Perfect Dark och Everwild nedlagda – enligt samstämmiga uppgifter
Facit är inte att "Microsoft är onda". Facit är att de köpte extremt uppblåsta och ineffektiva organisationer och nu gör de det smutsiga jobbet att försöka göra dem lönsamma och produktiva igen. Det är fult att se på, men det var troligen oundvikligt.
Fast många av de studior hos MS som har störst problem är ju de som är "rakt igenom" MS?
343/Halo Studios - Enorm studio som tog sex år på sig att göra Halo Infinite som ändå släpptes ofärdigt och kraftigt försenat. Har sedan dess kapat hälften (?) av personalstyrkan.
Turn 10 - Gick från att släppa ett Forza vartannat år till att det senaste tog sex-sju år trots att mycket i spelet är återanvänt från tidigare spel. Personalen verkar nu halveras.
The Initiative - Skulle bli MS stora "stjärnstudio" och man körde med aggressiv "headhunting" där man rekryterade massor av folk från framgångsrika studior. Något fungerade uppenbarligen inte och runt hälften valde att lämna inom några år. Det gick så långt att man var tvungna att hyra in Crystal Dynamics för att sköta det mesta av utvecklingen. Nu nedlagda efter sju år utan att ha släppt något.
Rare - Ägda av MS i över 20 år. Hade problem med utvecklingen av Sea of Thieves som släpptes "ofärdigt" enligt många. De har uppenbarligen haft minst lika mycket problem med Everwild som de jobbat med i "evigheter" och nu läggs ner.
The Coalition - Verkar fungera ganska bra även om det nu är sex år sedan Gears 5. De fick tydligen två projekt stoppade/lagda på is för något år sedan.
Fast många av de studior hos MS som har störst problem är ju de som är "rakt igenom" MS?
343/Halo Studios - Enorm studio som tog sex år på sig att göra Halo Infinite som ändå släpptes ofärdigt och kraftigt försenat. Har sedan dess kapat hälften (?) av personalstyrkan.
Turn 10 - Gick från att släppa ett Forza vartannat år till att det senaste tog sex-sju år trots att mycket i spelet är återanvänt från tidigare spel. Personalen verkar nu halveras.
The Initiative - Skulle bli MS stora "stjärnstudio" och man körde med aggressiv "headhunting" där man rekryterade massor av folk från framgångsrika studior. Något fungerade uppenbarligen inte och runt hälften valde att lämna inom några år. Det gick så långt att man var tvungna att hyra in Crystal Dynamics för att sköta det mesta av utvecklingen. Nu nedlagda efter sju år utan att ha släppt något.
Rare - Ägda av MS i över 20 år. Hade problem med utvecklingen av Sea of Thieves som släpptes "ofärdigt" enligt många. De har uppenbarligen haft minst lika mycket problem med Everwild som de jobbat med i "evigheter" och nu läggs ner.
The Coalition - Verkar fungera ganska bra även om det nu är sex år sedan Gears 5. De fick tydligen två projekt stoppade/lagda på is för något år sedan.
Det är ganska sjukt att det tar sex år att utveckla ett nytt Halo när själva byggstenarna redan finns, inte direkt att man måste pumpa ut ny lore eller fiender egentligen, gör skiten bara snyggare liksom?
För att inte tala om Bethesda, dom sitter på två enorma IP:s och det senaste kommer strax fylla 10 år? Var gör dom egentligen därborta? Halvdan rymd-rpg?
Forza verkar ta evigheter att göra numera, Fable har vi sett massa proff of concept från men inte en sekund av att nån spelar det med kontroller i hand.
MS kanske helt enkelt inte är så bra på att få företag och idéer att växa?
Det är en utmärkt poäng, och du sätter fingret på exakt varför den här stora omstruktureringen är så nödvändig och omfattande.
Mitt argument var aldrig att problemen enbart fanns hos Zenimax och Activision. Mitt argument är att Microsoft nu tar itu med en djupt rotad och långvarig kultur av ineffektivitet, dålig projektledning och brist på ansvarstagande.
Din lista på "rakt igenom MS"-studios (343, Turn 10, The Initiative, Rare) är det perfekta beviset på att detta är ett systemiskt problem hos Microsofts ledning, inte ett problem som kom med uppköpen. De har under 15 års tid tillämpat samma passiva strategi på sina egna studios, med exakt samma resultat som du beskriver: enorma budgetar, oändlig utvecklingstid och svaga eller ofärdiga produkter.
Så när jag säger att Microsoft "städar upp" menar jag inte bara i de nyinköpta delarna. De tvingas nu äntligen att konfrontera de problem som har fått gro i hela deras organisation i över ett decennium. Att de lägger ner The Initiative och Everwild och skär ner på 343 och Turn 10 är inte ett tecken på att de är dåliga ägare, det är ett tecken på att de äntligen börjat agera som ansvarsfulla ägare och städa upp i sitt eget hus.
Du har helt rätt i din observation. Men din slutsats är fel. Problemen du listar är inte ett motargument, de är den ultimata bekräftelsen på att en storstädning var oundviklig.
Tyder på mismanagement. Tyvärr något vi sett väldigt många gånger inom Xbox. Halo Infinite är ett annat exempel. De klarar alltså inte ens av att värna sina allra mest värdefulla varumärken. Nintendo skulle aldrig låta detta hända med ett Mario-spel.
Nintendo är ett unikum på många sätt. Tror de varslade ca 250 personer förra året som ryktas vara en följd av att planerna för Switch 2 ändrades. Både Sony mer framförallt Microsoft har gjort stora varsel. Sen har ju Nintendo växt långsamt än att köpa upp marknaden…
Det är ganska sjukt att det tar sex år att utveckla ett nytt Halo när själva byggstenarna redan finns, inte direkt att man måste pumpa ut ny lore eller fiender egentligen, gör skiten bara snyggare liksom?
Njaa, tittar du på den enorma mängd gnäll som kom från Halo fans så fort Bungie lämnade skutan är det nog inte så enkelt. T.om 4:an som jag själv tyckte var bland dom bästa blev total sågad. Halo Infinite MP är hur snyggt som helst, väldigt få spelar.
Jag som såg fram emot Perfect Dark...
Samma här. Hade hoppats på en return to form. Älskade originalet 😓
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Igår nåddes vi av beskedet att 9 100 får gå från Microsoft (många, många fler sedan 2023), och mycket pekar på att det slår hårt mot Xbox. Sådant SKA vi rapportera om, och även kring efterdyningarna.
Ingen skulle bli gladare än jag om det gick skitbra för Xbox. Perfect Dark-smällen... ja, den känns. Everwild? Fan, såg verkligen ut som min typ av spel. Jag tycker detta är oerhört sorgligt för spelen, men så klart framför allt för de drabbade anställda som mister sina jobb.
Jo, du har rätt. Det kändes dock som det där med att Sea of Thieves var nedlagt upprepades från tidigare nyhet, men då gällde det visserligen obekräftade uppgifter. Sedan får jag medge att man blir lite snurrig när man läser nyheter från andra medier som rapporterat om samma sak och därigenom får man illusionen av att ni också har rapporterat om det.
Det är en utmärkt poäng, och du sätter fingret på exakt varför den här stora omstruktureringen är så nödvändig och omfattande.
Mitt argument var aldrig att problemen enbart fanns hos Zenimax och Activision. Mitt argument är att Microsoft nu tar itu med en djupt rotad och långvarig kultur av ineffektivitet, dålig projektledning och brist på ansvarstagande.
Din lista på "rakt igenom MS"-studios (343, Turn 10, The Initiative, Rare) är det perfekta beviset på att detta är ett systemiskt problem hos Microsofts ledning, inte ett problem som kom med uppköpen. De har under 15 års tid tillämpat samma passiva strategi på sina egna studios, med exakt samma resultat som du beskriver: enorma budgetar, oändlig utvecklingstid och svaga eller ofärdiga produkter.
Så när jag säger att Microsoft "städar upp" menar jag inte bara i de nyinköpta delarna. De tvingas nu äntligen att konfrontera de problem som har fått gro i hela deras organisation i över ett decennium. Att de lägger ner The Initiative och Everwild och skär ner på 343 och Turn 10 är inte ett tecken på att de är dåliga ägare, det är ett tecken på att de äntligen börjat agera som ansvarsfulla ägare och städa upp i sitt eget hus.
Du har helt rätt i din observation. Men din slutsats är fel. Problemen du listar är inte ett motargument, de är den ultimata bekräftelsen på att en storstädning var oundviklig.
Att slänga ut ett par progammerare istället för ledningen innebär att inget kommer förändras. Phil spencer är en usel ledare som bara drivit xbox till irrelevans och att påstå att det är något stort kultursskifte på gång är att ljuga för sig själv.
Njaa, tittar du på den enorma mängd gnäll som kom från Halo fans så fort Bungie lämnade skutan är det nog inte så enkelt. T.om 4:an som jag själv tyckte var bland dom bästa blev total sågad. Halo Infinite MP är hur snyggt som helst, väldigt få spelar.
Håller helt med. Har precis spelat om alla Halo och jag hade kul även med 4 och Guardians.
Du har inte fel men jag känner att det är konstigt att det är så nu. Xbox och Xbox 360 hade massor med fantastiska titlar. Halo, Gears och Forza har alla varit game changers på olika sätt. KOTOR, Full Spectrum Warrior, Mass Effect och andra nischade pärlor kan man också räkna upp. Xbox HAR varit bra på att släppa spel men något har hänt både med dem och hela branschen på vägen.
Perfect Down nu då?
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC
Helt off topic men du skriver exakt som ChatGPT 😂 on topic: bra att de rensar upp och effektiviserar, synd om dem som drabbas
Helt off topic men du skriver exakt som ChatGPT 😂 on topic: bra att de rensar upp och effektiviserar, synd om dem som drabbas
🥴🤨🥴😂😂
RIP Perfect Dark, ett av få spel jag sett fram emot på senare år. Om vi ändå kunde få ett spel som Perfect Dark 64 med den där Rare-magin igen, i modern skrud.
Det var år före sin tid och innehöll verkligen allt man kunde önska sig av en shooter anno 2000. I mångt och mycket innehöll det spelet mer än vad många moderna spel gör.
Tråkigt beslut för hela spelbranschen. Hoppas de drabbade hittar nya jobb. Man undrar ju vart Xbox är på väg. Det känns som att de har tappat hela sin identitet.
Mer Metroid åt folket!
Denna mening tror jag sammanfattar det mesta. Och jag tror inte det kommer bli bättre. Ju större Xbox Game Studios blir, desto mer inkorporeras det i Microsoft. Och desto trögare blir processerna.
Väntar bara att få höra att State of Decay 3 är nerlagt
Studion har haft stora problem men de har kanske nått så pass långt i utvecklingen att MS väntar och ser hur det tas emot innan man börjar fundera på åtgärder.
Jag kan tänka mig att en del lite mindre studior är oroliga över vad som kommer hända när de är färdiga med sina nuvarande projekt.