Oblivion-remastern ingen remake: "Ville aldrig göra en remake"

Robot
Oblivion-remastern ingen remake: "Ville aldrig göra en remake"
Medlem

Har haft så många buggar. Men fyfan vad kul det är och så vackert.

Medlem

Vill gärna köpa det men avvaktar nog tills det patchas för dålig optimering samt alla dessa buggar

Medlem

Fast det är en remake.

Medlem

Men de har ju byggt spelet på nytt. Således borde det väl vara en remake? 🤔

signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Men de har ju byggt spelet på nytt. Således borde det väl vara en remake? 🤔

Nja, det är bara ett nytt skal i princip. Där under är det samma gamla motor som kör samma gamla spel. Tycker det är en bra lösning ändå.

Medlem

De har inte byggt om spelet. Spelet körs i gamla motorn i bakgrunden (med vissa qol-förändringar). De har byggt om grafiklagret som snurrar ovanpå det gamla spelet. Helt klart en remaster eftersom det är gamla originalet som körs i bakgrunden. Precis samma princip som Diablo 2 resurrected.

Tor
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Vill gärna köpa det men avvaktar nog tills det patchas för dålig optimering samt alla dessa buggar

Buggarna är en feature

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Fast det är en remake.

Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.

Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.

Mycket möjligt. Och om inte annat öppnar det dörren för att göra samma sak med Morrowind samt alla Fallout söder om 3an. Med tanke på Bethesdas kärlek för att ge ut samma spel flera gånger kan man nog misstänka att samtliga ligger i pipeline för framtiden.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Tor:

Buggarna är en feature

Som i de flesta Bethesda spel!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Bra idé egentligen.

Kan mycket väl vara ett sätt för de att testa tekniken för TES 6. En funktion som jag saknar dock är möjligheten att byta renderare med ett knapptryck, som man kan i många andra remasters, t.ex. Diablo 2, Tomb Raider, Halo och Legacy of Kain, som precis som Oblivion kör med en modernare renderare ovanpå originalmotorn. Förhoppningsvis något som går att åstadkomma med hjälp av en mod.

Medlem

Varken remaster eller remake. Något mellanting.

Medlem
Skrivet av andreasanders:

Varken remaster eller remake. Något mellanting.

Men mer remaster än en remake. En remake hade förändrat spelupplevelsen markant på många fler plan. Det här är ingen ny-vision av vad oblivion borde vara 2025. Det är samma oblivion från 2006 men med snyggare grafik och en del småfix.

Medlem

Remaster låter ju fränare än en sunkig remake

Medlem

Har bara spelat ett par minuter men känslan är den man minns från orginalet med det visuella men så mycket snyggare och mindre "janky" och så mycket mer streamlinat för idag. Det här behöver jag ta semester för att riktigt sätta mina tänder i. Ett gammalt underbart minne från förr. Ett av mina största spelminnen, känns som en evighet sen.Omdet är en "remaster" eller en "remake" lägger jag mig inte i. Kanske det är något mitt imellan? Varken fågel eller fisk? Kan förstå att de inte ville kalla det "remake" då det skulle få en "shitstorm" för det. Hur som helst, vilken välkommen shadow release!

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

Det är det här jag ältar när jag klagar på remakes som suddar ut orignalets identitet och gör det till typ fan-fiction istället (FFVII remake!).

Remastra - gör orignalet kompatibelt med dagens hårdvara och massera bort tekniskt strul och liknande.
Släpp så jag kan spela spelet på ett lättsamt sätt idag (typ via Steam osv, kanske lägg till cloud saves och liknande).

signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar