Cyberpunk 2077 första bekräftade Switch 2-spelet att nyttja DLSS

Robot
Cyberpunk 2077 första bekräftade Switch 2-spelet att nyttja DLSS

Och det görs i samtliga grafiklägen.

#Cyberpunk-2, #Dlss

Medlem

Frågan är om man kan stänga av den satans funktionen?

Medlem
Skrivet av pazu:

Frågan är om man kan stänga av den satans funktionen?

Man kan aldrig stänga av sånt här på konsol eftersom spelprestandan är designad runt det
Konsoler har hur länge som helst använt någon sorts uppskalning, dynamisk upplösning som är sämre än dlss.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Man kan aldrig stänga av sånt här på konsol eftersom spelprestandan är designad runt det
Konsoler har hur länge som helst använt någon sorts uppskalning, dynamisk upplösning som är sämre än dlss.

Håller inte med. DLSS är mycket sämre än andra former av uppskalning.

Medlem
Skrivet av pazu:

Mycket sämre? DLSS är ju den bästa tekniken där ute.

Medlem

Väntat, spelet är tungt. Lite trist att en ny maskin har problem med gammalt spel.

Medlem
Skrivet av pazu:

Att diskutera upscaling är en grej, men att säga att DLSS skulle vara mycket sämre än andra upscaling techs...?
Vi ska inte ut och cykla idag hörru!

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Mycket sämre? DLSS är ju den bästa tekniken där ute.

Håller inte med. Den är förfärlig med hemska artefakter och adderad fördröjning.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Väntat, spelet är tungt. Lite trist att en ny maskin har problem med gammalt spel.

Till switch2’s försvar så klarar inte ens ett rtx5090 mer än knappa 30fps i cyberpunk utan uppskalning. Så helt chockerande är det kanske inte att även Switch2 kräver det?

Medlem
Skrivet av pazu:

Håller inte med. Den är förfärlig med hemska artefakter och adderad fördröjning.

Nu är du ju bara tramsig. Vad jämför du med för ”överlägsen” uppskalningsteknik menar du?

Medlem
Skrivet av pazu:

Det där är potentiella bieffekter av FrameGeneration vilket inte är implementerat här. Menar du på att andra tekniker skulle vara immuna mot detta isåfall? FSR Framegen har dessa problem och LS likaså.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Så är det med dåligt optimerade spel

Medlem
Skrivet av pazu:

DLSS 1 var hemskt, men dags att släppa 7 år gammal skåpmat, vi är inne på version 4 som beskrivs som magi. Sedan vid enbart uppskalning så får du mindre fördröjning, så nu har du lärt dig något nytt.

Medlem

Att ni accepterar låtsaspixlar. Donkey Kong Country på SNES såg bra ut och rullade på bra trots en CPU på 3.5 MHz (Ja, du läste rätt Megahertz och inte Gigahertz) och 128 KB RAM. Och det utan låtsaspixlar.

Skrivet av pazu:

Att ni accepterar låtsaspixlar. Donkey Kong Country på SNES såg bra ut och rullade på bra trots en CPU på 3.5 MHz (Ja, du läste rätt Megahertz och inte Gigahertz) och 128 KB RAM. Och det utan låtsaspixlar.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av pazu:

Börjar det bli jobbigt att trolla?

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Börjar det bli jobbigt att trolla?

Jag trollar inte. Jag är seriös och ställer högre krav på spel än vad ni gör tydligen.

Medlem
Skrivet av pazu:

Jag trollar inte. Jag är seriös och ställer högre krav på spel än vad ni gör tydligen.

Kan inte vara roligt att vara som du

signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Kan inte vara roligt att vara som du

Det har du rätt i. Jag önskar jag inte hade så höga krav på livet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Optimerat? Försök till optimering snarare. Maskinen har PS4 liknande prestanda och kommer ha problem med ett gammalt spel.
Samma med första Switch. Kom ut 2017 men klarade inte ens Arkham Knight från 2 år tidigare.
Och maskinen är det tänkt att vi ska ha i säkert 6-7 år.

Maskinen är trött och seg redan nu..

Jag har dock inte problem med DLSS (kan fungera bra, precis som FSR 4), men det är inte superbt bra att tekniken redan behövs på ett av de första spelen som släpps.

Skrivet av pazu:

Man skulle kunna klaga på att SNES faktiskt kör med lägre upplösning än äldre NES

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Optimerat? Försök till optimering snarare. Maskinen har PS4 liknande prestanda och kommer ha problem med ett gammalt spel.
Samma med första Switch. Kom ut 2017 men klarade inte ens Arkham Knight från 2 år tidigare.

Jag har dock inte problem med DLSS (kan fungera bra, precis som FSR 4), men det är inte superbt bra att tekniken redan behövs på ett av de första spelen som släpps.

Det är värt att påpeka här att "behövs redan nu" inte riktigt är relevant i dagens spelvärld. Väldigt många av de storspel som släpps idag har i princip krav på att köra TAA tex då de utvecklats runt detta. I många av dessa fall så kommer man inte kunna köra dem i native utan tex DLSS även på ett 5090. Så uppskalning är här för att stanna på ett eller annat sätt även på topp hårdvara.

cyperpunk är ett väldigt krävande spel. Men det demo som visades på switch hade bra flyt även på det ställe i spelet som har ökänt sämst prestanda. Dog Town stadium bazaar. Vilket förmodligen var varför man valde att visa det området. Där kan man få långt under 30 fps i 1080p på 3060/4060 Ti utan uppskalning påslaget.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Spel är inte dåligt optimerade bara för att switch 2 inte klarar av att driva dom utan uppskalning. Cyberpunk 2077 är ett ganska grafiskt avancerat spel, inte direkt Zelda botw eller mariokart så man kan inte förvänta sig native 4k 60fps.

Medlem
Skrivet av pazu:

Det va nog den dummaste jämförelsen jag någonsin läst.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man skulle kunna klaga på att SNES faktiskt kör med lägre upplösning än äldre NES

Alla maskiner tycks ha problem med det spelet, tom. Masterrace-PC:s med grafikkort som kostar bortot 10.000 är tydligen segt skräp det med. Allt är svagt, segt och värdelöst. Varför ens överväga ha kul med spel när man kan störa sig på hur spelen renderas eller inte renderas istället.

Skrivet av Lilagröt:

Spel är inte dåligt optimerade bara för att switch 2 inte klarar av att driva dom utan uppskalning. Cyberpunk 2077 är ett ganska grafiskt avancerat spel, inte direkt Zelda botw eller mariokart så man kan inte förvänta sig native 4k 60fps.

Ja, att Cyberpunk är dåligt optimerat är ju välkänt..det tog ju flera år post launch innan det ens var i spelbart skick, vilket jag nog vill klassa som ganska dålig optimering. Sen använder ju t.ex. PS5 också rekonstruering för Cyberpunk, och den stationära konsolen från 2020 tycker jag borde anses stark nog för att driva ett spel från 2020

Medlem
Skrivet av Majoren:

Alla maskiner tycks ha problem med det spelet, tom. Masterrace-PC:s med grafikkort som kostar bortot 10.000 är tydligen segt skräp det med. Allt är svagt, segt och värdelöst. Varför ens överväga ha kul med spel när man kan störa sig på hur spelen renderas eller inte renderas istället.

Nja, flyter på bra på 7900xt t.ex. utan RT i 3440x1440p. Betalade lite under 9000kr.
Självklart så kan man inte förvänta sig samma prestanda från en portabel maskin men det är en reality check. Redan spel som kommer i år kommer maskinen få kämpa med, och den ska vara med och prestara under många fler år. GTA6 lär bli bökigt att optimera.

Nintendo brukar dock generellt vara bra på att få mycket prestanda ur egna maskiner men det vi har sett hittills t.ex. Mario Kart... det ser knappt ut som en uppgradering av förra spelet. Så får min del så har jag inte bråttom att köpa maskinen direkt.

