Super Mario RPG (Nintendo Switch)
Jag minns bilderna i tidningen Super-Play, det såg magiskt ut. Kunde verkligen detta vara ett spel till Super Nintendo? Nu fanns visserligen redan Donkey Kong Country sen tidigare, men detta var ju i ”3D”. Ni som varit med ett tag vet säkert att spelet släpptes enbart i Japan/Nordamerika, och kort därefter lanserade Nintendo sin nya konsol - Nintendo 64. Originalet kom sedan på Virtual Console till Wii och idag hittar du originalet på Switch online eller om du äger den begränsade SNES-mini.
Nu är detta inte originalet på något sätt, utan spelet är helt omgjort i modern grafik och musiken är uppiffad från grunden. För entusiaster finns originalmusiken att välja i inställningarna, samma sak gäller dock inte för de förändringar som gjorts i själva spelet. Du laddar nämligen upp en ”mätare” från 0-100, som tillslut ger dig en superattack. Denna superattack kan du använda direkt i pågående strid eller avvakta till ett senare tillfälle. Nu gör detta inget för mig personligen, då jag aldrig spelade originalet när det begav sig. Jag började min resa först med Paper-Mario till Wii U.
Att återgå till det grafiska så är det ett snyggt spel. Alla områden och utrymmen är väl detaljerade och håller originalet mycket troget. Bildfrekvensen håller dessutom 60 bilder/sekund med vissa ”drawbacks” som inte påverkar upplevelsen nämnvärt.
Storyn? Ja, vad händer i de inledande sekvenserna tror ni? Den där Bowser är i farten igen och ska ta prinsessan. Men vid en pågående strid med Mario så faller ett svärd från himmelen och planen grusas. Mer än så tänker jag faktiskt inte berätta, utan det är en berättelse med både tvister och en stor portion humor - som även återses i senare delar i serien.
Det enda negativa med spelet att det är aningen för lätt. Nu är inte jag alltför erfaren av den här typen av spel, och det var egentligen bara vid den första bossen i form av en krokodil som det uppstod problem. Lösningen blev att ge sig ut på jakt efter erfarenhetspoäng och det visade sig att jag var 2 poäng ifrån att uppgradera mig. I samband med uppgraderingen fick jag tillgång till nya förmågor som gjorde min strid med krokodilen betydligt enklare. Det andra negativa är plattforms-elementen, för det är en ganska bråkig historia. Om ni som läser är född 1985 som mig och har spelat Battletoads på NES så kanske ni minns den tredje banan? Där gällde det att vara i exakt rätt höjd för att kunna hoppa över till nästa ansats - annars var det bara att börja om igen. Lite av den här problematiken finns i Super Mario RPG som snabbt kan bli frustrerande vid spelets senare områden. Dessutom känns det som Mario saknar all form av gravitation, så om du hamnar lite fel i ditt hopp så är det i princip omöjligt att rädda upp det.
Men förutom dessa aspekter är spelet ett givet val i allas samling. Ni som brukar ta upp om Nintendos höga priser kan få ett lugnande besked - ni hittar spelet för ca 349 kronor och det får ses som ett kap i sammanhanget.
Hej! Najs review!
Jag älskade det här spelet när jag spelade det första gången.
Det var så uppfriskande/inspirerande på något sätt att det var en plattformsikon som blev en rollspelsfigur, men samtidigt behöll mycket av det plattformiga. Jag tycker sättet de la in powermoves, att man kunde tima sina attacker med ett extra knapptryck för extra skada var ett fantastiskt sätt att få striderna att kännas mer engagerande.
Och musiken är som du beskriver toppen. Jag ska skaffa detta när mitt switch kommer
Men vad jag minns fanns det vissa mode 7-sektioner som var lite b, men det kanske var i Mario is Missing.
Plattformandet i det här fallet är väl från slutet/mitten av 90talet (kom ut 1996) :=)
Hej! Najs review!
Jag älskade det här spelet när jag spelade det första gången.
Det var så uppfriskande/inspirerande på något sätt att det var en plattformsikon som blev en rollspelsfigur, men samtidigt behöll mycket av det plattformiga. Jag tycker sättet de la in powermoves, att man kunde tima sina attacker med ett extra knapptryck för extra skada var ett fantastiskt sätt att få striderna att kännas mer engagerande.
Och musiken är som du beskriver toppen. Jag ska skaffa detta när mitt switch kommer
Men vad jag minns fanns det vissa mode 7-sektioner som var lite b, men det kanske var i Mario is Missing.
Plattformandet i det här fallet är väl från slutet/mitten av 90talet (kom ut 1996) :=)
Tack! Jag har heller inga problem med knapptryck för att uträtta mer skada, sen tror ja en skillnad är att fler fiender kan ta skada samtidig. Hur som, är det ett fantastiskt spel och skönt att komma ifrån designen från Paper-Mario. Känns fräscht på något sätt.
Ett av de roligaste jag spelat de senaste åren.
Ja, inte missnöjd alls över att ge det en chans!
Trevlig recension på ett mycket trevligt spel! Har skaffat remaken och är taggad på den, men bara kört originalet ännu så länge.
Liten rättelse bara; Super Mario RPG släpptes faktiskt till Super NES i Nordamerika. Det var bara vi stackars européer som blev utan.
Ändrat. Tack för respons!
Kör det faktiskt just nu, väldigt kul och mysigt spel. Alltid gillat när Mario är ute på äventyr och gör saker utanför det vanliga plattformandet vi alla är vana vid.
Men att själva plattformsmomenten är så obekväma på Switchen är lite segt. Undrar om det har lite att göra med att vi nu kan röra Mario i fler riktningar än höger, vänster, upp, och ner, och att det leder till betydligt fler misstag än man annars hade gjort förr med bara fyra riktningar.
Kör det faktiskt just nu, väldigt kul och mysigt spel. Alltid gillat när Mario är ute på äventyr och gör saker utanför det vanliga plattformandet vi alla är vana vid.
Men att själva plattformsmomenten är så obekväma på Switchen är lite segt. Undrar om det har lite att göra med att vi nu kan röra Mario i fler riktningar än höger, vänster, upp, och ner, och att det leder till betydligt fler misstag än man annars hade gjort förr med bara fyra riktningar.
Kan absolut vara så! Sen är jag ändå lite förvånad att det inte gick att göra det bättre? Allt annat är så pass bra med spelet.
Kan absolut vara så! Sen är jag ändå lite förvånad att det inte gick att göra det bättre? Allt annat är så pass bra med spelet.
Jo, det håller jag med om. Alla annat gjorde så bra men inte hoppandet. Lite som om de tänkte ”good enough.”
Riktigt kul spel och kul att de har återupplivat Mario RPG serien igen. Kan varmt rekommendera tvåan som finns på NSO
Bra recension! Har bara spelat originalet på emulator genom åren men blir grymt sugen på att plocka upp Switch-remaken. En vacker dag så blir det av!
Ja men det gör du rätt i.
Mysigt spel, OCH mysig recension. Tack!
Även om jag fick viss Battletoads-PTSD. 😅
Inte spelat remaken ännu, och originalet lirade jag långt efter releasen. Till Wii... tror jag?
Tack! Det kom säkert på Virtual-Console till Wii.
Om du har lust, och vill lägga 350 kronor så blir du knappast missnöjd trots att det är samma spel i modern förpackning.
Måste säga att jag blev besviken, bland de sämsta switch spelen jag spelat. Har inte spelat det på snes utan första gången på switch, så badar inte i det nogalgiska skenet. Kändes väldigt basic, både berättelsen och gameplay. Svag 2/5 för mig
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz