9 100 får gå från Microsoft – Xbox uppges drabbas hårt

Medlem
Skrivet av Sugarup:

Undra om en person som Phil Spencer bryr sig längre kring dessa uppsägningar.
Under hans tid har verkligen inte mycket hänt till fördel för Xbox.

Phil Spencer skulle köpa sig ur konkurrensen mot Sony med följd av uppsägningar på uppsägningar.
Undra när man slutar bry sig om hur många liv som påverkas.

Ja, jag vet att Spencer inte tar alla beslut själv. Men hans beslut att köpa upp studios ökade värdet på hela Xbox. Det i sin tur gjorde att Microsoft ställde högre krav och förväntningar på omsättning och resultat. Dvs Phil Spencers direkta beslut att köpa upp konkurrensen har utarmat hela deras division.

Mm ska vi lyssna på din brilliant ekonomiska analys eller världens mest framgångsrika företsgskoncern.

Du vet inte vad du pratar om.

Vi kommer att se extremt mycket bloat försvinna från de flesta av dessa företag. Och det är bra!

Ta t.ex perfect dark remaken.

Sju år har de hållit på och resultatet är så dåligt så de skrotar hela projektet istället för att kasta met pengar i ett hål.

Det är många människor som inte bär sin vikt och blir nu avskedad.

Bra mer pengar till det vi vill ha, dvs bra spel

Vill du pyssla med almosor så gör det med dina egna pengar på din egen tid.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av frommy:

Ingen rolig bransch nu alltså, jag tror att många nyexaminerade kommer få problem med entry level jobb nu när folk med erfarenhet inte ens sitter säkert längre.

De som ryker är dödvikt bevisligen.

Är du kompetent kommer du alltid ha ett jobb.

Ta king som exempel de har drivit in pengar länge på candycrush och diverse andra spel och blivit bloatade utan dess like.

Klart du kan klippa folk då.

Det här är ett generellt tema som går genom hela ekonomin just nu efter sötebrödsdagarna är över. Stater printar inte pengar i samma utsträckning folk sitter inte hemma med inflationsuppblåst spenderbar inkomst.

Back to reality.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Ja, intern DEI-kultur är problemet, företaget förvandlas till ett vuxendagis till slut och släpper produkter och har visioner därefter!

Nu har ju Helldivers 2 hittat till xbox konsolen så det är en massiv vinst för dem!

Det är knappast enbart Phil Spencers fel att xbox förlorade tidigare viktigare generationer som ledde till den situationen de är i nu och får lämna walk over till Sony. Samtidigt har de tvingats anpassa sig och släpper spel till alla format, vilket gör att fler får chansen att hugga tänderna i deras bättre spel, tex sonyponys! Det om något är ju demokrati verklig demokrati att alla får komma till tals!

För intern dei resulterar i att 9000 anställda får gå? Knappast. Att saker är PK gör inte saker dagis.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Mm ska vi lyssna på din brilliant ekonomiska analys eller världens mest framgångsrika företsgskoncern.

Du vet inte vad du pratar om.

Vi kommer att se extremt mycket bloat försvinna från de flesta av dessa företag. Och det är bra!

Ta t.ex perfect dark remaken.

Sju år har de hållit på och resultatet är så dåligt så de skrotar hela projektet istället för att kasta met pengar i ett hål.

Det är många människor som inte bär sin vikt och blir nu avskedad.

Bra mer pengar till det vi vill ha, dvs bra spel

Vill du pyssla med almosor så gör det med dina egna pengar på din egen tid.

Det doftar mycket aggression i ditt svar. Är du en egenföretagare som är allergisk mot skatter eller?

Man kan med rumpan räkna ut varför Microsoft gör detta. De behöver behålla marginalvinsten för att blidka aktieägarna.

Turn 10 som gör Forza- spelen har levererat bra produkter för konsumenterna och höga betyg hos kritikerna. De förlorade 50 % av sin personal. Det har inget med dödvikt att göra.
Men det har allt med att bibehålla marginalvinsterna och visa en ÖKNING av tillväxt på bolaget.

Microsoft har vid det här laget satsat miljarder på A.I och samtidigt lovat aktieägarna att dessa investeringar ska bära frukt i form av ökad försäljning av nya produkter och minskad personalstyrka, dvs "effektivisering".
Dvs ekonimisk tillväxt och ÖKNING av marginalvinsten.

Men vem som helst förstår du kan inte ha en oändlig ÖKAD tillväxt, nångång saktar det ner. Men Microsofts VD gör allt detta för sin egna bonus.

Microsoft redovisar detta inför deras årsrapport i juli till aktieägarna. Det är därför detta kommer nu, för aktieägarnas skull.

För att sedan ta dessa långa spelprojekt utan spel. Det är Phil Spencer som tog besluten att köpa upp en massa studios utan att ha en plan för dem. I en normal ekonomisk sfär skulle Phil Spencer blivit sparkad för dålig styrning.

Det är Phil Spencer som ytterst är ansvarig för alla spelprojekt sedan 2013. Alla nedlagda spel som kostat är på hans bord. Men visst det är "synd om honom" eller nåt.

