Clair Obscur: Expedition 33
Har börjat köra lite nu, inte så långt in, 3 timmar drygt.
Parry-time'ingen känns ganska skev när man kommer från spel som Sekiro och Lies of P. Får se om det släpper.
Förövrigt ett ganska trevligt spel hittills, får se om man tröttnar eller inte.
The more I practice, the luckier I get.
Ca 11 timmar in och det fortsätter att växa satans bra soundtrack framförallt. Striderna blir allt roligare med.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Kanske missförstår du mig. Det jag menar är att jag tycker det blir "too much". Operor, smöriga ballader och ett vältrande och ältande i känslor. Jag älskar känslomässiga spel. Jag vill beröras. Men för mig blir det för mycket för ofta i Clair Obscure. Första gången sväljer jag det med hull och hår, men bit för bit filas känslorna ner när alla nivåer hela tiden slår i taket. Less is more, tycker jag. Därmed sagt: grundpremissen i spelet är jäkligt läcker. Det finns ögonblick som träffar så jäkla rätt.
Förstår vad du menar, ibland blir det för mycket helt enkelt och klingar falskt. Första gången jag spelade The Last of Us hatade jag verkligen Ellie. Tyckte hon var dryg och i vägen.
Nu blir det offtopic, men det har inget med betygsinflation att göra. 7 är "mitten" på 1-10 skala, d.v.s. en 3a på en 1-5 skala. Går inte att konvertera siffrorna rakt av. Du kan se över vad som helst som rankas enligt 1-10 och det kommer vara liknande slutsats. Mycket hur vi tolkar siffror, betyg och procent som spelar roll. Så har det alltid varit.
10 = 5
8, 9 = 4
7 = 3
4, 5, 6 = 2
1, 2, 3 = 1
Så skulle jag säga. Generellt.
Annars kan vi se på IMDB där filmer runt 5-strecket ska vara bra filmer - vilket inte stämmer.
För att svara på din procentfråga så är det ju så det är. Ska man översätta procent till Bra/dåligt så finns det en brytpunkt och det kommer vara saker som är precis på gränsen på båda sidor.
Men 7/10 är ju inte alls mitten, utan din arbiträra tolkning. 5,5 är mitten. Att 7/10 däremot upplevs som mitten är en effekt av... ja vadå?

Nej, men det är ju så det ser ut. Skalorna används inte som de borde rent matematiskt. 6/10 är på den övre halvan av betygsskalan men ses som ett dåligt betyg. Det är ju ett resultat av hur betygsskalorna används - att man upplever 7/10 som medel beror ju på att det är medel bland betygen som faktiskt sätts. Snittbetyget på Metacritic är exempelvis 70,2. Samtidigt menar Metacritic själva att allt mellan 50-74 anses vara "average", men det är ju ingen som skulle få för sig att se 54/100 som ett sådant betyg.
Att snittbetyget ligger så pass högt beror främst på att många sidor (inklusive vi själva) sållar bort uppenbart svaga titlar för att de i allmänhet genererar mindre intresse hos läsarna. Resultatet blir en skev förväntansbild där 7/10 ses som genomsnittligt, vilket det också är - bland de bättre spelen.
Avslutningsvis, för att nämna det du säger om IMDb - ett betygssnitt runt 5 på den sidan är under medel rent matematiskt. Varför skulle det ses som "bra"? Vem är det som anser det? Däremot anses ju ett snitt på 7,0 vara bra. Om vi pratar film det vill säga. På tv-seriesidan är däremot betygsinflationen (jo!) total - det finns 1 383 tv-serier listade med minst 20k röster, och för att ens vara med på den övre halvan av dessa (alltså topp ~692) behövs ett snittbetyg på 7,9. För att ens vara topp 1 000 behövs 7,4 och blott 177 av dessa 1 383 serier har ett betygssnitt under 7,0. Hur många ligger under den faktiska medelpunkten, 5,5? Nitton serier.
Kan vara en contender för årets spel för mig. Älskar ljudet, animationer i både strider och cut scenes, framförallt hur livliga ögonen är, världen är vacker och en så länge är storyn toppen.
Jag brukar inte gilla den här typen av spel, dvs turbaserade likt Final Fantasy. Undantaget är BG3 och det här. Jag rekommenderar alla med möjlighet att testa det för att bilda sig en egen uppfattning.
Men 7/10 är ju inte alls mitten, utan din arbiträra tolkning. 5,5 är mitten. Att 7/10 däremot upplevs som mitten är en effekt av... ja vadå?
Nej, men det är ju så det ser ut. Skalorna används inte som de borde rent matematiskt. 6/10 är på den övre halvan av betygsskalan men ses som ett dåligt betyg. Det är ju ett resultat av hur betygsskalorna används - att man upplever 7/10 som medel beror ju på att det är medel bland betygen som faktiskt sätts. Snittbetyget på Metacritic är exempelvis 70,2. Samtidigt menar Metacritic själva att allt mellan 50-74 anses vara "average", men det är ju ingen som skulle få för sig att se 54/100 som ett sådant betyg.
Att snittbetyget ligger så pass högt beror främst på att många sidor (inklusive vi själva) sållar bort uppenbart svaga titlar för att de i allmänhet genererar mindre intresse hos läsarna. Resultatet blir en skev förväntansbild där 7/10 ses som genomsnittligt, vilket det också är - bland de bättre spelen.
Avslutningsvis, för att nämna det du säger om IMDb - ett betygssnitt runt 5 på den sidan är under medel rent matematiskt. Varför skulle det ses som "bra"? Vem är det som anser det? Däremot anses ju ett snitt på 7,0 vara bra. Om vi pratar film det vill säga. På tv-seriesidan är däremot betygsinflationen (jo!) total - det finns 1 383 tv-serier listade med minst 20k röster, och för att ens vara med på den övre halvan av dessa (alltså topp ~692) behövs ett snittbetyg på 7,9. För att ens vara topp 1 000 behövs 7,4 och blott 177 av dessa 1 383 serier har ett betygssnitt under 7,0. Hur många ligger under den faktiska medelpunkten, 5,5? Nitton serier.
Hänger inte helt med på om du säger emot mig, säger emot dig själv eller håller med?
Att tro att man ska kunna tolka en skala matematiskt utan att det finns något att utgå ifrån som matematiskt är bäst/sämst/mitten är inte sannolikt. Jämför du grafikkort finns en "baslinje" eller en topp att mäta mot, dvs vi VET vad 100 % är. I ett sådant fall är 5,5 mitten eftersom det är det enligt mätningar som resulterar i siffror och fakta utan känslor inblandade samt går ett replikera visar att det är mitten. Ditt grafikkort kan generera 50 % av antalet bildrutor som toppkortet i testet kan generera.
När det gäller att sätta betyg på spel/film/serier etc. är det människor som gör det utifrån helt egna vilda preferenser, det finns ingen baslinje om vad som är mitten, inget spel/film/serie som alla unisont tycker är bäst/sämst. Det finns alltså ingenting gemensamt att utgå ifrån och det finns ingenting mätbart som säger att en 7a gör spel A till ett bättre spel för dig och något du garanterat kommer tycka är bättre än spel B som fick en 6a.
En av de få saker som är gemensamma över kontinenter och bland oss människor är däremot vår uppfattning om att allt under 50 % är ett misslyckande, eftersom det är generellt så betygsättningen fungerar i skolorna och något vi blivit programmerade med sedan vi började få betyg. Se till din egen skolgång, 50 % rätt på ett prov var precis godkänt, allt under var underkänt. En 5a uppfattas då generellt som precis precis på gränsen till ett misslyckande, och ett mer godkänt betyg är 7 (eller C när jag gick i skolan). Det tror jag är en av de främsta anledningarna till att 7 blir medel på 1-10 skala när saker som inte har någon "baslinje" eller annat utgå ifrån ska betygsättas. Jag tror det är mycket mer psykologi än vad man tror i just 1-10 skalan.
I fallet med TV-serier så tror jag "problemet" är att folk för det mesta sätter 1 på serier de inte gillar och främst 9, 10 men även 8 på de serier de gillar. Det är sällan betygen 2, 3, 4, 5 och ibland även 6 påverkar resultatet i nämnvärd riktning. Antingen fastnar man för en serie, ser vidare lägger ner tiden och sedan betygsätter - vilket då ofta landar på 9 eller 10. Alternativt så tycker man det är bajs, skickar på den en 1a och går vidare med sitt liv. Det är även en större tröskel för att börja kolla på en serie än en film då det är en stor tidsinvestering, så de där mellanbetygen får aldrig chansen att sättas eftersom jag antar att de som tror en serie är en 4, 5, 6 eller till och med 7 inte börjar kolla på den överhuvudtaget. Det finns så fruktansvärt mycket annat att göra med sin tid nuförtiden.
Har spelat några timmar och är kluven:
- Introt kändes mer krystat än känsloladdat. Dialogen fungerade inte riktigt för mig.
