Perfect Dark och Everwild nedlagda – enligt samstämmiga uppgifter
Rykten om att Phil Spencer planerar att lämna dementeras – delvis.
#everwild, #microsoft, #perfect-dark, #phil-spencer, #rare, #the-iniative, #xbox
Jag som såg fram emot Perfect Dark...
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Den fortsatta kavalkaden av Xbox-kritiska artiklar fortsätter att mjölkas ser jag. Känns ibland som att det upprepas information som redan skrivits i tidigare nyhetsartiklar allt för att gjuta olja på elden. Bara min åsikt.
Xbox har varit lite hackkyckling sedan Xbox One. Är beredd att hålla med. Jag tycker personligen att dessa ganska stora beslut är svåra att överblicka och jag skaffar mig ingen stark åsikt i frågan.
Den fortsatta kavalkaden av Xbox-kritiska artiklar fortsätter att mjölkas ser jag. Känns ibland som att det upprepas information som redan skrivits i tidigare nyhetsartiklar allt för att gjuta olja på elden. Bara min åsikt.
Skapar klick och så handlar det me rom branshen än spel.
En massa andra spelnyheter lär missas tyvärr.
Jag kommer så väl ihåg kommentarsfälten på FZ när Microsoft köpte både Zenimax och activision/blizzard. Hur det firades att NU skulle minsan dålig ledning rensas ut och det satsas på bra spel igen! För microsoft skulle ta hand om alla utvecklare och studios! Aldrig att man skulle köpa för att sedan sparka folk och lägga ned studios!
Var det någon som sade emot detta så blev de genast påhoppade av diverse forumiter med bestämda åsikter.
Nu står vi idag här med facit. Microsoft har knappt släppt spel sedan uppköpen. Det som släppts har inte alltid varit direkt fantastiskt och vi har en aldrig tidigare skådad kavalkad av nedlagda spel, stängda studios och tusentals sparkade utvecklare.
Precis som Tango Gameworks så hade nog alla dessa studios mått bättre av att fortsätta stå på egna ben eller få andra ägare än Microsoft.
Nu är jag verkligen ingen expert inom företagsekonomi men många branscher har det ju väldigt tufft just nu med tanke på hur världen ser ut med höga räntor och osäkert säkerhetsläge. Jag trodde personligen att Microsoft skulle kunna behålla sina anställda med tanke på att företaget faktiskt gör en ordentligt vinst men inte ens de kommer undan utan vill skala bort kostnader.
Just nu tycker jag det ska bli ganska intressant att se var Microsoft Game Studios kommer att befinna sig om tio år. Hur många studior kommer att vara kvar då? Hur många år kommer uppsägningar fortsätta att vara återkommande?
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Jag som såg fram emot Perfect Dark...
Om de inte hade visat upp en gameplaytrailer för ett år sedan hade detta känts rimligare efter så lång tid. Men det är ju mycket vi inte vet här. Spelet kanske var en enda röra och de drog slutsatsen att de behövde reboota alltsammans (igen?). Vem vet.
Nu är jag verkligen ingen expert inom företagsekonomi men många branscher har det ju väldigt tufft just nu med tanke på hur världen ser ut med höga räntor och osäkert säkerhetsläge. Jag trodde personligen att Microsoft skulle kunna behålla sina anställda med tanke på att företaget faktiskt gör en ordentligt vinst men inte ens de kommer undan utan vill skala bort kostnader.
Just nu tycker jag det ska bli ganska intressant att se var Microsoft Game Studios kommer att befinna sig om tio år. Hur många studior kommer att vara kvar då? Hur många år kommer uppsägningar fortsätta att vara återkommande?
En gissning: färre studior som fokuserar på färre och större IP:n (pengartryckarvarumärken som CoD m.m.). Det är vad jag utläser av Spencers ordsalladsbrev.
En gissning: färre studior som fokuserar på färre och större IP:n (pengartryckarvarumärken som CoD m.m.). Det är vad jag utläser av Spencers ordsalladsbrev.
Ja, jag tror det är en bra gissning. Men jag hoppas ändå att det kommer att dyka upp en och annan indipärla och AA-spel här och där
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Ja, jag tror det är en bra gissning. Men jag hoppas ändå att det kommer att dyka upp en och annan indipärla och AA-spel här och där
Med så många studior kommer det såklart göra det. Men tiden när Xbox-chefer stod (på scenen på E3) och skröt om hur mycket de investerade i indiespel är nog över.
