Cyberpunk 2077 första bekräftade Switch 2-spelet att nyttja DLSS
När jag säger att DLSS är skit så menar jag inte att det är sämre än andra låtsaspixlar-tekniker
Ok vi måste ha missförstått dig då.
Håller inte med. DLSS är mycket sämre än andra former av uppskalning.
Nvm
Så är det med dåligt optimerade spel
Alla maskiner tycks ha problem med det spelet, tom. Masterrace-PC:s med grafikkort som kostar bortot 10.000 är tydligen segt skräp det med. Allt är svagt, segt och värdelöst. Varför ens överväga ha kul med spel när man kan störa sig på hur spelen renderas eller inte renderas istället.
Ja, att Cyberpunk är dåligt optimerat är ju välkänt..det tog ju flera år post launch innan det ens var i spelbart skick, vilket jag nog vill klassa som ganska dålig optimering. Sen använder ju t.ex. PS5 också rekonstruering för Cyberpunk, och den stationära konsolen från 2020 tycker jag borde anses stark nog för att driva ett spel från 2020
Baserat på hur du pratar om Cyberpunk 2077 misstänker jag att du inte spelat det alls utan bara trollar. Det är inte alls sant att "...det tog ju flera år post launch innan det ens var i spelbart skick...", jag har själv spelat spelet från början till slut på två olika maskiner (en genomspelning på 1.1 patchen och varvade det lagom till 1.10 patchen, samt en till på 2.0 patchen). Ja, man såg lite buggar osv men det hade ingenting med optimeringen att göra för prestandan var alldeles utmärkt. Blandar du ihop PC versionen med releasen av spelet till last-gen konsolerna som egentligen aldrig borde ha släppts? Ja, man kan inte undgå att maskinerna hade stora problem med spelet men vi får inte glömma att maskinerna hade gamla trötta HDDs som inte mäktade med kraven på streaming med tanke på hur den enorma och komplexa värld Cyberpunk målar upp samt hade CPU bottlenecks. Switch 2s prestanda är ju på PS4/XBONE nivå men har bättre arkitektur samt hårdvarufeatures och således bättre förutsättningar att driva spel än de gamla konsolerna, det har ju tom du själv nämnt. Att en maskin som Switch 2 kan driva ett gigantiskt spel som CP2077 visar snarare på hur bra optimerat det är (med hjälp av tekniker som DLSS). CP2077 är ljusår från BotW när det gäller världen och allt som händer i den, det kan inte ens du förneka.
Gällande "och den stationära konsolen från 2020 tycker jag borde anses stark nog för att driva ett spel från 2020 :)" så måttstocken för vad en konsol ska driva är året spelet släpptes? Det påståendet har ingen verklighetsförankring överhuvudtaget.
Ja, att Cyberpunk är dåligt optimerat är ju välkänt..det tog ju flera år post launch innan det ens var i spelbart skick, vilket jag nog vill klassa som ganska dålig optimering. Sen använder ju t.ex. PS5 också rekonstruering för Cyberpunk, och den stationära konsolen från 2020 tycker jag borde anses stark nog för att driva ett spel från 2020
Det jag menade var att du inte kommer se ett spel som cyberpunk (motsvarande grafik, fysik, antal npc och storlek samt detaljer på miljö.) med native 4k 60fps på en switch 2. Det handlar inte om att spelet är dåligt optimerat utan det finns begränsningar i hårdvaran. Man ska inte förvänta sig för mycket av switch 2 då blir man besviken, men jämför man mot switch är det ju ett stort lyft.
Baserat på hur du pratar om Cyberpunk 2077 misstänker jag att du inte spelat det alls utan bara trollar. Det är inte alls sant att "...det tog ju flera år post launch innan det ens var i spelbart skick...", jag har själv spelat spelet från början till slut på två olika maskiner (en genomspelning på 1.1 patchen och varvade det lagom till 1.10 patchen, samt en till på 2.0 patchen). Ja, man såg lite buggar osv men det hade ingenting med optimeringen att göra för prestandan var alldeles utmärkt. Blandar du ihop PC versionen med releasen av spelet till last-gen konsolerna som egentligen aldrig borde ha släppts? Ja, man kan inte undgå att maskinerna hade stora problem med spelet men vi får inte glömma att maskinerna hade gamla trötta HDDs som inte mäktade med kraven på streaming med tanke på hur den enorma och komplexa värld Cyberpunk målar upp samt hade CPU bottlenecks. Switch 2s prestanda är ju på PS4/XBONE nivå men har bättre arkitektur samt hårdvarufeatures och således bättre förutsättningar att driva spel än de gamla konsolerna, det har ju tom du själv nämnt. Att en maskin som Switch 2 kan driva ett gigantiskt spel som CP2077 visar snarare på hur bra optimerat det är (med hjälp av tekniker som DLSS). CP2077 är ljusår från BotW när det gäller världen och allt som händer i den, det kan inte ens du förneka.
Gällande "och den stationära konsolen från 2020 tycker jag borde anses stark nog för att driva ett spel från 2020 :)" så måttstocken för vad en konsol ska driva är året spelet släpptes? Det påståendet har ingen verklighetsförankring överhuvudtaget.
Du cherry pickar när du dessutom passar på att avskriva last-gen versionen som att "det inte borde ha släppts". Du kan liksom inte ta bara exemplet på att det haft okej prestanda på en desktop för 25.000 som ett statuerande exempel för hur välpolerat spelet varit och sedan plocka bort alla exemplen med spelet som inte passar din tes.
Det jag menade var att du inte kommer se ett spel som cyberpunk (motsvarande grafik, fysik, antal npc och storlek samt detaljer på miljö.) med native 4k 60fps på en switch 2. Det handlar inte om att spelet är dåligt optimerat utan det finns begränsningar i hårdvaran. Man ska inte förvänta sig för mycket av switch 2 då blir man besviken, men jämför man mot switch är det ju ett stort lyft.
Så är det förstås. Men visst handlar det ju också om optimering i det här fallet (Cyberpunk är ju ökänt för sina många buggar och prestandaproblem) då det vid lansering på ststionära PS5 också nyttjade uppskalning och instabil framerate.
Du cherry pickar när du dessutom passar på att avskriva last-gen versionen som att "det inte borde ha släppts". Du kan liksom inte ta bara exemplet på att det haft okej prestanda på en desktop för 25.000 som ett statuerande exempel för hur välpolerat spelet varit och sedan plocka bort alla exemplen med spelet som inte passar din tes.
Vad cherrypickar jag för något?
Det har skrivits mycket om att investerare och CDPRs styrelse krävt att få ut spelet på last-gen trots att hårdvaran inte var lämplig för spel av denna magnitud. Det är tydligt hur mycket bättre spelet presterar på current-gen, även om det i början inte var problemfritt. Att spelet var något övermäktigt för RED Engine är också något som det har skrivits om, och delvis förklaringen till varför framtida CDPR spel utvecklas i UE5. Var nämner jag en desktop för 25.000? Jag skrev inget om vilka kort jag spelade på. Optimering handlar dessutom om att ett spel ska kunna flyta på olika typer av hårdvara, inte bara RTX 5090. Dragons Dogma 2 är ett sådant exempel, det hade stora prestandaproblem som märktes av på allt mellan low-end till high-end hårdvara. Samtidigt är Kingdome Come Deliverance 2 ett exempel på hur skalbart utvecklarna har lyckats göra spelet. Cyberpunk 2077 är också i min mening skalbart med många möjligheter att anpassa prestanda efter sin hårdvara, men att tex förutsätta att Path Tracing ska fungera i 4K på ett RTX 5060 i hög fps är bara underligt. Switch 2 är ingen mirakelmaskin, eller hur?
