för lite hederlig kroppsbestraffning. Varför blanda in domstolen när du var där och plockade kokainet från hans förarstol?
Ett annat sätt att tjäna lite pengar är förstås att idka lite svarthandel med dem du kontrollerar. Eller bara ta emot mutor.
Ganska snabbt är hela förrådet fullt med smuggelgods och det har förstås ett värde på din sida gränsen. Blink, blink, nudge, nudge.
Glöm inte att ha en uppsättning extra verktyg så att du alltid kan bända loss kofångaren med kokain från lastbilen.
Vlad säljer allt du behöver och som staten inte tillför gratis.
Från datorn kan du självklart uppgradera alla faciliteter vid gränskontrollen. Det är inte nödvändigtvis fel att uppgradera ditt enkla kyffe till ett litet palats, om du är utsövd orkar du korsgranska alla olika blanketter.
Då och då dyker särskilda uppdrag upp, där du måste lämna din gränspost och bege dig ut på äventyr. Ofta kopplat till konflikten med Blood Fist. Du kommer där få valet att agera regimtroget eller ställa dig på rebellernas sida.
Smugglare är snillrika och gömmer sina förbjudna varor väl. Därav har du en ficklampa med UV-ljus. De kan nämligen inte låta bli att markera gömställen med en liten symbol.

Här ligger en uggla bregravd. Fram med kniven och sprätta upp, strunta i vad föraren säger, Gulag väntar.
Men var på din vakt, smugglare kan välja att ställa sig på gasen och helt enkelt blåsa igenom bommen. Biljakt i ditt rostiga gamla polis-åk är inte spelets starka sida.
Spelet är utvecklat i Polen av Crazy Rock Studios och intrycket generellt är att det känns lite ”östeuropeiskt”. Ett ganska snyggt yttre men den underliggande motorn är en trimmad gammal trabant. Den gör sitt jobb och du behöver vänja dig lite.
Spelmekaniken ger ett något ”janky” intryck och skjutandet lämnar en del att önska.
Spelet försöker ibland att få dig att känna medlidande med gubbarna du kontrollerar. Men eftersom du är upptagen med att räkna lådor med tvål går det inte alltid fram. Dialoger sägs rätt ut i luften, oftast när du inte ens står vid karaktären. Det hade varit bättre om spelet lät oss fokusera på ett dialogskifte mellan passkontrollant och den som blir kontrollerad. De börjar oftast prata när du springer iväg för att räkna lådor med tvål eller kollar så att det inte ligger smuggelgods i de fem toaletter den lilla bilen bär med sig.
Snövits 8 dvärgar på sin väg till gruvan (Gulag). Forward comrades, for the glory of Acaristan!
Detta betyg är fastställt utan inblandning av Acaristans säkerhetspolis, KGP.
Not great. Not terrible.
Will shoot smugglers face again, to be sure.
Viam inveniam aut faciam