Microsoft avskedar 9 100 personer vilket motsvarar omkring fyra procent av den totala arbetsstyrkan. Det skriver Seattle Times. Xbox-chefen Phil Spencer säger i ett meddelande (hela undertill) till Xbox-anställda att de kommer "ta bort eller minska arbete" gällande vissa områden.

Everwild sägs vara skrotat.

Bloomberg (betalvägg) hävdar att svenska Candy Crush-utvecklaren King drabbas hårt. 200 får gå, vilket motsvarar tio procent av de anställda. Enligt uppgifter till VGC ska Sea of Thieves-studion Rare ha drabbats, och deras Everwild – som vi inte sett röken av på åratal – är nedlagt. Detta är dock inte bekräftat.

Det är oklart hur många av de 9 100 drabbade som kommer från Microsofts spelavdelning, men The Verge skriver att Xbox-avdelningen drabbas "hårt" av uppsägningarna. Skälet till nedskärningarna, säger en talesperson för Microsoft är att fortsätta genomföra "organisations- och personal-förändringar som är nödvändiga för att ge företaget och teamen bästa förutsättningar för framgång på en dynamisk marknad".

Detta är inte första gången Microsoft och Xbox säger upp folk. Det är inte ens största rundan uppsägningar. 10 000 fick gå från Microsoft i januari 2023. I januari 2024 drabbades huvudsakligen Xbox och Activision Blizzard; 1 900 miste sina jobb. Tango Gameworks, Arkane Austin och Alpha Dog Games har stängts (Tango fick senare en ny chans). Så sent som i maj skalades 6 000 tjänster bort. Tiotusentals har alltså drabbats de senaste åren.

Phil Spencers meddelande

Klicka för mer information

"Today we are sharing decisions that will impact colleagues across our organization. To position Gaming for enduring success and allow us to focus on strategic growth areas, we will end or decrease work in certain areas of the business and follow Microsoft’s lead in removing layers of management to increase agility and effectiveness. Out of respect for those impacted today, the specifics of today’s notifications and any organizational shifts will be shared by your team leaders in the coming days.

I recognize that these changes come at a time when we have more players, games, and gaming hours than ever before. Our platform, hardware, and game roadmap have never looked stronger. The success we’re seeing currently is based on tough decisions we’ve made previously. We must make choices now for continued success in future years and a key part of that strategy is the discipline to prioritize the strongest opportunities. We will protect what is thriving and concentrate effort on areas with the greatest potential, while delivering on the expectations the company has for our business. This focused approach means we can deliver exceptional games and experiences for players for generations to come.

Prioritizing our opportunities is essential, but that does not lessen the significance of this moment. Simply put, we would not be where we are today without the time, energy, and creativity of those whose roles are impacted. These decisions are not a reflection of the talent, creativity, and dedication of the people involved. Our momentum is not accidental—it is the result of years of dedicated effort from our teams.

HR is working directly with impacted employees to provide severance plan benefits (aligned with local laws), including pay, healthcare coverage, and job placement resources to support their transition. Employees whose roles were eliminated are encouraged to explore open positions across Microsoft Gaming, where their applications will be given priority review.

Thank you to everyone who has shaped our culture, our products, and our community. We will move forward with deep appreciation and respect for all who have contributed to this journey."