Turerna kring Subnautica 2, Unknown Worlds och den sparkade ledningen går vidare. Recap:
Den rutinerande ledningen på Unknown Worlds med Ted Gill, Charlie Cleveland och Max McGuire ersattes plötsligt av Krafton.
Cleveland, som även grundat studion, kallar det för "en chock" och sörjer att inte längre vara en del av studion, men understryker att Subnautica 2 är redo för early access.
Subnautica 2 försenas från 2025 till 2026 – och det spekuleras i att Krafton gör detta för att förhindra en bonus på 250 miljoner dollar som enligt uppgifter skulle betalas ut om Unknown Worlds nådde en viss omsättning.
I ett uttalande till Eurogamer den 10 juli säger Krafton att de hade lyft möjligheten att skjuta upp Subnautica 2 även innan den gamla ledningen ersattes. Speltester gjordes efter feedback från communityt, och man säger att "communityts röst spelar en central roll i hur vi bygger våra spel".
Man ska inte ha varit påverkad av någonting annat än detta när beslutet fattades. Med andra ord ska den omsusade bonusen inte ha spelat in när man ersatte ledningen.
"Ledningen övergav sitt ansvar"
Krafton har även skrivit ett öppet brev (via Reddit). Där berör man bonusen.
Utöver den initiala köpeskillingen på 500 miljoner dollar fördelade vi cirka 90 % av den tilläggskompensation på upp till 250 miljoner dollar till de tre tidigare cheferna, med förväntningen att de skulle visa ledarskap och vara aktivt involverade i utvecklingen av Subnautica 2.
En prestationsbaserad ersättning kunde alltså betalas ut, och ledningen ska enligt uppgift ha planerat att dela den här med de anställda. Krafton säger i sitt meddelande att "den förra ledningen övergav sitt ansvar". Cleveland ska till exempel ha valt att fokusera på "sitt personliga filmprojekt" snarare än att jobba med Subnautica 2 – enligt Krafton.
Man är "djupt besviken" och menar att ledningen "förrått" fansens förväntningar. Man lovar att ersätta de anställda "skäligt och rättvist".
Stämmer Krafton
Charlie Cleveland skriver i sin tur på Reddit om en tid som "fortsätter vara explosiv och surrealistisk". Han tackar för stödet och poängterar återigen att spelet är redo för early access. han bekräftar samtidigt att de har lämnat in en stämningsansökan mot Krafton.
Att stämma ett företag värt flera miljarder dollar på ett smärtsamt, offentligt och möjligen långdraget sätt var verkligen inte något jag hade på min “bucket list”. Men detta måste rättas till. Subnautica har varit mitt livsverk och jag skulle aldrig frivilligt överge det eller det fantastiska team som har lagt ner sina hjärtan i det.