Testpilot: Fractal Design Scape – Trådlös gaming för stilrena spelare

Robot
Testpilot: Fractal Design Scape – Trådlös gaming för stilrena spelare

Fredrik "Shadee" Thorell har testat Fractal Designs headsetdebut Scape.

#fractal-design, #headset

Medlem

Jag ska strax köpa trådlöst headset, är HyperX något att ha? Har deras trådbundna nu och alltid varit nöjd.

signatur

Burn in the light.

Tack för en grym recension!

Hur funkar det med PS5?
Kör vanliga 3D Pulse idag då jag tycker de har ett skapligt ljud och har chat-mix som, för mig är ett måste då det till 80% är co-op som gäller. Medhörning? Så man hör vad som händer i huset eller är det som att ligga i ett badkar med hörselproppar?

PS: ”Uppgraderade” till 3D Pulse Elite, men bytte snabbt tillbaka.

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Fragtjuv

Tack för en riktigt bra recension!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Testpilot
Skrivet av redruM:

Jag ska strax köpa trådlöst headset, är HyperX något att ha? Har deras trådbundna nu och alltid varit nöjd.

Jag vet faktiskt inte. Har aldrig använt något Hyper X själv.

Skrivet av General_Omoral:

Tack för en grym recension!

Hur funkar det med PS5?
Kör vanliga 3D Pulse idag då jag tycker de har ett skapligt ljud och har chat-mix som, för mig är ett måste då det till 80% är co-op som gäller. Medhörning? Så man hör vad som händer i huset eller är det som att ligga i ett badkar med hörselproppar?

PS: ”Uppgraderade” till 3D Pulse Elite, men bytte snabbt tillbaka.

Tack!

Med PS5 så kopplar du dongeln i en av usb-portarna på baksidan bara så är du igång. Ljudet justeras separat på PS5 och med hjulet så det är två olika alltså. Därav att jag hade velat ha den där tonen så jag vet att det är max med hjulet och jag måste in systeminställningarna för att höja där. Jag satte det till max på PS5an och sedan justerade med hjulet, fungerade bra.

Medhörning är väl typ samma som sidetone (som finns att justera i inställningar) om jag inte är ute och cyklar?
Frågade Google Gemini AI:
"
Nej, medhörning och sidetone är inte exakt samma sak, även om de båda handlar om att man hör sig själv eller andra ljud i en ljuduppsättning. Medhörning är ett bredare begrepp som kan avse olika typer av ljudåtergivning för att förbättra ljudupplevelsen, medan sidetone specifikt refererar till att man hör sin egen röst i hörlurarna när man pratar i telefon eller vid andra ljudinspelningar.

Sidetone är en specifik funktion inom medhörning som innebär att man hör sin egen röst direkt i hörlurarna när man pratar i en telefon eller mikrofon. Detta hjälper till att undvika att man pratar för högt eller att man upplever att man pratar i ett vakuum.
Så, medan sidetone är en typ av medhörning, är medhörning ett bredare begrepp som inkluderar sidetone, men också andra typer av ljudåtergivning. "

För ett mer exakt svar gällande medhörning skulle jag kontakta Fractal Design direkt eftersom det tydligen kan betyda många olika saker.

Tänk på att inställningar görs via hemsidan eller mjukvara på datorn så det krävs att koppla headsetet till en dator om du skulle vilja justera nivån på sidetone.

Skrivet av Joe Swallows:

Tack för en riktigt bra recension!

Tack!

Skärmdumpmästare

Väldigt intressant att höra att dina polare tycker att det är som att prata bredvid dig men åsido så är man själv sin största kritiker.
Har du testat att återspela din egen röst själv?

Väldigt nyfiken om du själv har den åsikten.

Varför jag undrar är att mina polare tycker att mina gamla arctis 7 hörlurar låter bra men när jag jämför den med mobilens mikrofon så är mobilens mikrofon avsevärt mycket bättre där jag själv skulle ha den åsikten om mobilen som dina polare gav om din fractal mikrofon.

