Detta är FZ:s lista över de 100 bästa spelen genom tiderna. En lista som spänner över årtionden, med spelen som format oss, gjort djupast avtryck och som varit – och är än i dag – fantastiska.

Vi törs påstå att det är en lista som kommer träffa djupt och som kommer väcka känslor. "Men varför är det med!?" kommer någon utbrista. Andra kommer sörja "missade" spel. Det är i sin ordning. En topp 100 är känsliga grejer, men detta är också vår lista. En del av FZ-arvet.

"Detta är också vår lista. En del av FZ-arvet"

Reglerna är som sig bör ingen kärnfysik. Fantastiska och/eller betydelsefulla spel platsar. Alla spel från begynnelsen och framåt kvalar in, med förbehållet att färska titlar får kyla ner hypen en smula. Spel som släppts inom tolv månader från listans publicering är inte aktuella för årets lista. Men en gång per år kommer vi plocka fram listan, titta på nytillskotten och exempelvis slå fast: javisst! Klart att Grand Theft Auto VI förtjänar en plats. Eller varför inte "Baldur's Gate 4"...?

Under sommaren in i hösten kommer vi bit för ta oss genom listan. Från 100 hela vägen ner till världens bästa spel, som trumfar 99 andra game changers. Vilken resa det blir! Den börjar nu.

FZ:s lista över de 100 bästa spelen byggs bit för bit ut under sommaren och hösten. Här hittar du placeringarna 81-100.

Wii Sports

Release 2006 ► Format Wii ► Utvecklare Nintendo

Nintendo befann sig i en tydlig nedförsbacke. Varje ny konsol de släppte sålde sämre än föregångaren. Gamecube nådde inte upp till N64:ns siffror, som i sin tur sålde sämre än SNES. Nintendo löste krisen genom att bokstavligen vifta bort den.

Wii Sports slog mynt av sådant som ganska snart skulle bli rena rama skällsorden i spelvärlden: tillgänglighet och rörelsekontroller. Men här och då var det genialiskt.

"Löste krisen genom att bokstavligen vifta bort den"

När den där höga tröskeln (läs: knappar) togs bort kunde plötsligt moster, farmor, ja, alla vara med. Även om det i grunden byggde på enkel mekanik fanns det ändå ett djup. Bowling kräver precision och golfen tajming. Och på tal om tajming: Nintendo har sällan eller aldrig träffat så mitt i prick.

Över 100 miljoner sålda Wii-konsoler är ett bevis för detta.

Recension – Enkelheten är ledordet i Wii Sports

Fortnite

Release 2017 ► Format De flesta ► Utvecklare Epic Games

Ett spel för alla – med alla.

När PUBG exploderade i popularitet hade Epic fingret i luften. Snabbt fick survival-varianten Fortnite: Save the World ett lättillgängligt battle royale-läge. Tajmingen var utsökt, och i dag graviterar halva underhållningsbranschen kring spelet: allt från Star Wars till Spider-Man och Eminem har gästat.

Framgången bygger på tillgänglighet och förnyelse. Fortnite kan spelas på det mesta av de flesta, och är ett sånt där spel som lär oroliga föräldrar att det här handlar om att tävla – inte att lära sig döda.

Sedan premiären 2017 har hundratals miljoner hoppat ut från bussen, jagat vapen och byggt skydd när kulorna susat förbi. För många har Fortnite blivit första steget in i gamingvärlden. Ett sämre arv än så kan man lämna efter sig.

Pong

Release 1975 ► Format Dedikerad konsol ► Utvecklare Atari

"Så populär att överfulla myntfack fick maskinen att lägga av"

Det här, ungdomar, är själva startskottet för spelhistorien som vi känner den i dag. Pong började som arkadmaskin på barer och caféer 1972, där det lät folk spela pingis mot varandra på en skärm med tämligen rudimentär, svartvit grafik. Det gillade folk – mycket! Prototypen blev så populär att överfulla myntfack fick maskinen att lägga av. Till julhandeln 1975 släpptes en dedikerade konsol för hemmabruk, och mängden kloner världen över vittnar om att folk var lika sugna på Nolan Bushnell och Allan Alcorns primitiva pingpong hemmavid.

I den mån idén nu var deras. Det fanns nämligen ett väldigt snarlikt tennisspel till Magnavox Odyssey redan innan, och det är dokumenterat att Bushnell hade spelat det innan Pong blev verklighet. Och eftersom platsen var USA blev det domstol av det hela.

Men det hindrar inte Pong från att vara en odiskutabel klassiker och det kanske första spelet som gav folk en lektion i vad interaktiv underhållning kan vara.

