Jo, visst var det bättre förr
Känner själv att jag romantiserar mycket av 80-90-talet. Kommer ofta fram till att det är hur jag själv var som jag saknar. Jag tror pä ett sätt att ju mindre man vet om alternativen och omvärlden desto lättare är det att vara lycklig. Som 8-15-åring var jag fri som en fågel. Behövde knappt oroa mig för pengar, mat, jobb eller ens skolan. Bara konsumera film, spel och TV. Största valen under veckan var vilken glass man skulle köpa när man var ute och cyklade.
Såg jag en gubbe som lade upp porr och log mot tjejen i kassan var det såklart bara ännu en rolig händelse den dagen, något att berätta för kompisarna. Det var ju inte precis som att det fanns en tanke på någon sexuell trakasseri. Man var helt enkelt lyckligt ovetandes. Både om sociala frågor men även om vilka spel och filmer som såg ansågs vara bra.
Vet inte om det är samma med dagens unga. Nu med sociala medier och internet blir allt en tävling och man ser/jämför sig med alla andra hela tiden. Skryt ,skryt,skryt. Spel och film får hatstormar online utan att förtjäna det och folk är helt rabiata. Sociala medier kan vara en av världens sämsta uppfinningar.
Ja jo, ungdomens rosaskimrande livsstil spelar förstås med i den positiva bilden av dåtidens Sverige.
Haha, fan trodde aldrig jag skulle få så mycket negativ kritik för min barndomsupplevelse på Ica 😅
Får ändra på den anekdoten, det som egentligen hände var att jag envarsgrep den snuskgubben under misstanke för trakasserier. Och istället för gubbens leende så var det Linds breda smile jag fick för min heroiska gentlemannainsats.
Jag saknar tiden innan mobiltelefonen. När man fick vara fri från samtal, notifikationer och andra störningsmoment så fort man gick utanför dörren. Nog för att man kan lämna mobilen hemma, men det känns inte riktigt socialt accepterat. Numera förväntas man var tillgänglig 24/7. Avskyr det.
Kan också sakna hur många och levande diskussionsforum det fanns runt 00-talet, innan de stora algoritmdrivna sociala medierna slog ut allt annat.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Ja det är väl en sak, att berätta det som en fin händelse som man saknar i nutid betyder ju något helt annat. Hur kan man ens tänka på sådana händelser och "sakna" det ? Weird.
Nä jag skulle nog inte räkna upp det som något jag saknar i dagens samhälle🤣
Nä jag skulle nog inte räkna upp det som något jag saknar i dagens samhälle🤣
LOL trodde inte det heller.
9070 XT
9800X3D
Jag saknar tiden innan mobiltelefonen. När man fick vara fri från samtal, notifikationer och andra störningsmoment så fort man gick utanför dörren. Nog för att man kan lämna mobilen hemma, men det känns inte riktigt socialt accepterat. Numera förväntas man var tillgänglig 24/7. Avskyr det.
Kan också sakna hur många och levande diskussionsforum det fanns runt 00-talet, innan de stora algoritmdrivna sociala medierna slog ut allt annat.
Kan hålla med, Notikationerna stör, absolut. Saknar också forumen speciellt för mina specialintressen. Finns ingen riktig ersättning ärligt talat. Så många jag lärt känna med samma intrresse genom dem. Nu pratar vi tjugo år tillbaks. Men flera som jag forfarande ser som mina bästa vänner och bara träffat på mässor runt om i Europa.
9070 XT
9800X3D
Saknar när man åkte in till stan för att köpa Deus Ex på releasedagen och kom hem med Mac-versionen istället för PC.
Sådant roligt minnen råkar man inte ut för längre! Fy vad trist det blivit.
Nämen saknar faktiskt 90-talet och tidiga 2000 väldigt mycket faktiskt.
Eller när man stod på nattöppet, det kommer troligen inte hända igen. Möjligen när switch 2 släpps.
Sociala medier kan vara en jävla plåga men samtidigt är de faktiskt också en räddning för många mobbade. Att kunna knyta kontakter och träffa andra människor än de i klassen eller på skolan har hjälp många. Ett tveeggat svärd javisst - men före internet fanns det för många inga som helst möjligheter att träffa andra kompisar än de på skolan - och var man då mobbad...
Själv fick jag vänta till gymnasiet för att inse att det faktiskt fanns folk som var intresserade av annat än fotboll, bandy och motorer.