- När man väl fick börja spela tyckte jag att det blev desto roligare. Vackra miljöer och helt ok strider.
- Nu är jag på första bossen - och tvivlar på nytt om det här är ett spel för mig. Har alltid avskytt bossar där det handlar mer om att tajma sina dodges än att ha roligt. Har dött tre gånger och överväger att antingen växla till story mode eller lägga ner.
- Tycker över lag att det är otydligt när man ska dodga. Tycker ofta att jag dodgar undan från attacker, för att sedan slidea tillbaka in i dem. Betyder det att jag har klickat för tidigt eller sent?
- Musiken är mest irriterande med sin opera.
(Vad negativ jag låter! Finns mycket att gilla, men just nu är jag mest irriterad!)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Har spelat några timmar och är kluven:
- Introt kändes mer krystat än känsloladdat. Dialogen fungerade inte riktigt för mig.
- När man väl fick börja spela tyckte jag att det blev desto roligare. Vackra miljöer och helt ok strider.
- Nu är jag på första bossen - och tvivlar på nytt om det här är ett spel för mig. Har alltid avskytt bossar där det handlar mer om att tajma sina dodges än att ha roligt. Har dött tre gånger och överväger att antingen växla till story mode eller lägga ner.
- Tycker över lag att det är otydligt när man ska dodga. Tycker ofta att jag dodgar undan från attacker, för att sedan slidea tillbaka in i dem. Betyder det att jag har klickat för tidigt eller sent?
- Musiken är mest irriterande med sin opera.
(Vad negativ jag låter! Finns mycket att gilla, men just nu är jag mest irriterad!)
Det är nog tyvärr en smaksak.
Jag trodde att jag inte skulle gilla spelet över huvudtaget. Jag fullkomligt älskar musiken, dialogerna och röstskådespelarna är fantastiska. Det grafiska är helt förförande och tråkiga turbaserade strider tycker jag blir förfriskande av QTE.
Jag är glad att detta kom ut i samma veva som Oblivion Remaster vilket för mig är oerhört tråkigt och ospelbart på grund av prestandaproblem.
Tips, kör ni på Game Pass(PC) och spelar med en DualShock 4/DualSense(eller tredjepart) finns det en mod som tvingar fram ikonerna för dom. Tycker det var irriterande att ha Xbox-kontrollernas ikoner, finns inget i inställningarna för detta tyvärr.
Möjligen att alla inte har samma problem att få rätt ikoner, men finns en lösning iallafall.
"The mod replaces the Xbox icons with the built in PS5 icons, for those of us who use PS4 or 3rd party controllers."
https://www.nexusmods.com/clairobscurexpedition33/mods/12?tab...
The more I practice, the luckier I get.
Det är nog tyvärr en smaksak.
Jag trodde att jag inte skulle gilla spelet över huvudtaget. Jag fullkomligt älskar musiken, dialogerna och röstskådespelarna är fantastiska. Det grafiska är helt förförande och tråkiga turbaserade strider tycker jag blir förfriskande av QTE.
Jag är glad att detta kom ut i samma veva som Oblivion Remaster vilket för mig är oerhört tråkigt och ospelbart på grund av prestandaproblem.
Sant, smaken är alltid som baken!
Är sex timmar in nu och börjar tycka bättre om det, igen. Har slagit över till story mode och aktiverat automatiska QTE för attackerna. Då kan jag fokusera på att få enstaka dodge/parry att faktiskt sitta. Det blir ganska lagom utmanande för mig.
Jag börjar hålla med dig om röstskådespelarna. Tyckte först att de var lite platta i staden, men nu när vi är ute i fält och det bara är main cast som hörs tycker jag att de fungerar riktigt bra. De lyckas förmedla en känsla.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Vart läser du det? Alla källor jag sett säger bara "People of that age dies" eller liknande. Aldrig ".. and above"
Jag tror du får försöka tänka på det som årtalet de föddes snarare än den faktiska ålder de befinner sig i för tillfället.
Utvecklarna hade kunnat använda 976, 1977, 1978 osv istället. Men då hade det uppstått större problem med inlevelsekänslan. Befinner vi oss i samma tid i spelet som i "vår" värld? Och om inte; är det tidigare eller senare? Det enklaste är att helt undvika att tala om specifika årtal eller tidsangivelser och vara lite med diffus. Alternativet är att hitta på en helt egen tidsaxel, men då växer det exponentiellt i hur all lore påverkas...