Om du har lust att kolla upp det på ett sätt antingen via ljudinställningarna eller discord osv. så skulle det vara tacksamt.

^^

Testpilot
Skrivet av Seveni:

Väldigt intressant att höra att dina polare tycker att det är som att prata bredvid dig men åsido så är man själv sin största kritiker.

Varför jag undrar är att mina polare tycker att mina gamla arctis 7 hörlurar låter bra men när jag jämför den med mobilens mikrofon så är mobilens mikrofon avsevärt mycket bättre där jag själv skulle ha den åsikten om mobilen som dina polare gav om din fractal mikrofon.

Om du har lust att kolla upp det på ett sätt antingen via ljudinställningarna eller discord osv. så skulle det vara tacksamt.

^^

Absolut. Jag kollar upp det och återkopplar sent imorgon kväll/torsdag. Hinner tyvärr inte innan.
Ska skicka tillbaka headsetet på torsdag också, så om någon har någon mer fråga är det dags.

Medlem

Bra recension, trevligt med mycket bilder (i bra kvalité också).

Testpilot
Skrivet av Seveni:

^^

Nuså. Från vad jag har testat nu så skulle jag säga att det absolut är skillnad. Med reservation för att jag inte är van att höra min egen röst så är mikrofonen bättre än de trådlösa headsets jag har kunnat pröva med. Där ska sägas att det här är enda headsetet från 2025 jag har tillgång till men rösten låter klarare och tydligare utan några skräpljud eller missljud.

Jag gjorde en snabb Youtube short, utan att göra några särskilda ljudinställningar i Davince Resolve eller ställa in något särskilt för mikrofonen innan jag spelade in klippet. Spelade in med Windows inbyggda "Ljudinspelaren". Håll till godo
https://www.youtube.com/watch?v=e27ABqJrTZs

Testpilot
Skrivet av Fulci:

Bra recension, trevligt med mycket bilder (i bra kvalité också).

Tack!

Jag gillar att försöka ta bra bilder så det är kul att få lite feedback. Har ingen studio eller egentligen bra utrymme hemma så funderar alltid ut några bra utomhusplatser för bilder till mina piloter . Hade planerat att hinna med att göra ett recensionsklipp också där jag går igenom headsetet men tyvärr kom livet, jobbet och annat i vägen den här gången. Kanske vid nästa testpilot!

Medlem

Ej bortgömmbar mick gör den till ett no-go. Uppfällbara mickar är så fult att jag får ångest.
Infällbara eller inbyggda, annars får det vara.

Medlem

ANC är perfekt för att eliminera surret från datorfläktar när PC:n krämar på. Det var en miss, och "dyr" är den redan ändå.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Ej bortgömmbar mick gör den till ett no-go. Uppfällbara mickar är så fult att jag får ångest.
Infällbara eller inbyggda, annars får det vara.

Ta bort den och kör de inbyggda då? Den har ju det och är rätt bra.

Skärmdumpmästare
Skrivet av Shadee:

Nuså. Från vad jag har testat nu så skulle jag säga att det absolut är skillnad. Med reservation för att jag inte är van att höra min egen röst så är mikrofonen bättre än de trådlösa headsets jag har kunnat pröva med. Där ska sägas att det här är enda headsetet från 2025 jag har tillgång till men rösten låter klarare och tydligare utan några skräpljud eller missljud.

Jag gjorde en snabb Youtube short, utan att göra några särskilda ljudinställningar i Davince Resolve eller ställa in något särskilt för mikrofonen innan jag spelade in klippet. Spelade in med Windows inbyggda "Ljudinspelaren". Håll till godo
https://www.youtube.com/watch?v=e27ABqJrTZs

Vilken service, du har gett mig en ordentlig tankeställare och jag gillade ljudet från ditt test mycket mera än någon annans persons test.

Tack för att du gick det extra steget för att göra youtube videon ^^

1
Skriv svar