Du har såklart rätt i det, han har ju även vänner på nätet men när man läser vad de mindre vänliga skriver och säger blir man ju ledsen. Vi bytte skola åt honom för några veckor sedan och det verkar funka mycket bättre i nya skolan iallafall.
Vi bytte skola åt honom för några veckor sedan och det verkar funka mycket bättre i nya skolan iallafall.
Bra, fint att höra! Önskar er lycka till och allt det bästa.
9070 XT
9800X3D
Håller med. De gyllene spelåren för mig var 1998-2004. Mycket har pajat med intåget av hd, hårddiskar, patchar, halvfärdiga spel.
De pajade mitt favoritbröd Gott Gräddat varje gång de ändrade receptet.
Film hade en annan magi. Nu handlar det mest om skarpast bild.
Man sa inte typ förr. PK hade jag aldrig hört talas om. Vi hade smällare på påsk.
Man var inte slav under mobilen. Vi hade inte nationella provet och elevdatorer. Vi använde papper och penna.
Vi hade snö på vintrarna. Hela vintern.
Det var roligt att vara tonåring och lyssna på Kiss och Def Leppard. Det var så tuff musik, som föräldrarna inte gillade.
Musik var spännande och man hittade nytt hela tiden, jagade. Hade inte hört allt.
Tv-serier betydde nåt, för det fanns inte för många av dom. Twin Peaks var så speciellt, alla pratade om den. Nu är det mesta ett enda brus, det är för mycket, överväldigande.
Området där jag växte upp fanns kvar då.
Håller med. De gyllene spelåren för mig var 1998-2004. Mycket har pajat med intåget av hd, hårddiskar, patchar, halvfärdiga spel.
De pajade mitt favoritbröd Gott Gräddat varje gång de ändrade receptet.
Film hade en annan magi. Nu handlar det mest om skarpast bild.
Man sa inte typ förr. PK hade jag aldrig hört talas om. Vi hade smällare på påsk.
Man var inte slav under mobilen.
Det var roligt att vara tonåring och lyssna på Kiss och Def Leppard. Det var så tuff musik, som föräldrarna inte gillade.
Mycket av det du nämner handlar nog mest om att min blivit mätt på det. Proppmätt.
Förutom "Gott Gräddat" då;)
"Magin" satt nog mest i allt var nytt, första gången man upplevde det. Där håller jag med i mångt och mycket; utvecklingen har stagnerat och det mesta som släpps inom underhållningsindustrin spel. film, osv är upprepningar och sällan nyskapande med en del undantag dock. Att det ska komma något helt nytt som bara blåser allt annat av banan som det kunde göra för trettio år sedan är så sällsynt nu. Händer ju knappt.
Men vi är nog på gränsen av vad vår nuvarande teknologi klarar av nu, kanske ett rejält skutt kommer då kvantteknologin blir något i var mans hand.
Ser ut som våra framsteg i det mesta går i "skutt" med en avtagande linje; Skutt, linje upp i femtio år - skutt, linje upp i femtio år o.s.v.
9070 XT
9800X3D
Mycket av det du nämner handlar nog mest om att min blivit mätt på det. Proppmätt.
Förutom "Gott Gräddat" då;)
"Magin" satt nog mest i allt var nytt, första gången man upplevde det. Där håller jag med i mångt och mycket; utvecklingen har stagnerat och det mesta som släpps inom underhållningsindustrin spel. film, osv är upprepningar och sällan nyskapande med en del undantag dock. Att det ska komma något helt nytt som bara blåser allt annat av banan som det kunde göra för trettio år sedan är så sällsynt nu. Händer ju knappt.
Men vi är nog på gränsen av vad vår nuvarande teknologi klarar av nu, kanske ett rejält skutt kommer då kvantteknologin blir något i var mans hand.
Ser ut som våra framsteg i det mesta går i "skutt" med en avtagande linje; Skutt, linje upp i femtio år - skutt, linje upp i femtio år o.s.v.
Ja, så är det för mig i alla fall. Jag upptäckte nytt hela tiden, var mer hungrig. Nu har jag sett och hört allt redan. Och varje generation har nog sitt, det som betyder mest för dom eftersom man växte upp med det. Jag fattar inte hur många kids nu kan gilla musiken de lyssnar på.
För mig var 00-talet absolut bäst och det enda positiva med idag tycker jag är den medicinska utvecklingen. Annars tycker jag inte att at 2010 eller 2020-talen har haft särskilt mycket att erbjuda.
De stora sociala medieplattformarnas framväxt ser jag som uteslutande negativt. Folk säger att det hjälper utsatta människor knyta kontakter, men sanningen är att det gick faktiskt att skaffa vänner och kontakter på nätet innan tillkomsten av Twitter, Facebook, TikTok osv. Jag själv fick utstå väldigt mycket mobbning under min barndom och diverse communities på nätet blev min tillflyktsort och ställen att hitta vännar.
Som extra bonus så existerade knappt hatet och negativiteten där som man återfinner på dagens stora plattformar. Stötte man på en grupp som man inte gillade så gick man bara vidare och hittade ett nytt forum att hänga på. Det gick liksom inte att följa efter och trakassera folk på samma sätt, eftersom allting var så pass decentraliserat.
I överlag så är det främst det mer sociala samhället i verkligheten såväl som på nätet som jag saknar mest av allt.
För mig var 00-talet absolut bäst och det enda positiva med idag tycker jag är den medicinska utvecklingen. Annars tycker jag inte att at 2010 eller 2020-talen har haft särskilt mycket att erbjuda.
De stora sociala medieplattformarnas framväxt ser jag som uteslutande negativt. Folk säger att det hjälper utsatta människor knyta kontakter, men sanningen är att det gick faktiskt att skaffa vänner och kontakter på nätet innan tillkomsten av Twitter, Facebook, TikTok osv. Jag själv fick utstå väldigt mycket mobbning under min barndom och diverse communities på nätet blev min tillflyktsort och ställen att hitta vännar.
Som extra bonus så existerade knappt hatet och negativiteten där som man återfinner på dagens stora plattformar. Stötte man på en grupp som man inte gillade så gick man bara vidare och hittade ett nytt forum att hänga på. Det gick liksom inte att följa efter och trakassera folk på samma sätt, eftersom allting var så pass decentraliserat.
I överlag så är det främst det mer sociala samhället i verkligheten såväl som på nätet som jag saknar mest av allt.
Förr blev nån mobbad i skolan, nu kan kan man mobba folk var de än bor. Säga att dom är dumma i huvudet. Så internet och forum är inte alltid så bra. Tycker mest synd om barn som måste läsa elaka kommentarer som andra skriver till dom.
Vi bytte skola åt honom för några veckor sedan och det verkar funka mycket bättre i nya skolan iallafall.
Kul att höra!
Håller tummarna att det håller i sig!
Tv-serier betydde nåt, för det fanns inte för många av dom. Twin Peaks var så speciellt, alla pratade om den. Nu är det mesta ett enda brus, det är för mycket, överväldigande.
Området där jag växte upp fanns kvar då.
Då snackade alla om samma serie, hur ofta är det stort snack om någon serie idag när alla tittar på så olika serier?
Game of thrones och Squid game det jag kan komma på.
Då snackade alla om samma serie, hur ofta är det stort snack om någon serie idag när alla tittar på så olika serier?
Game of thrones och Squid game det jag kan komma på.
Ja, för man hade ju liksom inga alternativ. Visst är det mysigt att tänka tillbaka på, men aldrig i helskotta att jag skulle vilja gå tillbaka till linjär tv och typ 2-5 kanaler att välja på. Och så Hallmark-filmerna på repeat... Skakar av ångest
Ja, för man hade ju liksom inga alternativ. Visst är det mysigt att tänka tillbaka på, men aldrig i helskotta att jag skulle vilja gå tillbaka till linjär tv och typ 2-5 kanaler att välja på. Och så Hallmark-filmerna på repeat... Skakar av ångest
Hallmark vad?
Hallmark vad?
Alltså det är bättre att leva i ovisshet imho
Tänkte efter lite, men jag saknar nog inte något speciellt förutom all fritid och kul jag hade som barn eller gymnasietiden.
Om jag ska säga något så är det i så fall en allmän känsla av att saker blir bättre, mänskligheten är på väg framåt etc...nuförtiden känns det som att det är mycket doom and gloom; det är klimatethotet, diverse krig och konflikter också AI.
Jag är inte överdrivet orolig personligen över dessa saker(shame on me!) men jag har mer eller mindre slutat titta på nyheterna också.
edit: Ja sen som jag har skrivit förut så var faktiskt filmerna bättre förr. Har varit en svacka sedan 2010 ca.
edit2: jag saknar fysiska spel. fasen vad trist det är med allting digitalt.
2-5 kanaler är för mycket.
Man ska bara ha en kanal att välja på för farsan spelar in programmen på VHS medan han är på jobbet, så man får inte zappa till nått annat. Ordning och reda.