Medlem
Darkwing Duck (NES)
  • Plattformar: Game Boy, NES, PlayStation 4, Windows (testversion), Xbox One

• Release: 1992

Darkwing Duck till NES var aldrig en relevant del av min barndom.

Visst såg jag det recenseras i Nintendo Magasinets Power Player-bilaga och visst testade jag det lite snabbt när det visade sig att min ena systerson satt på ett exemplar, men eventuella minnen av det sträcker sig inte längre än att jag upplevde det som ovanligt svårt för att vara ett Disney-spel från Capcom och att man flängde runt på en massa hustak.

Idag kan jag förstå varför det upplevdes som ovanligt svårt, även om jag redan under min andra runda tog mig genom spelet som om jag levt och andats Darkwing Duck under en väldigt lång tid: Det är ett väldigt långsamt och strategiskt litet plattformsspel, helt väsenskilt från Chip & Dale: Rescue Rangers vars höga tempo gör att man kan rusa genom det på typ en kvart.

Det är nästan lite Mega Manskt.

Inte för att det skulle vara så att man besegrar en boss och då ges möjlighet att använda dess vapen (visserligen kan man plocka upp ett varianter av en Gas Gun med begränsad mängd ammunition, men det rör sig uteslutande om temporära fördelar i vissa givna sammanhang som bland annat ger Darkwing möjlighet att nå platser han annars inte skulle kunna nå), utan för att många fiender är flitiga på att skydda sig och endast korta stunder lämnar fältet fritt för vår mörkvingade anka att åsamka skada.

Så man stannar upp, inväntar lämpligt tillfälle att attackera och upprepar det ett par gånger till dess att berörd fiende dör. Det går inte att hetsskjuta ihjäl fiender, dels för att man inte kan ha många projektiler på skärmen samtidigt och dels för att fiender blir odödliga en stund efter att de träffats. Skulle man få för sig att försöka stressa sig förbi ett hinder går det rätt snabbt käpprätt åt helvete då Darkwing inte tål mycket alls. Säg, ett par fyra träffar sedan är det över och man kastas tillbaka till början av nivån eller senaste checkpoint.

Något annat som känns väldigt Mega Man är soundtracket.

Låtarna är visserligen överlag stöpta i någon form av bitpoppig big band-jazzig skrud som för tankarna till rökiga hak fyllda med trenchcoat-klädda män med fedora, men här och där låter Yasuaki Fujita små melodier som låter som plockade från Mega Man 3 ta plats på scenen.

Ljudlandskapen är dock främst just det, ljudlandskap där soundet känns viktigare än melodierna och känslan soundtracket förmedlar är det man minns när de extremt Mega Man-aktiga (det första, alltså) slutscenerna rullat klart.

Likt övriga Disney-spel från Capcom är utbudet av nivåer rätt få till antalet. Tre styck valbara nivåer som när de är avklarade ersätts av ytterligare tre innan den slutliga konfrontationen tar vid. Den innehållsmässiga variationen är mer omfattande än den förhållandevis färgmässigt avslagna estetiken och Darkwings förmåga att hänga i saker och ting nyttjas mer än väl från början till slut.

Bekantheter från den animerade serien dyker som väntat upp lite här och var, likaså titeltemat (annat vore skandal), men skall sanningen fram minns jag egentligen inte mycket alls av serien och vad det säger om saker och ting har jag inte en aning om.

Darkwing Duck är, med ganska bred marginal, det tekniskt sett tightaste spelet såhär långt i Capcoms The Disney Afternoon Collection-skara av släpp och väl bortom behovet av att koppla om synapserna i hjärnan för att förstå att det inte går att tänka i termer av ännu ett Duck Tales eller Chip & Dale: Rescue rangers har jag inte något konkret att klaga på.

Möjligen att spelets sista boss är extremt billigt designad, som att den verkar till synes helt sinnesstört svår att ta sig an innan man fattar exakt vad man skall göra varpå den blir pissenkel. Bossarna överlag är rätt fippliga, tål ordentligt mycket och ger en känsla av ORDENTLIGA bossfighter som tidigare Disney-spel från Capcom nästan saknat helt och hållet (även om TaleSpin började peta på det i sann Hit & Miss-anda).

Och så är det lite irriterande att det är väääldigt lätt att få Darkwing att slänga upp sin kappa som skydd när man hoppar och försöker röra sig i sidled och samtidigt skjuta mot en fiende. Det tycks liksom höra dessa Disney-spel till, att något med kontrollen skall kännas lite... tveksamt. Må det så vara pogo-hoppande som Joakim von Anka eller när man som Baloo skall göra en helomvändning med flyplanet Sea Duck. Speciellt problematiskt är det inte, bara något som med fördel borde ha designats annorlunda.

Att spelet överlag är det tekniskt tightaste, och kanske det mest utmaningsmässigt mest välbalanserade, gör det dock inte per automatik till det jag vurmar som mest för av de i Capcoms "serie" såhär långt. Jag utgår faktiskt från att det har med ren och skär nostalgi att göra, att jag inte i ett par decennier byggt upp en relation till spelet på samma vis som jag gjort med Duck Tales och Chip & Dale: Rescue Rangers.

Mycket bra är det, duck och oavsett.

Darkwing Duck
4
Mycket bra
+
Det tekniskt mest stabila av Capcoms Disney-spel såhär långt.
+
Äntligen bjuds det på ordentliga bossar.
+
Fångar den lite rökiga, avdANKade känslan från serien väl.
+
Kul att det går en långsammare mer strategisk väg.
-
Lite väl lätt att av misstag få Darkwing att slänga upp sin kappa som skydd.
-
Sista bossen är antingen pissenkel eller omöjlig.
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Härlig recension. Har goda minnen från detta spelet, riktigt tight kontroll.

Har ett minne av att det fanns en version som hette Rockman (Mega man på japanska?) med en siffra. Och det var precis samma spel fast med Mega man i huvudrollen. Kanske har drömt eller så var det något hack.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Helt OK spel, dock inget jag lagt ner så mycket tid på. Klarade det för svårt länge sedan, minns inte så mycket av det.

Medlem

Minns att en kompis hade detta spel, tyckte det sög.
Men nes eran är verkligen ful retro så hade gått vidare med super nintendo då.

Medlem

Är nog inte så konstigt om man inte minns så många detaljer från Darkwing Duck. Blev inte det borttaget från tv förut för att det var för våldsam för barn?

Skrivet av Atilaa:

Blev inte det borttaget från tv förut för att det var för våldsam för barn?

Det stämmer! Besvikelsen där och då på 90-talet var... Monumental. I nån dag eller så, sen hade jag glömt bort det!

Medlem

NES är nostalgi men väldigt begränsade spel. Tacka vet jag SNES. Tror jag hade kunnat leva med SNES resten av mitt liv om det fortsatte utvecklas spel till den.

Detta spel har jag knappt spelat, kanske på någon emulator, men de första intrycken är att det var svårt. Men har heller aldrig gett det chansen och det var väldigt roligt att läsa recensionen Har i sommar bockat av en hel del från min bucketlist på miyoo mini plus och fördelen där är att man har savestate. Även om det är att fuska så går frustrationen på dessa gamla spel ned när det knappt är så mkt checkpoints eller continue. Håller med att snes är bästa konsolen.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har ett minne av att det fanns en version som hette Rockman (Mega man på japanska?) med en siffra. Och det var precis samma spel fast med Mega man i huvudrollen. Kanske har drömt eller så var det något hack.

Låter som ett helt rimligt fulhack, dock inget jag själv känner till.

Skrivet av GordonF:

Minns att en kompis hade detta spel, tyckte det sög.
Men nes eran är verkligen ful retro så hade gått vidare med super nintendo då.

Ful retro som i att det är visuellt oattraktivt eller att spelen överlag är för tekniskt simpla för att attrahera?

Skrivet av Atilaa:

Är nog inte så konstigt om man inte minns så många detaljer från Darkwing Duck. Blev inte det borttaget från tv förut för att det var för våldsam för barn?

Skrivet av Sebastian Lind:

Det stämmer! Besvikelsen där och då på 90-talet var... Monumental. I nån dag eller så, sen hade jag glömt bort det!

Känns vagt bekant, men det förklarar ju en del isåfall. Men var det nämnvärt våldsamt, eller var det mest bara moralpanik i vanlig ordning?

Skrivet av pazu:

NES är nostalgi men väldigt begränsade spel. Tacka vet jag SNES. Tror jag hade kunnat leva med SNES resten av mitt liv om det fortsatte utvecklas spel till den.

Trodde faktiskt inte att jag skulle börja uppleva NES som svår retro att ta till sig och uppskatta. Växte upp med konsolen och lade liksom ribban där och vid Commodore 64, men i takt med att åren går får jag svårare och svårare att handskas med NES-spel. Mer och mer jag stör mig på, begränsningar i hårdvaran som utvecklare jobbade mot istället för med och så vidare.

Men, det som är bra är fan bra… fortfarande.

Skrivet av kapten_haddock:

Detta spel har jag knappt spelat, kanske på någon emulator, men de första intrycken är att det var svårt. Men har heller aldrig gett det chansen och det var väldigt roligt att läsa recensionen Har i sommar bockat av en hel del från min bucketlist på miyoo mini plus och fördelen där är att man har savestate. Även om det är att fuska så går frustrationen på dessa gamla spel ned när det knappt är så mkt checkpoints eller continue. Håller med att snes är bästa konsolen.

SNES, Mega Drive och PC-Engine är en oerhört tacksam trio konsoler att utforska. De har alla sina egna små egenheter som gör dem unika… inte som idag när alla plattformar för spelande har samma spel (förutom ett fåtal exklusiva) och relativt likvärdig hårdvara.

Skrivet av Legerdemain:

Låter som ett helt rimligt fulhack, dock inget jag själv känner till.

Ful retro som i att det är visuellt oattraktivt eller att spelen överlag är för tekniskt simpla för att attrahera?

Känns vagt bekant, men det förklarar ju en del isåfall. Men var det nämnvärt våldsamt, eller var det mest bara moralpanik i vanlig ordning?

Trodde faktiskt inte att jag skulle börja uppleva NES som svår retro att ta till sig och uppskatta. Växte upp med konsolen och lade liksom ribban där och vid Commodore 64, men i takt med att åren går får jag svårare och svårare att handskas med NES-spel. Mer och mer jag stör mig på, begränsningar i hårdvaran som utvecklare jobbade mot istället för med och så vidare.

Men, det som är bra är fan bra… fortfarande.

SNES, Mega Drive och PC-Engine är en oerhört tacksam trio konsoler att utforska. De har alla sina egna små egenheter som gör dem unika… inte som idag när alla plattformar för spelande har samma spel (förutom ett fåtal exklusiva) och relativt likvärdig hårdvara.

Nu var det ju ~30 år sen jag tittade på Darkwing Duck senast, men kan inte minnas att den var särskilt mycket mer våldsam än andra Disney-serier? Det kanske var något barn som var med om en olycka nånstans eller gjorde något dumt, som kanske föranledde att man lade serien på is. Spekulerar bara, men det var ju knappast en lika våldsam serie som t ex Tom & Jerry.

Är ganska säker på att serien finns i sin helhet på DIsney+ numera.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Båda.
Spelar man på originalkonsolen minns jag även hur många spel hackade om det blev för mycket rörligt på skärmen.
Vill minnas att darkwi g duck hade så ofta men kan så klart minnas fel.
Men på den tiden var verkligen nes inget man ville köra när man gått vidare till SNES.

Medlem

Kuriosa.
Om jag minns rätt var det också Darkwing Duck som var inspirationen till NHL-laget Anaheim Mighty Ducks logotyp när de bildades på 90- talet
logo

Medlem

Nuuuu blir vi farliga... DARKWING DUCK!

Medlem
Skrivet av GordonF:

Båda.
Spelar man på originalkonsolen minns jag även hur många spel hackade om det blev för mycket rörligt på skärmen.
Vill minnas att darkwi g duck hade så ofta men kan så klart minnas fel.
Men på den tiden var verkligen nes inget man ville köra när man gått vidare till SNES.

Det är möjligt att NES-originalet har mer slowdowns än den version jag spelat i The Disney Afternoon Collection i Windows, för här kan jag inte dra mig till minnes att det har några slowdowns överhuvudtaget (men vissa andra spel i samlingen har det, dock). Rent allmänt hör det dock inte till ovanligheterna att NES-spel har rätt galna slowdowns.

Kirby's Adventure är helt sinnessjukt slött på NES, Mega Man 3 gränsandes till ospelbart när det slöar ned som mest och Gradius går så långsamt på dess femte nivå att man tror konsolen skall brinna upp så hårt som den jobbar. Sedan har vi detta spriteflimrande som i vissa spel spårar ur fullständigt, så till den grad att saker man borde se ibland inte syns.

Själv har jag inte direkt "gått vidare" från någon konsol. Har alltid återvänt till de konsoler jag spelat genom åren, NES höll jag rentav fast vid från dess släpp fram till någon gång under 00-talet då jag fick ett smärre psykbryt på min PAL-samling och hur sunkigt den spelades i jämförelse med NTSC-varianterna av samma spel... så jag sålde alla spel och konsolen och sedan dess har jag i princip enbart spelat NES via kommersiella emulatorer (mestadels på Wii och Wii U).

Idag är ju vissa gamla konsoler och datorer mer attraktiva än under deras sämre kommersiella år, som i att det utvecklas mängder med nya spel till dem. NES, Mega Drive, Commodore 64 och Amiga släpps det ju titt som tätt spel till.

1
Skriv svar