Switch 2 - Fysiskt eller digitalt?
Som den moderator jag är vet jag att vi har haft den här diskussionen i forumet tidigare, även då i ett mer allmänt format, där Switch 2 inte stod i rampljuset.
Med det sagt vill jag ändå lyfta frågan igen. Donkey Kong Bananza släpps idag, och jag har svårt att bestämma mig för om jag vill köpa det digitalt eller inte. Jag tänker göra en enkel plus- och minuslista för digitalt vs. fysiskt, så som jag ser det – men ha i åtanke att när jag pratar om priser så utgår jag från hur det ser ut idag då det kanske förändras framöver.
Digitalt:
+ Billigare med cirka hundralappen
+ Bekvämt att ha alla spel direkt på konsolen, med allt vad det innebär
+ Köp och spela spelen nästan direkt
- Kan inte sälja vidare spelen
- Låst till Nintendos butik och priser
Fysiskt blir väl nästan raka motsatsen, men kastar in den också såklart.
Fysiskt:
+ "Äger" spelen och är inte låst till Nintendos butik och priser
+ Köpa/sälja spelen på begagnatmarknaden
+ Snyggt och härligt att ha i hyllan för vissa
- Cirka hundralappen dyrare
- Måste åka till butik/vänta på posten
Jag är inte en sådan person som brukar sälja vidare mina spel. Förr eller senare vill jag ofta spela om dem, och då föredrar jag att ha kvar spelen istället för att sälja och behöva köpa dem igen senare.
Den största anledningen till att jag just nu funderar på att köra digitalt är priset. Som det ser ut nu sparar jag en hundralapp på att köpa Donkey Kong Bananza digitalt. Om den prisskillnaden håller i sig framöver kan det bli en hel del pengar man sparar.
Det känns också skönt att ha allt tillgängligt på konsolen hela tiden utan att behöva bry sig om kassetterna. Oavsett om man är hemma eller på resande fot är det skönt att ha allt på ett och samma ställe.
Så för min del lutar det åt ett digitalt köp av Donkey Kong Bananza, och kanske även ett helt digitalt spelbibliotek för mina framtida Switch 2-spel.
Har jag missat något? Hur tänker ni?
Kör både och, har ju mina egna personliga mer eller mindre märkliga kriterier för vilka spel jag köper fysiskt och vilka jag köper digitalt. Mariokart var t.ex. ett självklart digitalt köp både med World på Switch 2, och 8 Deluxe på Switch 1. Multiplayer/online-spel kör jag uteslutande digitalt, medan stora singleplayerspel gärna får vara fysiskt. En poäng är ju att singleplayeräventyr känns som sånt jag vill samla på för att komma tillbaka till långt senare, medan multiplayer är något jag mest bara spelar medan just det multiplayerspelet känns aktuellt. När servrarna stängs så är ju multiplayerpelen ändå väck oavsett om man har kassetten kvar eller inte, så då kan jag lika gärna köpa det digitalt.
En annan faktor är ju bekvämligheten. Jag brukar ofta varva mellan ett singleplayerspel och ett multiplayer online-spel. Så då blir det ju smidigast om jag bara behöver ha en kassett i konsolen och multiplayerspelet är installerat digitalt, så behöver jag inte skifta mellan kassetter.
Jag har varit en inbiten... fysiker? Nåväl, förr i tiden köpte jag det mesta fysiskt men har blivit betydligt mer kräsen. Nu resonerar jag som så att spel jag verkligen vill se i hyllan – dom blir fysiska. Donkey Kong Bananza blir t.ex. fysiskt. Men jag märker att jag tummar mer och mer på detta. Det är liksom inte lika viktigt längre – och jag börjar ifrågasätta: vem är jag egentligen!?
Men kort sagt: "darling"-spel vill jag ha fysiskt, "ett spel i mängden"-spel kör jag gärna digitalt.
En Bamseponny av folket
Kör fortfarande allt fysiskt. Speciellt på nintendos konsoler då det av erfarenhet stängts ned butiker på tidigare generationer. Speciellt både sonys och nintendos handhållna konsoler använder jag fortfarande mycket och det kan jag fortfarande göra just för att jag har spelen fysiskt. Att online krävs för att spela de flesta fysiska spel är en myt.
