Efter månader av rykten avtäcktes och släpptes till slut remastern av The Elder Scrolls IV: Oblivion i tisdags, och folk tycks vara nöjda med denna tillsnyggade och något modifierade version av originalspelet. Men några som inte är lika pepp på såna här "överraskningssläpp" av populära spel är indieutvecklare som släpper egna spel runt samma datum.
På X pratar Jonas Antonsson – medgrundare av den svenska utgivaren Raw fury – lite om detta. Han skriver att han älskade Oblivion som ung och är glad över att de blåser nytt liv i det, men att överraskningssläpp som detta mer eller mindre begraver indiespel.
Vi har inte pengar eller muskler att svinga runt, så allt är noggrant planerat, inklusive när man ska släppa, baserat på andra släpp och så – för att försöka maximera chansen att få uppmärksamhet
I Raw Furys fall handlar det om spelet Post Trauma, som utvecklades av den lilla utvecklaren Red Soul Games under flera år och släpptes samma dag som Oblivion Remastered. Det är ett skräckspel som inspirerats av "PS2-erans klassiker", med fasta kameravinklar, pussel att lösa och fiender att antingen slåss mot eller fly från.