Uppgifter: Sparkade King-anställda ersätts av AI – som de själva byggde
Ja det är väl det sjukaste egentligen. De har bara skitspel med liknande kod.
Någon måste ju göra nya ”erbjudanden” till deras butiker, och strax så kan samma människor istället få dubbelkolla att deras AI inte gjort några missar när den även gör det jobbet åt dem. När AI’n är optimerad för även dessa uppgifter så behövs de personerna inte heller. En ägansesfärs våta dröm…bara produktion, inga anställda. Maximal vinst med minimala utgifter.
Samhällsansvar? Ett företag har inget samhällsansvar, deras uppgift är att generera vinst för sina ägare (har hört folk använda den formuleringen här på FZ bland annat). Det kommer bli bra det här.
Det är rätt sjukt allting i den här storyn.
Inte direkt ett spelföretag vars spel jag bryr mig om men arbetsmiljömässigt blir det väl samma i de flesta branscher: att man tvingas utveckla ai som ska ta ens jobb eller säga upp sig. Det är inte OK.
Fattar inte vart alla ska ta vägen när så många branscher samtidigt inte längre behöver anställda.
Vem ska betala skatt om så få personer jobbar? Vad ska man utbilda sig till om anställda inte behövs? Eller vilka (digitala) produkter ska man ta fram om ai-företag kan ta dessa utan tillstånd och träna sina modeller för att göra samma sak?
Det är liksom grundbulten i hela ekonomiska systemet, att ens arbete eller produkt är det man kan skapa värde med och leva på.
Vad händer när det inte går längre?
Känns inte hållbart.
Eller så är AI-hypad och kommer inte lyckas leverera det vi vill ha.
Se det positivt, i framtiden kommer någon behöva mata de automatiska produktionsfabrikerna med material och råvaror, så gruvdriften är en framtidssatsning. Sedan måste ju någon pyssla om ägandesfärens nycker och behov också.
Börja jobba inom ett hantverksyrke. Där kan du aldrig bli ersatt utav en AI. 😂
Snart har vi inte råd att bo i någonting större än ett Attefallshus. Ett sådant kommer du kunna designa på Amazons web-shop, få förproducerat på fabrik och utkört inom en vecka. Antagligen blir även sådana lyxproduktioner ersatta av staplingsbara plastcontainrar.
Var det samma AI som sparkade dem? 🤔
Det där är Berit, ny medarbetare på HR.
Och samtidigt anställde de 200 AI utvecklare till tredubbla lönen? Det bygger ju liksom inte sig självt, vilket många av dessa artiklar verkar vilja framställa.
Och nej, jag tror knappat att leveldesigners bygger ai modeller.
Människan uppfinner sällan hjulet på nytt…vi förfinar hela tiden vad någon innan oss har skapt. Warcraft Classic är ett roligt exempel. Ifall jag minns rätt så hade de stora problem att släppa spelet som det en gång i tiden såg ut, då de ursprungliga servrarna var borta (utauktionerade?) och det mesta (all?) kod, och assets var borta, så de fick nästan bygga det från grunden.
Har för mig att de fick titta på bilder och bygga nya modeller utifrån dem för att återskapa allt (rätta mig gärna ifall jag har fel).
Om du undrar hur framtiden möjligen ser ut, titta på Megacity i Judge Dredd.
Det ligger bara lite längre bort. Men robotar kommer ersätta människor där också.
Ja inte inom min livstid iaf. 😂
Se det positivt, i framtiden kommer någon behöva mata de automatiska produktionsfabrikerna med material och råvaror, så gruvdriften är en framtidssatsning. Sedan måste ju någon pyssla om ägandesfärens nycker och behov också.
Dessa jobb är väl redan etablerade och fyllda?
Vilka nya jobb skapas?
Sen annan sak
Vem ska köpa allt ai-fabrikerna skapar?
Ska de få som har jobb betala typ 95% skatt för att täcka alla andras medborgarlön?
Eller ska företagen göra det?
Det går ju inte ihop.
O andra sidan, undrar hur länge det egentligen är billigare att använda ai än anställda. AI-företagen lever väl på investeringar för tillfället? Kan det börja kosta mer att ha licenser än anställda när investeringarna sinar och de behöver höja avgifterna?
Det kommer bli jättebra, då kommer vi äntligen få se varför kapitalism suger att bygga våra samhällen på. Just nu verkar det fortfarande inte vara helt uppenbart för alla.
Jag vet att jag låter som en kommunist nu, jag bjuder på den, men det finns ingenting som säjer att ett ekonomiskt system byggt på kapitalismen inte skulle kunna fungera med sunda regleringar samtidigt som ett lands infrastruktur sköts av staten.