Men fortsätt du prisa Xbox och du är ju komisk om du tror att dessa beslut kommer leda till fler spel. Microsoft tänker på sina aktieägare, inte konsumenterna.

Aktiägarna vill se ökat värde på aktien och utdelningen. Hur det blir gjort är irrelevant, det har inget med bra spel att göra.
Ser man framtiden märker man vart Microsoft är på väg om du läser deras rapporter. Läs dem nästa gång innan du ska föreläsa.

Mitt första inlägg handlar om när är man nöjd med en tillväxt och vinst.
Är ändmålet att tjäna mer och mer pengar för en utvald grupp medan tiotusentals andra får ta brödsmulorna?
Är det ett företag du vill jobba för, som sparkar dig om vinsten är 4 % istället för 5%?

Det var syftet med mitt första inlägg.

Medlem

Till skillnad mot Ubisoft så går micromjukts-aktie bra, 498,84 USD nu i rådande stund. Pengarna går brrr! Det är inte slutet, det är bara början för det nya Xbox utvecklingen, kan bli avveckling också som hårdvara , där behövs en liten brasklapp dock! Då kommer istället deras hybrid konsol-dator göras av redan etablerade datorföretag som Asus, MSI etc. Xbox som varumärke kommer finnas kvar men i en omstöpt form!

Tills den dagen de börjar stänga servrarna kan vi sitta lugnt i båten! Jag säger att det är lugnt grabbar! Måla inte F-n på väggen

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Nej han har inte styrt skutan på bästa sätt för då skulle han inte han inte köpt 2 gamla halvdöda drakar som Activision/Blizzard och zenimax för ofantliga summor som han kunde lagt på att köpa upp nyare studios med ambitioner och passion för spel. Det har ju bevisligen inte gått bra för då hade han inte behövt göra sig av med så mycket folk. Ut med Phil och in med någon som vill något.

Men hur kan du veta allt detta?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Om man bryr sig om ekonomi köper man inte en gigantiskt företag som Activision Blizzard för 730 miljarder, som de uppenbarligen inte klarar av att hantera.

Och om resultatet på sista raden längre fram visar att den var en långsiktigt god investering, då är det fortfarande fel?

Eller du tror att dessa lirarna är sämre på företagsekonomi än forumiter på FZ?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men hur kan du veta allt detta?

Vadå veta? Det är en åsikt och spekulationer precis som allt du försvarar Spencer med. Jag anser att han skulle satsat på annat än Activision och zenimax. Och jag tycker ms ska göra sig av med honom likt sony gjorde med Jim Ryan när han satsat på live service.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Och om resultatet på sista raden längre fram visar att den var en långsiktigt god investering, då är det fortfarande fel?

Eller du tror att dessa lirarna är sämre på företagsekonomi än forumiter på FZ?

Är inte det problemet att de inte är eldsjälar utan ekonomer?

Medlem

Man tycker ju att givet Gamepass i fokus hos MS så borde man låta så många spelstudios som möjligt göra sin egna grej, Om dom vill ha "the netflix of gaming" så är utbudet attraktionen, borde vara oerhört bättre att ha 2st flagskepp titlar om året och 100+ som presterar plus/minus noll med en liten chans för hit då och då. Tråkigt när branschen konsolideras och fokus är på få gigantiska titlar som har garanterad vinst, vem fan vill köpa Gamepass för att lira 2st spel om året, Jag förstår att dom bara kan luta sig tillbaka och lägga till spel ifrån externa publishers, men dom borde ändå gynnas av att iaf en bråkdel av det som erbjuds på gamepass är ifrån deras egna store-brand, om något för att 100% av vinsten på dom är deras.

Förstår inte tänket när en studio presterar sämre och man lägger ned den, varför inte bara gå helt hands-off och ge dom en årsbudget som man tror leder till iaf inte en förlust, och sen låta dom pumpa ut precis vad dom vill med kanske något krav på X antal spel om Y antal år. Worst case dom underpresterar men kostade inte så mycket, men byggde ut utbudet på gamepass. Best case dom träffar korrekt nån gång eller två, som en bonus så skulle MS ses som Developer vänlig plats att vara på och locka in ännu mer externa publishers/spel.

Medlem

Nu sladdar vi lite väl med språket ändå, personerna har blivit uppsagda och inte avskedade, det är två olika saker.

Medlem

Är inte det problemet att de inte är eldsjälar utan ekonomer?

Eldsjälar i all ära, men ekonomin måste gå ihop. Eldsjälar skapar, ekonomer ekonomar.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vadå veta? Det är en åsikt och spekulationer precis som allt du försvarar Spencer med. Jag anser att han skulle satsat på annat än Activision och zenimax. Och jag tycker ms ska göra sig av med honom likt sony gjorde med Jim Ryan när han satsat på live service.

Jag försvarar inte Phil, jag ifrågasätter dig. Man kan inte ha en åsikt om att något/någon är dålig bara för att man känner för det. Eller jo, man kan, men det blir löjligt.

Annars kan jag dra till med att Messi är dålig på fotboll, Elon Musk är fattig och solen är skit.