Cyberpunk 2077 tycker jag inte är dåligt optimerat, motorn verkar ha klart färre problem än t.ex. Unreal 5 engine.
RT är fasansfullt tungt dock, men jag tror inte det är motorns fel.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, flyter på bra på 7900xt t.ex. utan RT i 3440x1440p. Betalade lite under 9000kr.
Självklart så kan man inte förvänta sig samma prestanda från en portabel maskin men det är en reality check. Redan spel som kommer i år kommer maskinen få kämpa med, och den ska vara med och prestara under många fler år. GTA6 lär bli bökigt att optimera.

Nintendo brukar dock generellt vara bra på att få mycket prestanda ur egna maskiner men det vi har sett hittills t.ex. Mario Kart... det ser knappt ut som en uppgradering av förra spelet. Så får min del så har jag inte bråttom att köpa maskinen direkt.

Cyberpunk 2077 tycker jag inte är dåligt optimerat, motorn verkar ha klart färre problem än t.ex. Unreal 5 engine.
RT är fasansfullt tungt dock, men jag tror inte det är motorns fel.

Nja, du behöver nog reality checken.
T.ex. PS5 och Xbox hanterar många nyare spel bättre än de gör med Cyberpunk. Att du ens tar upp ett fem år gammalt (nästan nytt) spel som nån sorts poäng säger ju dessvärre att du inte riktigt vet vad du pratar om. Vissa spel är bra optimerade för hårdvaran de körs på, andra mindre bra. Har inget med spelets produktionsår att göra. Att det är ett spel med några år på nacken gjort för helt annan hårdvara än Switch 2, är väl snarare till dess nackdel än till dess fördel..

Medlem
Skrivet av pazu:

Det har du rätt i. Jag önskar jag inte hade så höga krav på livet.

Det är snarare att du inte riktigt vet vad du pratar om 🤦🏻‍♂️

Du blandar ihop tekniker och får fakta helt fel.
DLSS är den bästa tekniken av sitt slag som finns just nu. Bättre än FSR och Sony/AMD’s PSSR. Frame Generation, som du nog tänker på när du pratar om adderad latens, är inte nämnd överhuvudtaget i sammanhanget.

Och att SNES klarade att köra DK: Country ”rent” har ju absolut noll att göra med detta. Det är inte ens äpplen och päron. Det är bergskedjor och smågrus på hallmattan.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Det är snarare att du inte riktigt vet vad du pratar om 🤦🏻‍♂️

Du blandar ihop tekniker och får fakta helt fel.
DLSS är den bästa tekniken av sitt slag som finns just nu. Bättre än FSR och Sony/AMD’s PSSR. Frame Generation, som du nog tänker på när du pratar om adderad latens, är inte nämnd överhuvudtaget i sammanhanget.

Och att SNES klarade att köra DK: Country ”rent” har ju absolut noll att göra med detta. Det är inte ens äpplen och päron. Det är bergskedjor och smågrus på hallmattan.

När jag säger att DLSS är skit så menar jag inte att det är sämre än andra låtsaspixlar-tekniker utan jag menar att det är sämre än att inte köra med låtsaspixlar alls. Därav min fråga: Kan man stänga av skiten?

Medlem
Skrivet av pazu:

När jag säger att DLSS är skit så menar jag inte att det är sämre än andra låtsaspixlar-tekniker utan jag menar att det är sämre än att inte köra med låtsaspixlar alls. Därav min fråga: Kan man stänga av skiten?

Det har du redan fått svar på tidigare i tråden. NEJ, det går inte att slå av för det är Konsol. Konsoler har haft olika former av uppskalningstekniker i många år utan att folk reagerat. DLSS som används i det här exemplet råkar vara det bästa på marknaden när det gäller uppskalning just nu.

Kan vi slippa ditt trollande i tråden nu?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det har du redan fått svar på tidigare i tråden. NEJ, det går inte att slå av för det är Konsol. Konsoler har haft olika former av uppskalningstekniker i många år utan att folk reagerat. DLSS som används i det här exemplet råkar vara det bästa på marknaden när det gäller uppskalning just nu.

Kan vi slippa ditt trollande i tråden nu?

Det stämmer inte. Konsoler har inte använt Deep Lerning-uppskalning mycket alls.

12
Skriv svar