Så är det förstås. Men visst handlar det ju också om optimering i det här fallet (Cyberpunk är ju ökänt för sina många buggar och prestandaproblem) då det vid lansering på ststionära PS5 också nyttjade uppskalning och instabil framerate.
Återigen, du pratar om något som skedde vid release men har fixats sedan dess. CP2077 har inga prestandaproblem idag vad jag vet.
Jag tvivlar på att det finns många AAA spel därute med hög grafisk komplexitet som inte använder sig av uppskalning för att nå acceptabel framerate (och nej, 30fps är inte acceptabel framerate 2025) på PS5/Xbox.
Nja, du behöver nog reality checken.
T.ex. PS5 och Xbox hanterar många nyare spel bättre än de gör med Cyberpunk. Att du ens tar upp ett fem år gammalt (nästan nytt) spel som nån sorts poäng säger ju dessvärre att du inte riktigt vet vad du pratar om. Vissa spel är bra optimerade för hårdvaran de körs på, andra mindre bra. Har inget med spelets produktionsår att göra. Att det är ett spel med några år på nacken gjort för helt annan hårdvara än Switch 2, är väl snarare till dess nackdel än till dess fördel..
Som sagt, Arkham Knight var knappast ett tungt spel på PC, men Switch hade enorma problem med den med. Samma med Witcher 3. Vi kommer se enormt många exempel på Switch 2 med exakt samma problem. Men man kan ju blunda och tro att man inte köper redan föråldrad hårdvara innan det ens är ute om man vill. Saken är ju den att man slipper faktiskt tro för man kan mycket enkelt veta.
I senaste digital foundry videon om Switch 2 lir så säger de t.ex. att maskinen slöar ner sig även i fula spel som nya Donkey Kong Bananza... meh
En gång i tiden så slängde Nintendo t.ex. in SuperFX chipet i kasseterna för att möjliggöra spel som StarFox. Nu får man oftast bara gammal hårdvara..
Det stämmer inte. Konsoler har inte använt Deep Lerning-uppskalning mycket alls.
Fast nu har du inte läst vad som skrivs. Det skrevs inte "deep learning" någonstans. De uppskalningsmetoder som varit vanligast på konsoler före AI eran har varit "Dynamic resolution scaling".
Fast nu har du inte läst vad som skrivs. Det skrevs inte "deep learning" någonstans. De uppskalningsmetoder som varit vanligast på konsoler före AI eran har varit "Dynamic resolution scaling".
Jag har inga problem med Dynamic Resolution Scaling. Jag har problem med DL-scaling, som DLSS.
Så tillbaka till frågan: KAN. MAN. STÄNGA. AV. SKITEN?!
Jag har inga problem med Dynamic Resolution Scaling. Jag har problem med DL-scaling, som DLSS.
Så tillbaka till frågan: KAN. MAN. STÄNGA. AV. SKITEN?!
Switchen är ju ingen PC så antagligen inte. Utvecklarna siktar på att göra en funktionsduglig version av spelet på Switchens, trots allt, halvklena hårdvara och då måste kompromisser göras och features som DLSS användas. Jag ser verkligen inte problemet?
Vill du lira CP2077 utan DLSS så är det kanske bäst att lira det på en PC? Eller Steamdeck där FSR kan stängas av?
Ja, att Cyberpunk är dåligt optimerat är ju välkänt..det tog ju flera år post launch innan det ens var i spelbart skick,
Google Stadia klarade det ju rätt bra har jag för mig.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
.
DLSS är den bästa tekniken av sitt slag som finns just nu. Bättre än FSR och Sony/AMD’s PSSR. Frame Generation, som du nog tänker på när du pratar om adderad latens, är inte nämnd överhuvudtaget i sammanhanget.
Nu är väl jämförelsen hur dlss funkar på dator vs PSSR på ps5/pro då vi inte vet annat i dagsläget.
Nvidia har ju varit med och byggt Switch 2 från grunden så nu är det upp till att bevisa vad den pallar med och hur bra dlss kan funka på en konsol så att vi varken ser input delay eller artifakter.
Nu är väl jämförelsen hur dlss funkar på dator vs PSSR på ps5/pro då vi inte vet annat i dagsläget.
Nvidia har ju varit med och byggt Switch 2 från grunden så nu är det upp till att bevisa vad den pallar med och hur bra dlss kan funka på en konsol så att vi varken ser input delay eller artifakter.
DLSS uppskalning ökar inte latens, det sänker den (lägre ursprung upplösning = snabbare frame times = lägre latens). Frame Generation som Ampere i Switch 2 inte stödjer ökar latency när den petar in extra rutor, detta kan motverkas med Nvidia Reflex. Artifakter i senaste versionen är oftast få om några alls, så om man faktiskt spelar och inte stirrar sig blind på varje minsta detalj lär man inte märka det.
Så vi snackar 25-50% ökning i FPS med minimal påverkan. Samt att vissa spel ser bättre ut med DLSS än native också.
DLSS 4 presenterades att vara resurssnålare, så skulle inte förvåna mig om det är ett resultat som kommit av att man utvecklat det till Switch 2 där resurserna är strama.
Google Stadia klarade det ju rätt bra har jag för mig.
Det enda jag vill höra om Stadia är att det är borta för gott.
DLSS uppskalning ökar inte latens, det sänker den (lägre ursprung upplösning = snabbare frame times = lägre latens). Frame Generation som Ampere i Switch 2 inte stödjer ökar latency när den petar in extra rutor, detta kan motverkas med Nvidia Reflex. Artifakter i senaste versionen är oftast få om några alls, så om man faktiskt spelar och inte stirrar sig blind på varje minsta detalj lär man inte märka det.
Så vi snackar 25-50% ökning i FPS med minimal påverkan. Samt att vissa spel ser bättre ut med DLSS än native också.
DLSS 4 presenterades att vara resurssnålare, så skulle inte förvåna mig om det är ett resultat som kommit av att man utvecklat det till Switch 2 där resurserna är strama.
Högteknologiska frame generation har vi väl alla redan, bara slå på sport-läget på burken.
Saxat av chatgdp
Dlss2 kan minska latens.
Dlss3 utan reflex kan öka latens
Dlss3 med reflex = neutral eller minska latens.
Värt att notera att detta är på PC. Vad som Switch 2 kommer använda är säkert något special anpassad dlss.
Dlss4 är konstruerad för de nyare grafikkorten på pc som är bättre inriktad på att hantera ai.
På dator väljer jag oftast om det går att stänga av dlss eftersom jag kör i 4K med rtx 4090 och om jag då kör med lägre upplösning eller via uppskalning/dlss så blir det mer påverkan på processorn. Då vill jag hellre att grafikkortet skall arbeta.
Saxat av chatgdp
Dlss2 kan minska latens.
Dlss3 utan reflex kan öka latens
Dlss3 med reflex = neutral eller minska latens.
Värt att notera att detta är på PC. Vad som Switch 2 kommer använda är säkert något special anpassad dlss.
Dlss4 är konstruerad för de nyare grafikkorten på pc som är bättre inriktad på att hantera ai.
På dator väljer jag oftast om det går att stänga av dlss eftersom jag kör i 4K med rtx 4090 och om jag då kör med lägre upplösning eller via uppskalning/dlss så blir det mer påverkan på processorn. Då vill jag hellre att grafikkortet skall arbeta.
DLSS består av flera olika delar. Alla RTX-kort kan "köra" DLSS 4, men det finns vissa delar (Frame Generation och Multi Frame Generation) som bara nyare arkitekturer klarar av. Tyvärr är Nvidia själva lite dåliga på att skilja på DLSS i sig självt och dess delar. Men https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss4-multi-frame-g... har jättebra information om senaste DLSS 4.
Switch 2 faller under 30-serien.
Intressant exempel är DLSS med klena RTX 3050 6GB: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3050-6-...
Fortfarande 50% fler kärnor än Switch 2, men vi ser fina ökningar.