Du skriver vad du tycker borde har gjorts och antyder att det hade skapat ett bättre resultat. Vad grundar du det på?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Eldsjälar i all ära, men ekonomin måste gå ihop. Eldsjälar skapar, ekonomer ekonomar.

Vad är det då spencer gör? Han är varken eldsjäl eller ekonom.

Medlem
Skrivet av storm72:

När du blir äldre och behöver försörja dig själv och ev. en familj så kommer du förstår innebörden av en förlorad anställning.

Det tror jag att alla fattar. Men man kan väl glädjas åt att företag utvecklas och kapar dökött?

Blir du ledsen när det läggs ner vapenfabriker och de anställda där får söka nya jobb?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad är det då spencer gör? Han är varken eldsjäl eller ekonom.

Vad baserar du det på? Att han inte är en eldsjäl?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jo men det är ju knappast ekonomerna som gjort spelen som blir älskade av folk. Det är ju när eldsjälarns slutar och ekonomerna tar över som spelen floppar och det blir massiva varsel.

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Till skillnad mot Ubisoft så går micromjukts-aktie bra, 498,84 USD nu i rådande stund. Pengarna går brrr! Det är inte slutet, det är bara början för det nya Xbox utvecklingen, kan bli avveckling också som hårdvara , där behövs en liten brasklapp dock! Då kommer istället deras hybrid konsol-dator göras av redan etablerade datorföretag som Asus, MSI etc. Xbox som varumärke kommer finnas kvar men i en omstöpt form!

Tills den dagen de börjar stänga servrarna kan vi sitta lugnt i båten! Jag säger att det är lugnt grabbar! Måla inte F-n på väggen

Aktien kan ju gå kanon även om speldivisionen går skit, så säger ju egentligen ingenting.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag försvarar inte Phil, jag ifrågasätter dig. Man kan inte ha en åsikt om att något/någon är dålig bara för att man känner för det. Eller jo, man kan, men det blir löjligt.

Annars kan jag dra till med att Messi är dålig på fotboll, Elon Musk är fattig och solen är skit.

Du skriver vad du tycker borde har gjorts och antyder att det hade skapat ett bättre resultat. Vad grundar du det på?

Inte alls samma sak. Det med Musk och Messi det är löjligt det håller jag med dig om. Jag gillar xbox och vill inte se det fördärvat. Jag tror att 100% av alla här på fz har bättre känsla för bra och dåliga spel än Phil Spencer, bara för att han har en xbox kontroll på tröjan betyder inte det att han kan spel.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vad baserar du det på? Att han inte är en eldsjäl?

Besvara gärna frågan innan du ställer en ny.

Medlem

Phil jobbar egentligen gör Sony. Han försöker bara sätta Microsoft/Xbox i skiten 👍

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Besvara gärna frågan innan du ställer en ny.

Suck.

Spencer gör sitt jobb.

Så, kan du vara snäll och backa upp ditt påstående nu?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Inte alls samma sak. Det med Musk och Messi det är löjligt det håller jag med dig om. Jag gillar xbox och vill inte se det fördärvat. Jag tror att 100% av alla här på fz har bättre känsla för bra och dåliga spel än Phil Spencer, bara för att han har en xbox kontroll på tröjan betyder inte det att han kan spel.

Jo det kan vi ju sitta och tycka i hemmets lugna vrå. Men så fungerar jag inte verkligheten för företag.

Ex mer eller mindre hela FZ sågar sönder mobilspel men ändå är mobilspel mest inkomstbringande. Hade vi fått bestämma så hade vi sänkt företagen och då hade ännu fler blivit av med jobbet?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Suck.

Spencer gör sitt jobb.

Så, kan du vara snäll och backa upp ditt påstående nu?

Spencer gör sitt jobb vilket är att vara ansiktet utåt när Microsoft vill sparka folk från sin spelavdelning. Alltså är han varken eldsjäl (om han nu inte brinner för detta, vilket han inte gör då han säger att han är ledsen) eller ekonom (saknar utbildning och är inte anställd som det).

Där har du all fakta.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Spencer gör sitt jobb vilket är att vara ansiktet utåt när Microsoft vill sparka folk från sin spelavdelning. Alltså är han varken eldsjäl (om han nu inte brinner för detta, vilket han inte gör då han säger att han är ledsen) eller ekonom (saknar utbildning och är inte anställd som det).

Där har du all fakta.

Om en person är ett ansikte utåt då är denne inte en eldsjäl?

Om man är ansiktet utåt när ingen blir av med jobbet, är man en eldsjäl då?

Sorry men din subjektiva uppfattning är inte fakta.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Om en person är ett ansikte utåt då är denne inte en eldsjäl?

Om man är ansiktet utåt när ingen blir av med jobbet, är man en eldsjäl då?

Sorry men din subjektiva uppfattning är inte fakta.

Du har omvänt mig. Phil spencer är en enorm eldsjäl som brinner för det han gör. Tack för utbildningen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du har omvänt mig. Phil spencer är en enorm eldsjäl som brinner för det han gör. Tack för utbildningen.

Tråkigt att du inte bara kan backa upp det du påstår. Hade varit intressant att läsa lite tankar och motiveringar.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar