#Disney-producenten John Vignocci och hans team nämner inte ens #Skylanders förrän en timme in i presentationen. Och då bara för att påpeka att #Disney Infinity varit under utveckling i flera år, långt före någon hört talas om spel med tillhörande samlarfigurer.

Jag är i Köpenhamn, på Disneys diskret undangömda kontor, och får för första gången klämma på plastgubbarna och spelplattan till den gigantiska spelsatsningen, Infinity. Det är en liten platta till din Xbox 360, Playstation 3 eller din #Nintendo-konsol (3DS, Wii eller Wii U) som rymmer två figurer samt tre "playsets", det vill säga världar som du kan spela i. Tanken är att du ska köpa världarna med den mest ikoniska karaktären som miniatyr och därefter skaffa expansionspaket med två nya figurer från samma film för att få fler spelmöjligheter och mer variation.

Monsters, Inc. är en av tre spelvärldar som erbjuds inledningsvis.

Principen är enkel: Du ställer en playset-pryl på plattans sexkantiga plats, och ställer därefter dit en plastgubbe på en av de två runda platserna. Resultatet blir att du hamnar i spelvärlden med den karaktären i snitsigt plastgubbestiliserad stil, med helt rätt animationer och dessutom rätt röstskådisar – och kan spela dig igenom en mängd uppdrag inspirerade av filmen eller filmerna i fråga, men specialskrivna för just Infinity.

Ett spel med karaktär(er)

Världarna kan närmast liknas vid ett sockersött GTA korsat med #World of Warcraft. Du rör dig i öppna omgivningar (Monsters University invaderat av fratboys, en stad full av superskurkar, eller liknande) och får uppdrag från folk med utropstecken i pannan för att samla poäng. Oftast handlar det om att slåss eller på annat sätt bråka med skurkar i den öppna världen, med lite 3D-plattformande och utforskningselement där emellan.

Byter du till en annan karaktär från samma film får samma banor en annan karaktär. Det är till exempel stor skillnad på att spela som Mike eller Sully i Monsters University-världen. Du kan dock inte stoppa in exempelvis Jack Sparrow i Monsters-världen, utan är begränsad till de världar som hör till just den figuren. En annan spelare kan delta i splitscreen genom att ställa dit en egen karaktär.

Superhjältarna spänner musklerna.

Du kan modifiera din karaktär med olika "mynt"; runda brickor som du staplar under plastgubben för att till exempel bli lite starkare, snabbare eller få andra egenskaper. Sexkantiga brickor modifierar spelvärlden på liknande sätt. 60 olika mynt är planerade hittills, och de kommer troligen att säljas blint i påsar, för att göra det lite mer spännande (och dyrare?).

Det som fick mig att spetsa öronen lite extra var toybox-läget. Här är du nämligen fri att göra vad du vill med alla karaktärer du äger, med prylar från alla dina världar – förutsatt att du har låst upp dem genom att spela uppdragen, förstås. Och du behöver inte göra det ensam. Upp till fyra spelare kan samarbeta, så har du låst upp en toalettpapperskastare som Mike i Monsters University-världen, kan du plocka fram den här och dekorera din vän, som kanske spelar som Jack Sparrow, med toapapper. Allt verkar vara möjligt i denna gigantiska lek- och sandlåda.

– Det går att bygga ett capture the flag-spel, det finns verktyg för det i toybox, säger Vigniocci. Det finns en mängd olika spelmekanismer som spelarna kan använda och som speldesigners är vi verkligen nyfikna på vad spelarna kan åstadkomma med det här. Vi ger dem verktygen men vi vet inte vad de kommer att göra med dem.