Jag spelar i princip endast en typ av genre på Konsol. Det är RPGs av olika slag. Så det är inte övermycket spel att köpa, så jag kör allt fysiskt till alla konsoler så länge det är möjligt.
Så tillgänglighet över tid är ett + som måste beaktas.
Ett - som måste beaktas är dock att en fysisk spelsamling är sårbar. En bekant till mig som samlade spel råkade tragiskt nog ut för att deras hus brann ned. Då försvann hela den fysiska samlingen och han fick börja om på noll. Hade han köpt digitalt så hade han endast behövt köpa en ny konsol och börja köra igen. Men det hade oavsett inte fungerat för hans äldre samling då butikerna där som bekant är nedstängda.
Ja, jag är ju lite av en "allt eller inget"-person som fram tills ganska nyligen kört nästan bara fysiskt, när det kommer till konsol. Förutom i några enstaka fall där spelen helt enkelt inte fått fysiska släpp, då har jag ibland köpt digitalt om jag verkligen inte velat missa dem. Har dock börjat tumma lite på detta med Switchen och nu är det verkligen 50/50 känner jag om jag orkar fortsätta med fysiskt till Switch 2.
Det är ju väldigt smidigt att ha allt i konsolen, det går inte att komma ifrån. Lär nog dröja ett tag tills innan jag skaffar Switch 2 så behöver inte bestämma mig nu, men även om det nu skulle bli fysiskt en sista gång så är jag hur som helst övertygad om att jag lär vara 100 % digital till när nu väl Switch 3 dyker upp. Men för min del hänger det väl mycket på om de fysiska spelen ändå är "kompletta" eller om de flesta fysiska släppen bara kommer vara såna där keys/nedladdningskoder, i sådana fall kanske jag lika gärna går helt digitalt redan med Switch 2.
Känns som ett spel man vill behålla så skulle nog själv köpt det på digitalt om jag köpt det idag.
Fast köper du verkligen något om det är digitalt? Du köper inte spelet. Du köper en licens att få nyttja det. En licens som både kan dras tillbaka samt endast existerar så länge butiken gör det.
Steam tex har funnits länge nu. Men detsamma kan inte sägas om diverse konsolers infrastruktur.
PC stämmer det du skriver fortfarande i dagsläget. Men på konsol så gör det inte det på alla fronter. Köper man för att behålla så har det varit fysiskt man tvingats till.
Jag är en sån som jag gärna köper fysiskt men i det här fallet blev jag snål plus att jag på semestern inte vill vänta på brevbäraren utan spela direkt efter frukost idag så det blev digitalt förbokning.
Om spelet är billigast digitalt, varför är det en nackdel att vara "låst till Nintendos butik"?
Något som var minus med digitala spel förut var att man inte kunde låna ut dem till en kompis men det går väl numera med virtual game cards om jag inte missuppfattat? Går väl fortfarande inte att sälja vidare men ett steg åt rätt håll att jag åtminstone kan låna ut det när jag är klar med det.
Jag är en sån som jag gärna köper fysiskt men i det här fallet blev jag snål plus att jag på semestern inte vill vänta på brevbäraren utan spela direkt efter frukost idag så det blev digitalt förbokning.
Om spelet är billigast digitalt, varför är det en nackdel att vara "låst till Nintendos butik"?
Något som var minus med digitala spel förut var att man inte kunde låna ut dem till en kompis men det går väl numera med virtual game cards om jag inte missuppfattat? Går väl fortfarande inte att sälja vidare men ett steg åt rätt håll att jag åtminstone kan låna ut det när jag är klar med det.
Som jag skrev så är det billigare just nu.
Det finns en framtid där det blir mindre och mindre fysiskt och så är man helt låst till Nintendos butik och har inget val än att gå på priserna ifrån deras butik och då kan de ju prissätta lite som de vill. Nu går det att köpa fysiskt ifrån olika butiker och andra personer.
Som jag skrev så är det billigare just nu.
Det finns en framtid där det blir mindre och mindre fysiskt och så är man helt låst till Nintendos butik och har inget val än att gå på priserna ifrån deras butik och då kan de ju prissätta lite som de vill. Nu går det att köpa fysiskt ifrån olika butiker och andra personer.
Ok. Du tänker långsiktigt. Då är jag med. Tack för förtydligandet. Är kanske lite trög i hjärnan efter DK Bananza hela dagen. 🙂