Ska vara enkelt att porta Xbox Series S-spel i 60 fps till Switch 2

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Nu tänker jag inte hoppa på något Switch 2 "hate train", men att slänga ut att den är mycket billigare runtom i Europa och att "MÅNGA" handlat den utanför Sverige håller inte alltså. För det första så kan jag garantera att de flesta svenskar köpt den i Sverige, för det andra så är priset efterblivet högt här. Det kvittar ju att den är billigare utomlands, sjukt många saker är billigare i andra länder. Helt irrelevant när man bedömer priset på något i Sverige.

För att inte tala om eventuella garantiärenden..

Jag har själv köpt en Switch 2 (MK-bundeln) här i Sverige, plus pro controller. Nya Pro controllern är sjukt bra, men även ett måste för mig som är 199cm lång och har sjukt stora händer. Tyvärr är ergonomin fortsatt nästan vidrigt dålig på Switch 2 bärbart. På något sätt känns t.om joy con 2 I grepp nästan ännu sämre än Switch 1(!) (även sambon håller med där), trots att joy cons'en nu är större. Greppet är tyvärr kasst istället. Jag fattar att Nintendo fått skippa en del ergonomi för att kunna ha med mus-stöd osv. Men ja, nog hade de kunnat få till det aningen mer ergonomiskt va?

Jag älskar även bärbar gaming, och äger bl.a en Rog Ally Z1E som jag för stunden kör SteamOS på (och har ägt i princip alla bärbara spel-enheter som släppts). Rog Ally är nog den minst ergonomiskt bärbara som säljs just nu, men tack vare sin vikt och ändå OK ergonomi så fungerar det förvånansvärt bra. Steam Deck är ett snäpp upp på ergonomi-skalan. Nya Xbox Rog Ally/X lär ta det till nya höjder (sjukt ful, men nästan garanterat skön att hålla i/använda).

Jag och sambon har typ spelat sönder Mario Kart World och har haft galet roligt. Men en och annan gång har man ju frågat sig om det sjuka priset är värt det.. Skralaste line-up:en någonsin dessutom för en Nintendo konsol-release. Trots att de haft 1000 år på sig. De mjölkade Switch 1 för länge tycker jag (men den har ju sålt som smör, så de klagar nog inte!). Även Switch 2 lär sälja som satan, Nintendo går, som vi vet, en egen väg och verkar nästan ha något magiskt skydd som hjälper dom på vägen.

Jag är dock övertygad om att det om 1-2 år kommit en drös riktigt vassa spel till Switch 2! Men nu vid release är det förvånansvärt tråkigt måste jag säga. Det och priser talar emot. Om någon var tveksam så skulle jag råda dom till att avvakta ett år eller två. Men själv vill man ju ha allt så snabbt som möjligt 😅

Kort och gott, Switch 2 I sig är bra, spelen kommer till slut. Men release-lineup är för dålig och ergonomin är typ sämst av alla konsoler de senaste 10 åren. Konsol och joy-cons är för platta för mig. Det plus den extra tyngden gör att det nog mest blir dockat för mig, tyvärr. Så ja, det blev sjukt dyrt för oss.. Tiden lär utvisa om det var värt det. Värt det just nu? Förmodligen inte.. Men det blir väl det i längden hoppas jag.

Förstår din kritik mot ergonomin. Men åter igen till priset, När du ska köpa någon teknikpryl i Sverige, kollar du då inte runt på exempelvis Prisjakt för att hitta det bästa alternativet och beställer sedan hem det? Eller är det viktigt för dig att kunna åka ut till närmaste elektronikkedja? Jag förstår inte alls problemet faktiskt. Likväl som att jag som regel ofta beställer från spelbutiken.se och sparar en hundring, (jämfört med att gå till min lokala Webhallen) kan du väl beställa något från Tyskland, tullfritt och spara 1500 spänn? Garanti gäller precis lika mycket från ett annat EU-land, och är verkligen inte svårt att hantera via exempelvis amazon. Hade du beställt från exempelvis en svensk onlineshop så hade du även där fått sköta garantiärenden via posten. Självklart kan man inte beställa allting utomlands som är billigare, men en konsol som du beställer en gång och har i åratal, är väl just en sån sak som passar för det? Innan England lämnade EU så köpte jag var och varannat spel från deras amazon. Det blev billigare. Förstår inte hur nått som är så enkelt och smidigt, kan bli ett problem.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Du får väl lägga till priset på en bra TV för annars kan du inte använda vare sig Xbox eller Playstation.