Persona 5

Release 2016 ► Format PS4, PS3 ► Utvecklare P-Studio

Bit för bit, Persona för Persona har konceptet slipats till sin spets. Persona 5 är kulmen och berättelsen om gänget "Phantom Thieves of Hearts", en brokig skara tonåringar, är oemotståndlig. Precis som tidigare spel är femman en blandning mellan high school-drama och nattliga äventyr i en overklig värld. En osannolik mix, men en som håller dig kvar i 100 timmar – minst. Fantomtjuven är den bästa sortens tidstjuv.

Persona förde länge en nischad tillvaro. Inte minst då det är en avknoppning av en annan obskyr serie: Shin Megami Tensei. Men skam den som ger sig! Persona har spel för spel vuxit och är idag ett folkligt jrpg. Känslosamt, skitkul, taktiskt, fantastiskt.

Recension – Fantastiskt blir ännu bättre i Persona 5 Royal

Europa Universalis IV

Release 2013 ► Format Pc ► Utvecklare Paradox

Att krångla till det är dumt, sägs det. Humbug! Paradox har snarare gjort det till en sport att krångla till det. Deras grandiosa strategiskatt är förstås inte bara intrikat, utan även delikat. Den som investerar sin tid belönas rikligt – i många hundra år.

Bara en runda till. Bara ett århundrade till...

Europa Universalis IV är en praktfull krona på Paradox-verket. En fyrklöver med krigföring, diplomati, handel och kolonisering under nästan 400 år. Från den sena medeltiden till Napoleons sista potatis.

Historien må vara satt i sten, men det hindrar inte Europa Universalis från att låta dig omforma den. Bygga republiker, skapa monarkier eller varför inte en teokrati. Allt i en värld som är din sandlåda som du kan riva ner eller bygga upp. Frågan "tänk om?" går på repeat. Tänk om det inte hände, utan istället det. Oj, oj. Tanken svindlar.

Och plötsligt har det gått tio timmar. Solen är på väg upp.

Recension – I Europa Universalis IV agerar hela planeten spelfält

Street Fighter II

Release 1991 ► Format SNES, arkad, m.fl. ► Utvecklare Capcom

Det skapade inte fighting-genren, men likväl: det finns ett före och ett efter Street Fighter 2. De flesta har nog ens svårt att minnas hur beat 'em up-spelen såg ut före.

Men efter: Mortal Kombat, Tekken, Virtua Fighter, Dead or Alive, och så vidare.

"Ett före och ett efter Street Fighter 2"

Det var dock här det började, med åtta distinkt spelbara karaktärer (nåja, Ryu och Ken har "vissa" gemensamma nämnare), från sumbrottaren E. Honda och Dhalsim vars lemmar är milt sagt flexibla. Dessa, plus fyra bossar, räckte för att skapa ett djup vi drygt trettio år senare ännu inte sett botten av. Street Fighter 2 förde samman människor genom att få dem att slå varandra gula och blå. Hadouken, för fan!

2023 fick vi Street Fighter 6 och, jovisst, serien håller än

Assassin's Creed IV: Black Flag

Release 2013 ► Format Pc, PS4, PS3, XBO, XB ► Utvecklare Ubisoft Montreal

Black Flag är tidernas bästa Assassin's Creed. Eventuellt är det också den del i serien som har minst Assassin's Creed i sig. Tusenåriga konspirationer och käbblet mellan tempelriddare och assassiner får stå tillbaka för en saltstänkt sjörörvardröm.

Efter den stela, gråa och lite riktningslösa trean känns det gott att lätta ankar, låta vinden greppa tag i seglet och göra den karibiska övärlden till vår blöta sandlåda.

Krispiga Karibien.

Mullrande stormar, myllrande Havanna och mäktiga dueller skepp mot skepp på det böljande havet. Black Flag är från topp till tå (eller träben?) en piratsimulator. Om du fantiserat om det finns det där: frejdiga sjömansvisor, flaskposter och tygkartor där "X marks the spot". Faktum är att hela Black Flag är ett "X". En ovärderlig skatt.

Klistret som håller ihop allt är Edward Kenway. En karismatisk, komplex frontfigur som mot sin vilja dras in i Assassin's Creed-seriens uråldriga konflikt. Han vet inte vad han gör där. Men det växer på honom. Han växer, och vi med honom.

Recension – Ett soldränkt, omtämjt vykort

Hades

Release 2020 ► Format Pc, Switch, PS5, XB, m.fl. ► Utvecklare Supergiant Games

Bastion, Transistor, Pyre. Visst pyrde det redan betänkligt kring Supergiant Games, men det var i och med Hades det började brinna på riktigt – utav bara helvete!

Boom!

Underjordens prins längtar bort. Hades son Zagreus vill klippa banden till pappsen. Genom Tartarus, Elysium och templet Styx hackar och slashar han sig fram. Ingen resa den andra lik. Dynamiskt, aldrig statiskt. Vi dras gång efter annan tillbaka ner. Ner i ett helvete som inte bara är farligt utan slår an både gripande och komiska strängar.

Supergiant är mästare på sitt hantverk, men tvekar inte inför risken (chansen, skulle de förmodligen påstå) att kasta in nya genrer i mixen. Här tar de sig an rogue-lites och när de är färdiga med subgenren har de gjort den till sin egen. En röd färgklick som värmer, och då är det inte bara helvetets eldar som höjer tempen.

Fram till Hades hade studion aldrig gjort en tvåa. Det är talande att Hades 2 finns.

Recension – Ett helvete du aldrig vill lämna

Rocket League

Release 2015 ► Format Pc, PS4, Xbox One m.fl. ► Utvecklare Psyonix

Lätt att komma in i, svårt att bemästra – begreppet kunde ha myntats av Rocket League. Det låter enkelt: peta jättelik fotboll i mål med bil. Du blir dock snabbt varse att det finns massor att lära. Inte minst när du ställs mot proffsen med tonvis med rutin.

Rocket Leagues framgång bottnar i att det gjorde rätt saker vid rätt tillfälle. Early access, cross-play, ständiga nyheter, esportsvänligt och tillgängligt. Men inget av detta är viktigare än att det är ett riktigt jäkla roligt multiplayer-spel.

Recension – Att spela fotboll med bilar är ungefär lika briljant som underligt

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Release 2003 ► Format Pc, Xbox, PS2 ► Utvecklare Remedy Entertainment

Remedy gör spel av en annan sort. I det andra kapitlet i den såriga sagan om en trasig New York-polis finner man en ton som lever kvar i finländarnas spel än i dag. Mörkt, kärvt och våldsamt, med tydliga hyllningar till såväl serietidningar som film noir.

"Remedy gör spel av en annan sort"

En del vassa kanter från första spelet har slipats bort, och Max ansikte är inte längre gjutet i betong. Remedy har lärt sig, vilket resulterar i bättre berättande, smidigare mekanik och i slutändan roligare spel.

Att tidens tand gnagt på det ökar bara längtan efter Remedys remake.

Recension – Ett spel som lika gärna kunde varit en film skriven av David Lynch

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

Release 1991 ► Format Pc, Amiga ► Utvecklare Lucasarts

Ryktet om äventyrsspelens död var överdrivet. Det vet vi nu. Samtidigt inser vi också hur sårbar peka och klicka-genren var under 90-talet. Mer eller mindre var det ju Lucasarts som höll den vid liv – men som de gjorde det! Med lika mycket hjärta som bländande humor matade de ur sig klassiker på klassiker och skämde bort oss.

Där Sierra-äventyr dödade oss vid minsta snedsteg höll Lucasarts stenhårt i sin "no death"-policy. Så var förstås även fallet i mästerstycket Monkey Island 2.

Pixlarna har sällan varit vackrare.

Drömteamet med bland andra Ron Gilbert, Tim Schafer och Dave Grossman fyllde sitt piratäventyr med bländande pixelkonst, fyndiga pussel, sarkasm och idel trams. Men! Det är trams med djup. Slutet är drabbande och tre årtionden senare diskuteras det alltjämt. Det, och vad som faktiskt är hemligheten med Monkey Island.

Gåtan bakom äventyrsspelens guldera har vi emellertid redan svaret på: Lucasarts.

2022 fick Ron Gilbert chansen att återvända i Return to Monkey Island

League of Legends

Release 2009 ► Format Pc ► Utvecklare Riot Games

Det är ibland lätt att glömma, men spelvärlden är relativt nykläckt. Framstegen har skett i rasande fart. Gårdagens nyheter är morgondagens skåpmat, och det gäller att hänga med. Under 2000-talet fick vi lägga en rad förkortningar på minnet: MOBA, DotA, LoL. Grekiska för somliga, men rena rama giftet för många (många!) andra.

"En rad förkortningar att lägga på minnet: MOBA, DotA, LoL"

Defense of the Ancients (DotA) skapades av Warcraft 3-moddare, som var ett "multiplayer online battle arena"-spel (MOBA, kort sagt). Riot byggde vidare på konceptet i League of Legends (LoL, förstås), och de träffade vansinnigt rätt.

Folkligt men samtidigt djuplodande. Två lag med fem spelare i vardera drabbar samman med varsin bas och syftet att förstöra den andras. Enkelt, effektivt, evigt.

15 år senare fortsätter LoL inte bara vara ett gigantiskt spel (det har peakat på 8 miljoner samtidiga spelare!) utan också den största esporten. Det är dock svårt att undgå elefanten i rummet, särskilt då den svär, hotar och beter sig som en röv. Klimatet är ungefär lika hårt som LoL är stort – och League of Legends är enormt.

Pokémon Red / Blue

Release 1999 ► Format Game Boy ► Utvecklare Game Freak

Att de skapade monster visste förstås Game Freak, men att de skapade monstret kunde ingen ana. Serien närmar sig med stormsteg en halv miljard sålda spel och vi ser inget slut på fenomenet. Pokémon i går, i dag och för alltid.

Och Pokémon redan i begynnelsen. Faktum är att Game Freak knäckte koden direkt, innan alla filmer, leksaker, samlarkort och "poképromenader". Tvillingspelen Pokémon Red och Blue är en paradox. De ser simpla ut, är tämligen rakt på sak, men "måste fånga alla"-djävulen slår klorna i dig, och vägrar släppa taget.

Ut i världen beger sig gossen Ash för att hitta Pikachu och 150 andra Pokémon. Slåss i gym, idka byteshandel med andra spelare och gå på monsterjakt i det höga gräset. Gold och Silver, Black och White, Sword och Shield och så vidare har tagit vid och bevisat konceptets odödlighet. Men storheten, ja, den insåg vi redan 1999.

Football Manager

Release 1982 ► Format Pc, m.fl. ► Utvecklare Kevin Toms

Bollen är rund, och drygt 40 år efter ursprungsreleasen fortsätter den rulla. Mycket har hänt, men grunderna satte Kevin Toms redan i sitt egensnickrade Football Manager från 1982. Det är en resa från fjärde till första divisionen via segrar, förluster, skador och skakiga finanser. Det är ingen lek att vara fotbollsmanager.

"Fotboll är ändå alltid fotboll, som man brukar säga"

Kärnan har förblivit intakt trots skiften mellan utvecklare och serier. Det grafiska har tagit sjumilakliv, databasen med spelare har blivit smockad och användarvänligheten har blivit mer, tja, vänlig. Allesammans bra saker men fotboll är ändå alltid fotboll, som man brukar säga. Kevin Toms visste vad han gjorde redan 1982, liksom Sports Interactive vet vad de gör när arvet förvaltas.

Polygonerna är fler, databaserna fylligare men känslan är precis lika hisnande.

PUBG: Battlegrounds

Release 2017 ► Format Pc, PS4, Xbox One, m.fl. ► Utvecklare PUBG Studios

När vi utsåg Playerunknown's Battlegrounds till årets spel 2017 hade vi inte ens satt betyg på det. PUBG var buggigt och opolerat. Men samtidigt var det som inget annat – ett väldigt kort tag ska tilläggas. För det dröjde inte länge innan Fortnite klev fram. Även Battlefield och Call of Duty ville ha en del av battle royale-kakan.

Kycklingmiddag som du aldrig sett den förut.

Men värt att påpeka: den där kakan var redan en vinnare när den smakade kyckling. PUBG är fortfarande "som det är". Fusk och jank. Men det har en nerv som få andra. Det är svårt att förklara adrenalinpåslaget som sker när ni är bara ett fåtal lag kvar. När du och dina kompisar kämpar sida vid sida med oddsen mot er. Kaos, blod, skrik, panik. Och samtidigt total eufori när de där fyra orden uppenbaras:

Winner winner chicken dinner.

Recension – "Calle, sätt betyg på det där spelet du har tjatat om hela året. Ja det där halvbuggiga Early Access-spelet som precis släppts. Seså, gör det bara."

Pinball Dreams

Release 1992 ► Format Amiga, m.fl. ► Utvecklare Digital Illusions

Digital Illusions debut är ett tekniskt underverk för sin tid, präglat av deras bakgrund inom modd-scenen. De använder sina år av kunnande därifrån för att krama all kraft ur Amigan. På så sätt trollade man fram trovärdig flipperfysik, storväxta spelplaner, hög framerate och specifika soundtracks till varje bana. Stort 1992!

Pinball Dreams är raka motsatsen till alla de hafsverk till flipper som spelbranshcen gäspat ur sig genom åren. Det är snyggt, trovärdigt och väl grundat i förlagan. Och det sista är dess kanske största bedrift, att det fångar den levande känslan från riktig flipper.

Silent Hill 2

Release 2001 ► Format Pc, PS2, XB ► Utvecklare Team Silent

Den moderna skräckgenren föddes i och med Resident Evil 1996. Fem år senare var toppen nådd. Ja, på riktigt. När Team Silent talade om skuld, sorg och omänskliga trauman tystnade vi. Så var känslan 2001. Så är känslan nästan tjugofem år senare.

Silent Hill 2 skar djupt och även om sår kan läka så finns ärren alltid kvar.

"Även om sår kan läka så finns ärren alltid kvar"

Du är James. Han som kommit till den dimhöljda staden efter att ha fått ett brev från sin hustru. Det i sig är inget konstigt, men haken är denna: hon är död sedan länge. Det är första gåtan spelet kastar mot dig. Det ska bli oräkneliga fler på vandringen in i dimman. Den som både är en metafor och uppenbart konkret.

Skuld, sorg, självförakt och – kanske – förlåtelse. Det är en jävla resa.

Silent Hill 2 fick en remake 2024, som nästan nådde upp till originalets storhet

Company of Heroes

Release 2006 ► Format Pc, m.fl. ► Utvecklare Relic Entertainment

De massiva hyllningarna av Relics RTS-mästerverk grundar sig i att det inte är ett klassiskt RTS.

En mer intim slags strategi.

Istället för att massproducera trupper och skicka dem till köttkvarnen avgörs striderna av taktiska beslut. Och det kravet stärks av cover-mekanik och förstörbara miljöer. Så välj noga rätt grupp soldater för uppgiften och fienden i fråga innan du skickar ut dem till rätt position på det föränderliga slagfältet. Och be en bön att du är en slugare taktiker än motståndaren.

Ett banbrytande spel som belönar tänkande.

Recension – Överlever skyttegravarna. Och inte nog med det – det får en stor, prålig hedersmedalj med sig hem

God of War

Release 2018 ► Format PS4, pc ► Utvecklare Santa Monica Studio

God of War får en gudsförnekare att börja tro.

Det är sällan orden "reboot" och "mod" ryms i samma mening, men God of War är en ny början där det som var ändå lever kvar. Blodbadet, synderna och gudamorden finns kvar inom halvguden Kratos. Trots en ny mytologisk fond – den nordiska – kan han omöjligen släppa taget om sina grekiska tragedier. De är en del av Kratos.

Spåren syns i hans ärrade armar och djupa bekymmersrynkor. De märks i hans hårda men på samma gång alltför överbeskyddande uppfostran av pojken, Atreus.

Kratos och hans "boy".

Att byta överdriven brutalitet mot ett stilla vemod är vanskligt i en trippel-A-värld som skriker efter snabba kickar, men visade sig vara ett genidrag. God of War är mänskligt – men också ett gudomligt bra spel. Det ska påpekas bland all grafiskt prakt och berättarguld att Santa Monica Studio inte glömt bort själva spelet.

2018 års God of War är det bästa i en serie med storverk. Leviathan-yxan är lika tung som smidig, och förutom att nagla fast iszombier och häxor i väggarna kan den frysa kugghjul. Hemligheter finns överallt och den där blanka sjön i Midgårds mitt är en bokstavlig brunn som aldrig sinar. Den som undan för undan sjunker (när Midgårdsormen rör på sig) och öppnar vägar till fallna dvärgriken och nya äventyr.

Recension – Herregud! Vilket storverk God of War är!

Microsoft Flight Simulator

Release 2020 ► Format Pc, Xbox Series► Utvecklare Asobo Studio

Efter att till synes ha skrotat en av spelhistoriens äldsta serier kom Microsoft på bättre tankar, och 2020 lyfte ett nytt Flight Simulator för första gången på över ett decennium. Och det blev succé: det fick seriens högsta kritikerbetyg och flögs av tiotusentals hobbypiloter samtidigt.

"Effekten var samma som när Google Maps var nytt"

Den långa väntan lät tekniken växa till sig, och hela jordklotet gick nu att flyga runt. Effekten var samma som när Google Maps var nytt: vi flög förbi våra hem, vi besökte storstäder och vi betraktade pyramiderna från ovan. Och kanske bäst av allt är att denna simulator funkade både för seriösa skrivbordspiloter som med gamepad.

Recension – Värt 14 års väntan? Lätt!

FZ:s lista över de 100 bästa spelen byggs bit för bit ut under sommaren och hösten. Nästa vecka väntar placeringarna 71-80.