Oblivion-remastern ingen remake: "Ville aldrig göra en remake"

Robot
Oblivion-remastern ingen remake: "Ville aldrig göra en remake"
Medlem

Har haft så många buggar. Men fyfan vad kul det är och så vackert.

Medlem

Vill gärna köpa det men avvaktar nog tills det patchas för dålig optimering samt alla dessa buggar

Medlem

Fast det är en remake.

Medlem

Men de har ju byggt spelet på nytt. Således borde det väl vara en remake? 🤔


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Men de har ju byggt spelet på nytt. Således borde det väl vara en remake? 🤔

Nja, det är bara ett nytt skal i princip. Där under är det samma gamla motor som kör samma gamla spel. Tycker det är en bra lösning ändå.

Medlem

De har inte byggt om spelet. Spelet körs i gamla motorn i bakgrunden (med vissa qol-förändringar). De har byggt om grafiklagret som snurrar ovanpå det gamla spelet. Helt klart en remaster eftersom det är gamla originalet som körs i bakgrunden. Precis samma princip som Diablo 2 resurrected.

Tor
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Vill gärna köpa det men avvaktar nog tills det patchas för dålig optimering samt alla dessa buggar

Buggarna är en feature

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Fast det är en remake.

Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.

Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?

Mycket möjligt. Och om inte annat öppnar det dörren för att göra samma sak med Morrowind samt alla Fallout söder om 3an. Med tanke på Bethesdas kärlek för att ge ut samma spel flera gånger kan man nog misstänka att samtliga ligger i pipeline för framtiden.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Tor:

Buggarna är en feature

Som i de flesta Bethesda spel!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?

Kan mycket väl vara ett sätt för de att testa tekniken för TES 6. En funktion som jag saknar dock är möjligheten att byta renderare med ett knapptryck, som man kan i många andra remasters, t.ex. Diablo 2, Tomb Raider, Halo och Legacy of Kain, som precis som Oblivion kör med en modernare renderare ovanpå originalmotorn. Förhoppningsvis något som går att åstadkomma med hjälp av en mod.

Medlem

Varken remaster eller remake. Något mellanting.

1
Skriv svar