Behövs såklart en 83" OLED för typ 60+ papp för ändamålet. Minst en extra handkontroll också, helst DualSense Edge för typ 2500, och en laddstation och så en PS Portal för bärbart spelande. Sen inser du att du MÅSTE uppgradera till PS5 Pro för ytterligare 10k. Alltså kostar PS5 nära hundratusen, speciellt om en räknar in:

Skrivet av Majoren:

Plus ca. tio ggr högre strömförbrukning, så man får lägga till åtskilliga tusenlappar över en femårsperiod.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Hur mycket spelar du egentligen för att en Xbox eller playstation ska kosta dig flera tusen extra i energikostnad under 5 år?
Spelar du i genomsnitt 3 timmar om dagen (vilket är väldigt högt) blir en last på 200w strax över 1000kwh. Och konsolen lär inte ständigt dra 200w Energikostnaden är irrelevant enligt mig när man jämför spelkonsoler.

Du behöver inte spela speciellt mycket för att förbrukningen ska bli väldigt dyr för en spelkonsol som i praktiken drar som en medeltörstig PC. Tar man PS5 som drar i genomsnitt 200watt när man spelar, och säg att man lirar 2h om dagen i genomsnitt, då får man pröjsa nästan 8500 för ett års spelande, jämfört med Switch 2:s kostnad på 800 kronor, förutsatt att man spelar 100% dockat med den. Blir billigare om man kör bärbart hemma med.

Ja, nog förstår jag att det är lätt att glömma bort elkostnader, men konstigt att bara räkna på kostnader för t.ex. tillbehör, som är mer av en engångskostnad, medan elförbrukningen rullar på som en merkostnad för konsolen hela tiden. Borde ju vara något för konsumentupplysningen att det redovisas mer tydligt på vad t.ex. en spelkonsol kostar i förbrukning.

Så du kan räkna med att PS5:an över 5 års tid kommer kosta dig 39.000:- mer än Switchen kostat dig. Det du.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du behöver inte spela speciellt mycket för att förbrukningen ska bli väldigt dyr för en spelkonsol som i praktiken drar som en medeltörstig PC. Tar man PS5 som drar i genomsnitt 200watt när man spelar, och säg att man lirar 2h om dagen i genomsnitt, då får man pröjsa nästan 8500 för ett års spelande, jämfört med Switch 2:s kostnad på 800 kronor, förutsatt att man spelar 100% dockat med den. Blir billigare om man kör bärbart hemma med.

Ja, nog förstår jag att det är lätt att glömma bort elkostnader, men konstigt att bara räkna på kostnader för t.ex. tillbehör, som är mer av en engångskostnad, medan elförbrukningen rullar på som en merkostnad för konsolen hela tiden. Borde ju vara något för konsumentupplysningen att det redovisas mer tydligt på vad t.ex. en spelkonsol kostar i förbrukning.

Så du kan räkna med att PS5:an över 5 års tid kommer kosta dig 39.000:- mer än Switchen kostat dig. Det du.

Vad betalar du för din el egentligen om 146kwh kostar dig 8500kr? Räknar du galet eller missar jag något?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vad betalar du för din el egentligen om 146kwh kostar dig 8500kr? Räknar du galet eller missar jag något?