Problemet är ju när ALLTING drivs av privata vinstintressen, där samhällsnyttan inte längre spelar någon roll samtidigt som arbetet automatiseras mer och mer. Att vi människor inte gillar att tänka långsiktigt är ju rätt uppenbart, och det här är bara ytterligare ett exempel det absurda i att vi själva gör oss överflödiga, utan att ha några större möjligheter att sluta.
Så tror jag också. Jag tror ai kommer förändra allt i grunden. Vi kommer alla bo och ha det fint i en stor fin skogsvärld med elektronik dolt under naturen och robotar som jobbar för oss. Men frågan är vad kommer efter det? Jag får känslan av att naturen vill sprida sig i universum på något sätt.
Dessa jobb är väl redan etablerade och fyllda?
Vilka nya jobb skapas?
Sen annan sak
Vem ska köpa allt ai-fabrikerna skapar?
Ska de få som har jobb betala typ 95% skatt för att täcka alla andras medborgarlön?
Eller ska företagen göra det?
Det går ju inte ihop.
O andra sidan, undrar hur länge det egentligen är billigare att använda ai än anställda. AI-företagen lever väl på investeringar för tillfället? Kan det börja kosta mer att ha licenser än anställda när investeringarna sinar och de behöver höja avgifterna?
Det fanns en bitter ironi mitt inlägg du citerade, men jag är rädd att jag inte missar en dystopiskt framtid med allt för mycket.
Utöver det…två saker; först: Då företag sällan (eller inte alls) agerar i något annat intresse än sitt eget så kommer alla att vinstmaximera in i det sista, och konstant förändra sig efter rådande omständigheter. De som det börjar gå sämre för på grund av nedsatt köpkraft lär köpas upp av andra tills det är försent att ändra på något.
För det andra…”medborgarlön”? Vem ska betala ut den tänkte du…företagen? Kolla på USA’s modell, som gått längst på fel stig; där är företagen så inflytelserika att de dikterar politiken. Vilka ska beskatta de rika för att betala bidrag till medborgarna som inte har arbete? Det är ju tydligt hur republikanerna ser på de som inte är kapabla att arbeta.
Egoismen är vad som kommer bli människans undergång i slutänden.
Det fanns en bitter ironi mitt inlägg du citerade, men jag är rädd att jag inte missar en dystopiskt framtid med allt för mycket.
Utöver det…två saker; först: Då företag sällan (eller inte alls) agerar i något annat intresse än sitt eget så kommer alla att vinstmaximera in i det sista, och konstant förändra sig efter rådande omständigheter. De som det börjar gå sämre för på grund av nedsatt köpkraft lär köpas upp av andra tills det är försent att ändra på något.
För det andra…”medborgarlön”? Vem ska betala ut den tänkte du…företagen? Kolla på USA’s modell, som gått längst på fel stig; där är företagen så inflytelserika att de dikterar politiken. Vilka ska beskatta de rika för att betala bidrag till medborgarna som inte har arbete? Det är ju tydligt hur republikanerna ser på de som inte är kapabla att arbeta.
Medborgarlön är 100% en säkerhet i framtiden tror jag. Alternativet är krig överallt, alltid,där företagarna du talar om garanterat kommer bli mördade I annat fall.
Hej hej
Ja. Det jag menar. Företag kommer ju inte gå med på att de ska betala skatt som täcker medborgarlönen
Men - vem ska köpa från företagen om "ingen" har pengar?
Angående USA -eller jämförelse:
I Sverige står ett företag för typ 10% av GDP
Och de som är långtidsarbetslösa har det inte direkt så bra här heller.
Hej hej
Ja. Det jag menar. Företag kommer ju inte gå med på att de ska betala skatt som täcker medborgarlönen
Men - vem ska köpa från företagen om "ingen" har pengar?
Angående USA -eller jämförelse:
I Sverige står ett företag för typ 10% av GDP
Och de som är långtidsarbetslösa har det inte direkt så bra här heller.
Jag tror att svaret är att förändringen mellan köpkraft och ingen köpkraft kommer ta tid, inte gå över en natt. Företagen kommer fortsätta som de gör där de största köper upp de mindre när deras kalkyler inte längre går runt, tills konkurrensen är död, och folk tvingas in i ekonomiskt slaveri för att ens överleva.
Allt detta är redan verklighet idag, det kommer bara bli värre. Ifall det inte finns en stat som motarbetar egenintresse via lagar och regleringar är det kört. Vad händer med ”staten” i USA just nu? Den nedmonteras svårt, rakt framför demokratins ögon.