Jag kommer så väl ihåg kommentarsfälten på FZ när Microsoft köpte både Zenimax och activision/blizzard. Hur det firades att NU skulle minsan dålig ledning rensas ut och det satsas på bra spel igen! För microsoft skulle ta hand om alla utvecklare och studios! Aldrig att man skulle köpa för att sedan sparka folk och lägga ned studios!
Var det någon som sade emot detta så blev de genast påhoppade av diverse forumiter med bestämda åsikter.
Nu står vi idag här med facit. Microsoft har knappt släppt spel sedan uppköpen. Det som släppts har inte alltid varit direkt fantastiskt och vi har en aldrig tidigare skådad kavalkad av nedlagda spel, stängda studios och tusentals sparkade utvecklare.
Precis som Tango Gameworks så hade nog alla dessa studios mått bättre av att fortsätta stå på egna ben eller få andra ägare än Microsoft.
Folk trodde ju nästan att uppköpet var för att fixa ledningen...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag tror detta blir en trend i hela spelbranschen, och att det är både positivt och negativt.
Det tråkiga är såklart att folk förlorar jobben, men det har nog gått upp för många AAA utvecklare/publishers det sista att det inte hjälper att bara anställa mer och mer, speciellt inte när man ser många Indie/AA som går som tåget med en bråkdel anställda.
Verkar ju vara "middle management" som åkt på den största piskan här, igen tråkigt för individerna som drabbas, men det är garanterat där det organisatoriskt är mest "dökött".
Med så många studior kommer det såklart göra det. Men tiden när Xbox-chefer stod (på scenen på E3) och skröt om hur mycket de investerade i indiespel är nog över.
Haha, ja!
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Tycker fortfarande det är helt otroligt hur Microsoft kunnat köpa och starta så många spelstudios de senaste tio åren, utan att ett enda spel producerats färdigt. Det måste vara totalt kaoz inom Xbox-divisionen med tanke på hur Xbox Series-konsolerna nästan blivit ännu mer vanskötta än Xbox One.
Tycker fortfarande det är helt otroligt hur Microsoft kunnat köpa och starta så många spelstudios de senaste tio åren, utan att ett enda spel producerats färdigt. Det måste vara totalt kaoz inom Xbox-divisionen med tanke på hur Xbox Series-konsolerna nästan blivit ännu mer vanskötta än Xbox One.
Tyder på mismanagement. Tyvärr något vi sett väldigt många gånger inom Xbox. Halo Infinite är ett annat exempel. De klarar alltså inte ens av att värna sina allra mest värdefulla varumärken. Nintendo skulle aldrig låta detta hända med ett Mario-spel.
Jag kommer så väl ihåg kommentarsfälten på FZ när Microsoft köpte både Zenimax och activision/blizzard. Hur det firades att NU skulle minsan dålig ledning rensas ut och det satsas på bra spel igen! För microsoft skulle ta hand om alla utvecklare och studios! Aldrig att man skulle köpa för att sedan sparka folk och lägga ned studios!
Var det någon som sade emot detta så blev de genast påhoppade av diverse forumiter med bestämda åsikter.
Nu står vi idag här med facit. Microsoft har knappt släppt spel sedan uppköpen. Det som släppts har inte alltid varit direkt fantastiskt och vi har en aldrig tidigare skådad kavalkad av nedlagda spel, stängda studios och tusentals sparkade utvecklare.
Precis som Tango Gameworks så hade nog alla dessa studios mått bättre av att fortsätta stå på egna ben eller få andra ägare än Microsoft.
Jag förstår cynismen, men du blandar ihop orsaken med den oundvikliga konsekvensen. Du ser det som att Microsoft köpte välmående studios och sedan förstörde dem. Verkligheten är att Microsoft köpte tillgångar som redan hade stora, underliggande problem.
Du nämner nedskärningarna, men du frågar dig inte varför dessa studios hade så enorma team från första början. Blizzard hade över 10 000 anställda innan uppköpet. Vad har de producerat de senaste 5-7 åren som motiverar den storleken? Diablo IV, Overwatch 2 (som var en kontroversiell uppdatering) och remakes. Det är en extremt låg output i förhållande till personalstyrkan. Samma sak gällde flera Zenimax-studios.
"Rensa ut dålig ledning"
Det är precis det som händer nu. Att "rensa ut" innebär inte att man magiskt börjar producera spel dagen efter. Det innebär smärtsam omstrukturering, att avbryta misskötta projekt och att anpassa kostnaderna till en realistisk produktionsnivå. Det är en process som tar år, och uppsägningar är tyvärr en del av den.
"Bättre på egna ben"
Det där är en romantisk fantasi. Activision Blizzard var ett företag i kris med interna skandaler. Tango Gameworks var en medelstor studio som gjorde ett kritikerrosat men kommersiellt nischat spel (Hi-Fi Rush). Att överleva som oberoende i dagens AAA-marknad är brutalt svårt.
Facit är inte att "Microsoft är onda". Facit är att de köpte extremt uppblåsta och ineffektiva organisationer och nu gör de det smutsiga jobbet att försöka göra dem lönsamma och produktiva igen. Det är fult att se på, men det var troligen oundvikligt.
Tyder på mismanagement. Tyvärr något vi sett väldigt många gånger inom Xbox. Halo Infinite är ett annat exempel. De klarar alltså inte ens av att värna sina allra mest värdefulla varumärken. Nintendo skulle aldrig låta detta hända med ett Mario-spel.
Ja, men han killen Phil brukade väl skryta om att när de väl köpt upp en spelstudio så får de pyssla med vad de vill, medan de stygga japanska konsoljättarna kontrollerar sina 2:a partsstudios och interna utvecklingsteam.
Ja, men han killen Phil brukade väl skryta om att när de väl köpt upp en spelstudio så får de pyssla med vad de vill, medan de stygga japanska konsoljättarna kontrollerar sina 2:a partsstudios och interna utvecklingsteam.
Japp. Men jag vägrar tro att en helt nystartad studio som The Initiative hade som högst önskan att göra en reboot av Perfect Dark. Det beslutet kom uppifrån.
Jag kan inte få detta klipp från den briljana Margin Call ur huvudet. Jag ser Phil Spencer prata med Satya Nadella.
Den fortsatta kavalkaden av Xbox-kritiska artiklar fortsätter att mjölkas ser jag. Känns ibland som att det upprepas information som redan skrivits i tidigare nyhetsartiklar allt för att gjuta olja på elden. Bara min åsikt.
Igår nåddes vi av beskedet att 9 100 får gå från Microsoft (många, många fler sedan 2023), och mycket pekar på att det slår hårt mot Xbox. Sådant SKA vi rapportera om, och även kring efterdyningarna.
Ingen skulle bli gladare än jag om det gick skitbra för Xbox. Perfect Dark-smällen... ja, den känns. Everwild? Fan, såg verkligen ut som min typ av spel. Jag tycker detta är oerhört sorgligt för spelen, men så klart framför allt för de drabbade anställda som mister sina jobb.
En Bamseponny av folket
Känns som att vi är på väg mot en tid när inget annat än storspel (Cod del 20, WoW exp 15 osv) kommer att släppas. Inga mindre spel, inget nytt, eventuellt nån remaster som inte kostar mycket att ta fram.
Ja, det ser verkligen ut som att Microsoft kommer att sats mer på de säkra korten men att inga mindre spel, eller inga nya spel skulle släppas ser jag som osannolikt. Det har ju kommit ett gång mindre spel i år som det har gått bra för. OBS nu pratar jag inte bara om Microsoft.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Det lilla jag har sätt av Perfect Dark såg ut som ett PS3 spel med HD grafik så jag tror inte att det är någon större förlust. Tror faktiskt inte att det hade blivit speciellt bra. Ge Perfekt Dark till någon annan utvecklare. Nej jag är ingen expert och jag pratar i nattmössan jag vet detta är bara min åsikt osv.
Det kommer nu uppgifter om att det som visades från Perfect Dark var fejk. Det var inget riktigt spel de hade att visa upp.
Oh, now that PD has been canceled, I can freely say that the public showing last year was largely bunk. None of that was gameplay and all CD has been doing on the game is making exciting vertical slices with little to no foundation. I am not shocked at all it got the axe.
En redaktör VG247 fyller på med detta:

Vi kanske får bekräftelse på detta från fler håll vad det lider, men ju mer jag tänker på det, desto mer sannolikt verkar det. Då framstår stängningen av studion och framför allt nedläggningen av spelet som ganska logisk. Och om det är sant framstår Phil Spencers framträdande med Ryan McCaffrey som så genuint falskt. Han visste rimligen vilket skick spelet var i.