Haha, nä kom att tänka på det nu, du har rätt jag får skylla på tillfälligt blodtrycksfall 😅

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Alltså... om du får frågan hur mycket Switch 2 kostar och du svarar 8000 och sen går den personen inställd att den ska vara så dyr men märker att den snarare kostar 67-7500 beroende på om hen vill ha med Mario Kart eller inte och då blir positivt överraskad och säger det till dig och du då förklarar du att du räknar med både extra handkontroll och avrundning uppåt får du nog räkna med konstiga blickar. Vad du anser vara nödvändigt tillbehör KAN INTE RÄKNAS IN I ETT KONSOLPRIS för det är ett extra tillbehör och inte vad konsolen kostar. För säg jag tycker du behöver fyra kontroller, fyra Gamecube-kontroller och sjutioelva andra tillbehör ska jag då räkna in dem i konsolpriset? Självklart fungerar det inte så. Vad du anser nödvändigt är irrelevant. Dessutom konkurrerar den inte med Xbox och Playstation då de är helt och fullt stationära konsoler som inte behöver kompromissa med någonting för att fungera bärbart. Kollar du på bärbara datorer som är extrema i sina konfigurationer är de betydligt dyrare än en stationär variant med liknande teknik i sig. Sen är battertiden timmar inte 20 minuter men antar att så som du felknepar och trixar för att berättiga ditt Nintendo-hat är det rätt tydligt att logik och verklighetsförankring inte är någonting du bryr dig om.

Jag sätter inte i system att undanhålla kostnader till folk som rådfrågar mig om priser. När en dator byggs budgeterar jag kostnaden för operativsystem, när en mobiltelefon köps budgeterar jag kostnaden för skal och skärmskydd och när en bil köps budgeterar jag kostnaden för vinterdäck. "Du nämnde ju 8000kr men denna kostade 6500kr" i ditt scenario besvaras med "Den inkluderade handkontrollen är gjord för barn" varpå den fiktiva personen chokas av att en riktig handkontroll - Du vet en sådan som behövs för att spela med - kostar 1100kr. Egentligen är jag snäll med den bedömningen då en eventuell köpare snabbt även märker att 700kr microSD-kort tillkommer för att ens få rimlig lagring i konsolen.

Vad jag anser nödvändigt är för övrigt högst relevant i min kommentar där jag kritiserar värdet av PS4-prestanda för 8000kr år 2025, sedan ansvarar inte jag för att Nintendokulten får spel över min subjektiva bedömning och menar att ett kommentarsfält bör behandlas som en universitetsuppsats där man måste skriva "Den kostar 7611,99kr med medlemsrabatt och klarar exakt 1 timma 33 minuter och 52 sekunder Cyberpunk" bara för att det skulle låta bättre.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jag sätter inte i system att undanhålla kostnader till folk som rådfrågar mig om priser. När en dator byggs budgeterar jag kostnaden för operativsystem, när en mobiltelefon köps budgeterar jag kostnaden för skal och skärmskydd och när en bil köps budgeterar jag kostnaden för vinterdäck. "Du nämnde ju 8000kr men denna kostade 6500kr" i ditt scenario besvaras med "Den inkluderade handkontrollen är gjord för barn" varpå den fiktiva personen chokas av att en riktig handkontroll - Du vet en sådan som behövs för att spela med - kostar 1100kr. Egentligen är jag snäll med den bedömningen då en eventuell köpare snabbt även märker att 700kr microSD-kort tillkommer för att ens få rimlig lagring i konsolen.

Vad jag anser nödvändigt är för övrigt högst relevant i min kommentar där jag kritiserar värdet av PS4-prestanda för 8000kr år 2025, sedan ansvarar inte jag för att Nintendokulten får spel över min subjektiva bedömning och menar att ett kommentarsfält bör behandlas som en universitetsuppsats där man måste skriva "Den kostar 7611,99kr med medlemsrabatt och klarar exakt 1 timma 33 minuter och 52 sekunder Cyberpunk" bara för att det skulle låta bättre.

Fast om någon frågar vad Nintendo Switch 2 kostar är det ju inte att undanhålla kostnad om en inte räknar med handkontroll som köpes till separat bara för att du har en åsikt om att de medföljande kontrollerna är för barn. Vänligen förstå skillnaden mellan personlig åsikt och fakta. Finns många som klarar sig utan att köpa till extra kontroll och därför kan du inte säga att konsolen kostar så mycket. Visst är det bra att räkna in OS om någon ska bygga en PC, speciellt om en vill ha Windows, men frågar jag efter mobilpriser vill jag veta vad faktiska mobilen kostar - jag har t.ex. inget skal och extra skärmskydd så frågar jag efter det faktiska priset vill jag inte att du lägger på massa saker som du anser nödvändigt men som högst troligen är irrelevant för mig.

