Clair Obscur är årets mest hyllade spel

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jag tycker precis tvärtom. Helst av allt hade jag önskar att fler sajter vågade slopa siffran helt, eftersom att den ändå är värdelös på att förmedla nyanserad och utförligt information. Om man ändå nödvändigtvis måste ha en siffra, så kör en så liten skala som möjligt. Folk fattar ju ändå inte att 3/5 eller 60-70/100 fortfarande kan vara är bra spel och blir uppenbarligen väldigt upprörda över allt under det perfekta betyget.

Du har rätt i att många blir halvt rabiata över ett betyg. Men det är nog mer den högljudda minoriteten. De icke-rabiata ”tysta” kan nog förstå att en ”3/5” eller ”7/10” kan vara en pärla.

Att slopa betyg är att gå bakåt 100 år, ärligt talat.
Då blir det bara ”Word of mouth” och hörsägen i böcker som säger att spel kanske var bra en gång i tiden.

Jag tycker ändå att sammanställningar av 60-100 betyg på ett spel ger en ganska bra bild av ett spel. Sen är ju smaken som baken såklart, även ett spel med snitt på 97 kan man ju avsky med passion. Det fina är ju dock också att man via Open Critic och Metacritic får tillgång till både betygen och recensionstexterna, så att man kan bygga sin egen uppfattning.

Betyg är bra, femgradig skala är dock inte INTE bra 😂

Sedan håller jag helt med om att folk som blir förbannade på ett visst betyg på ett visst spel kan hålla det för sig själva istället för att spy galla. Man kan ju hålla det man vill säga på en schysst nivå, om inte annat.

Jag har inget emot trean som sattes på Expedition 33. Jag är bara emot den femgradiga skalan 😂

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Jag hör (läser) vad du säger. Och det ligger mycket logik i det. Men jag kan inte hålla med hur mycket jag än försöker. För mig känns det som att man gör det enkelt för sig (men egentligen gör man det svårare, om det låter logiskt) med att använda ett femgradigt system. Jag tycker att det är alldeles för begränsat.

Det finns ju många gånger man vill slänga dit en 9:a på ett spel som är otroligt bra, men inte riktigt en fullpott. I en femgradig skala får det ju bli en fyra då? Drar man fram procentsats så är det ju rent krasst en 8:a.. Hundragradig skala för betygsättning blir förstås för mycket (vad gör ett spel till en 97:a kontra en 98:a t.ex?). Men när det gäller statistik, sammanslagen över många betyg, så är det såklart naturligt att vi går över till hundragradig skala (och det är ju det folk också uppskattar). Så visst, man tappar nyanser på en tiogradig skala, men man tappar ju många fler nyanser på en femgradig, hur man än vrider och vänder på det. Risken att hur texten tolkas kontra betyget ökar ju också, och gör ju att texten riskerar att ha mindre effekt om den upplevs skilja för mycket mot betyget.

Man kan förstås då undra om man ens ska ha betyg. Men det tror jag nog ändå de flesta vill ha?
Jag försöker verkligen läsa alla recensionstexter, men ibland orkar man verkligen inte, eller har inte tid (speciellt om man ska spana in en hel drös recensioner från olika källor).
Och att få läsa en ”3” eller ”4” säger inte lika mycket som att läsa en ”7” eller ”9” t.ex. Ibland blir man knappt klokare av texten heller.

Nä. Ni bestämmer detta själva såklart 😁
Men jag kommer (och har) aldrig gillat femgradiga systemet sedan jag för första gången såg det nån gång i slutet av 80-talet/början av 90-talet.

Jag får fortsätta mitt tiogradiga korståg för döva öron/blinda ögon här på FZ 😞

PS. Att jag ens engagerar mig är ju för att jag besöker FZ varenda dag, och gillar det mesta ni gör (minus skalan!).

Jag upplever att i 1-10 så används nästan bara 5-10 vilket i praktiken gör den till en femgradig skala. Visst, ibland kommer rejäla sågningar och då blir det 2 eller 3 typ.

Så nä, jag kan inte se någon fördel med 1-10.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Vintersorg:

Du har rätt i att många blir halvt rabiata över ett betyg. Men det är nog mer den högljudda minoriteten. De icke-rabiata ”tysta” kan nog förstå att en ”3/5” eller ”7/10” kan vara en pärla.

Att slopa betyg är att gå bakåt 100 år, ärligt talat.
Då blir det bara ”Word of mouth” och hörsägen i böcker som säger att spel kanske var bra en gång i tiden.

Jag tycker ändå att sammanställningar av 60-100 betyg på ett spel ger en ganska bra bild av ett spel. Sen är ju smaken som baken såklart, även ett spel med snitt på 97 kan man ju avsky med passion. Det fina är ju dock också att man via Open Critic och Metacritic får tillgång till både betygen och recensionstexterna, så att man kan bygga sin egen uppfattning.

Betyg är bra, femgradig skala är dock inte INTE bra 😂

Sedan håller jag helt med om att folk som blir förbannade på ett visst betyg på ett visst spel kan hålla det för sig själva istället för att spy galla. Man kan ju hålla det man vill säga på en schysst nivå, om inte annat.

Jag har inget emot trean som sattes på Expedition 33. Jag är bara emot den femgradiga skalan 😂

Tycker trean verkar helt rimlig också, förklaringen finns ju i texten. Och jag läser ju mängder med sajter som kör olika betygsskalor utan att irritera mig på det. Vi har alla våra olika preferenser, ville jag väl bara poängtera. Man får gilla 100-systemet!!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Inte lika weebigt som Persona men typ liknande Haha svårt att förklara men spelen liknar varandra. Samma heads up i combat etc. Iaf de 3 isch timmarna jag lagt än så länge på 33 så skulle jag kunna jämföra med Persona. Om du har GP så prova, jag diggar det iaf

Är 3 timmar in. I'm hooked
Stort + för musiken,röst,ljud och det visuella än så länge

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

NuZ
Testpilot
Skrivet av dTexN:

Är 3 timmar in. I'm hooked
Stort + för musiken,röst,ljud och det visuella än så länge

Samma här! En GOTY utmanare och från en ny studio så kudos till dom

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Riktigt jävla bra måste jag säga efter ungefär 8h!

Medlem

"A milestone for us, reached sooner than we'd ever imagined.

Thank you all."

https://x.com/expedition33/status/1915777375834452273

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

500001 kopior sålda. 😎

Jag är nu 19 timmar in i spelet och jag "måste" och vill vara fortsätta. Äventyret blir bara bättre och bättre i termer av gameplay och story. Miljöerna och karaktärerna är oerhört fantasifulla och kreativt utförda. Människorna på Sandfall Interactive har verkligen ingjutit sin passion i sitt första spel med tanke på detaljer och helheten.
Clair Obscur: Expedition 33 sticker ut på rätt sätt.

Sakapatate!

123
Skriv svar