Oblivion-remastern ingen remake: "Ville aldrig göra en remake"
Bethesda ville inte göra om Oblivion.
#oblivion, #oblivion-remastered, #the-elder-scrolls-iv-oblivion
Men de har ju byggt spelet på nytt. Således borde det väl vara en remake? 🤔
Nja, det är bara ett nytt skal i princip. Där under är det samma gamla motor som kör samma gamla spel. Tycker det är en bra lösning ändå.
De har inte byggt om spelet. Spelet körs i gamla motorn i bakgrunden (med vissa qol-förändringar). De har byggt om grafiklagret som snurrar ovanpå det gamla spelet. Helt klart en remaster eftersom det är gamla originalet som körs i bakgrunden. Precis samma princip som Diablo 2 resurrected.
Vill gärna köpa det men avvaktar nog tills det patchas för dålig optimering samt alla dessa buggar
Buggarna är en feature
Fast det är en remake.
Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.
Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.
Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?
Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?
Mycket möjligt. Och om inte annat öppnar det dörren för att göra samma sak med Morrowind samt alla Fallout söder om 3an. Med tanke på Bethesdas kärlek för att ge ut samma spel flera gånger kan man nog misstänka att samtliga ligger i pipeline för framtiden.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Buggarna är en feature
Som i de flesta Bethesda spel!
Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?
Kan mycket väl vara ett sätt för de att testa tekniken för TES 6. En funktion som jag saknar dock är möjligheten att byta renderare med ett knapptryck, som man kan i många andra remasters, t.ex. Diablo 2, Tomb Raider, Halo och Legacy of Kain, som precis som Oblivion kör med en modernare renderare ovanpå originalmotorn. Förhoppningsvis något som går att åstadkomma med hjälp av en mod.