Hade konsolen kostat 8000kr hade det varit relevant, men nu lägger du ju på extra kostnader och bashar konsolen på orimliga nivåer. Eller ska jag lägga till bilköp för att kunna spela "on the road" och säga att Switch 2 kostar 200k? Eller vill kunna spela på flyg också så köper ett privatjet! Senaste nytt: Nintendo Switch 2 kostar 300 miljoner!!!!!

Ja, vilken petitess att inte likställa 20 minuter med över två timmar. Minst. Inte alls patetiskt och desperat av dig. Och som sagt, priset är mer 7500 och kommer upp i 8000 först med tillbehör och det har ingenting med medlemspriser att göra. Alls. Återigen famlar du efter halmstrån och hittar på problem som inte existerar utanför ditt huvud. Men men. Uppenbart att logik inte biter på dig så avslutar den här högst värdelösa och verklighetsfrånvända diskussionen nu. Ljug på bäst du vill om du blir glad!

Medlem
Skrivet av lonian:

Var handlar du dina konsoler?

På Boo Olsson i Tomelilla, hääär fåår duu meest föör peengarna

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är du lika anti andra bärbara konsoller (Rog ally, steamdeck etc) för att dom inte presterar lika bra som en stationär dator du lägger flera tusen mer på?

Medlem
Skrivet av Majoren:

I love you!

Jag använder exakt samma argument för de som tjatar om att PC´s är billigare än Apple 😉
Visa mig EN laptop i samma prisklass som Apples egna, visa MIG EN sådan som funkar lika bra efter 3 år? Bara Apple touchpad är mig mer värd än allt på en PC-laptop

Samt den där strömförsörjningen 😂 Drar man ur sladden ur en PC-laptop så sjunker prestandan till noll och batteritid på 1 timma. YEAH, PC-Masterace haha.

8500 kr på ett år om man använder PS5 två timmar om dagen sa du.
Jag använder min Mac-dator 8-12 timmar om dagen. Hade varit ruinerad idag om jag hade kört PC och fått betala dess elräkningar
Runt 7-30 watt kontra 160-200w haha 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Majoren:

Så du kan räkna med att PS5:an över 5 års tid kosta dig 39.000:- mer än Switchen kostat dig. Det du.

Ursäkta om jag missförstår dig men hävdar du att det kostar 8500 på ett år i elkostnader för att spela? Jag spelar både på stationär dator och PS5 ganska mycket och (vi är t.o.m två i hushållet som brukar spela samtidigt.) vi betalar inte ens i närheten av 8500 kr i elkostnad för ALL vår el, då har vi även tvättmaskin, diskmaskin, torktummlare.

Frågade även gemini vad 2 timmar om dagen spelande på en PS5 kostar på ett år och den säger 219kr/år (kostnad på 1,5 kr/kWh) i elkostnad för det så du kanske borde se över ditt avtal om du betaöar så mycket. 219 kr är visserligen mycket mer än en switch men det är inga massor av tusenlappar som du talar om.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Haha, nä kom att tänka på det nu, du har rätt jag får skylla på tillfälligt blodtrycksfall 😅

Jo det såg jag direkt att du räknat på fel sätt. Men jag förstår inte hur.
Det hade varit skitbra om konsumentupplysningen visat vad en konsol kostar att driva. Då hade du direkt sett att dina beräkningar var helt galna.

Medlem
Skrivet av kebbe:

När Nintendo skickar med en riktig handkontroll kan jag sluta räkna in köp av handkontroll till totalpriset av konsolen.

Med den logiken kan du sälja bort dina joy-cons till vad dom kostar i nypris och köpa en prokontroller. Eller varför inte en 8bitdo kontroller som är billigare och troligtvis bättre.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar