Virtuos är en veteranstudio som verkar lite i det fördolda, men som får mycket uppmärksamhet just i år tack vare Oblivion-remastern och kommande Metal Gear Solid 3-remaken. Studion som portat en hel del titlar till Switch – så som Dark Souls Remastered, Xcom 2 och "mirakelporten" Nier: Automata – säger att det inte ska vara några problem att porta Xbox Series S-spel som rullar i 60 fps till Switch 2. Men man inte är beredd att sätta likhetstecken mellan Series och Switch 2.
I rykteskarusellen inför Switch 2 talades det om att konsolen kunde likställas med en PS4 eller PS4 Pro. Koei Tecmos Takuto Edagawa gav sin åsikt i juni då han (också) tyckte konsolen kunde liknas mer med Xbox Series S vad gäller "rå prestanda", även om det är svårt att generalisera.
Eoin O' Grady, technical director på en understudio till Virtuos, berättar för Wccftech att konsolen GPU-mässigt placerar sig strax under Series S, då Switch 2:an hjälps av DLSS-stödet (som Series saknar). CPU:n däremot kan mer liknas vid PS4. Hur väl spelen kan portas? Ja, det beror på.
Eftersom de flesta spelen, när de är väloptimerade, är mer GPU‑ än CPU‑bundna, beror effekten av denna skillnad i hög grad på vilket spel det gäller och målbildfrekvensen. Alla spel som når 60 fps på Series S bör utan problem kunna portas till Switch 2. På samma sätt bör ett GPU‑bundet Series S‑spel som körs i 30 fps också portas på ett bra sätt.
Utmaningar och extra arbete kan krävas med CPU-tunga spel, där exempelvis fysiken är komplex.
Framtiden får utvisa exakt vilka bragder Switch 2 klarar av. Cyberpunk 2077 har fått goda vitsord, och Switch 1-spel som boostats till Switch 2 likaså. Vi räknar kallt med många fler eldprov.