Jag tänker närmast på kreativa sandlådespel som LittleBigPlanet. Här finns samma möjligheter att bygga avancerade spel i spelet och utrusta dem med sin egen inbyggda logik, men med en snyggt stiliserad Disney-yta. Jag fick bland annat se en Gauntlet-klon, något som ser ut som Super Mario Bros. med jetpacks samt en trogen kopia av #Mario Kart 64:s Royal Raceway. Du använder bitar från de världar du äger och kan skapa avancerad spelmekanik med programmerbara switchar och annat.

Disney slår ett slag för plastleksaker – och en gigantisk spelsatsning.

– En av våra speltestare byggde en version av quidditch (flygande kvast-sporten från Harry Potter, reds. anm.) i toybox, det är helt upp till dig och din fantasi vad du vill göra med det. Vi kan köra en tävling i sportspel, och spelarna kanske skapar ett vackert stadium med två mål där du kan spelar fotboll med två spelare. Eller så kanske de bygger en arena med fyra extra mål, och ändrar reglerna för spelet helt och hållet.

Disney vs. snusk

Det går också att dela med sig. Du kan låta andra hoppa in i dina toybox-spel, eller bara hänga och leka med de prylar ni låst upp. Men det här är trots allt ett spel från extremt familjeinriktade Disney. Hur tänker de egentligen stoppa spridningen av de oundvikliga snuskbanorna när spelet väl är ute?

– Det funkar så här, säger Vigniocci. Spelarna kan ansluta till varandra och bygga saker tillsammans. Vi kommer också att ha ett tävlingssystem, med olika teman. Det kan till exempel vara att bygga det bästa flipperspelet, eller vad vi nu kan komma på. Spelarna skickar sina designer till Disney, och vi väljer ut de bästa och lägger upp dem så att andra kan ladda ner dem gratis. På så vis kan vi tillhandahålla användarskapat innehåll, medan vi samtidigt ser till så att allt innehåll fortfarande är familjevänligt.

Infinity är alltså en kombination av samlingsbara plastfigurer, ett sandlådespel där du låser upp prylar och en riktig sandlåda där du kan bygga i stort sett vad som helst med upp till tre vänner, dela med dig av dina skapelser eller bara förminska tecknade elefanter för skojs skull.

Världarna återges med charm, men toybox-läget ser trots allt bäst ut.

Personligen tycker jag inte att själva spelvärldarna ser sådär överväldigande fantastiska ut. Däremot tror jag att toybox-läget kan bli just fantastiskt med ett par kompisar och jag gillar samlarfigurerna – Jack Sparrow-figuren har till och med rätt färg på ringarna på ena handen, något Johnny Depp uppenbarligen var mycket noga med. Och när jag spelar både låter och rör sig min Kapten Sparrow som Depp. Och jag känner direkt igen Sullys godmodiga rultande när jag byter till honom. Det bådar gott inför kvalitén på framtida expansioner. Jag hoppas bara att vi får se lite klassiska figurer, som gamla (svartvita!) Musse Pigg, eller varför inte Djungelboken med Baloo i spetsen?

Vid release får vi 17 olika karaktärer och totalt är 30 planerade, från 10 olika världar, men förmodligen blir det betydligt fler om försäljningen går bra. Och det tror jag att den kommer att göra, om Disney bara kan få spelarna att inse att detta är mer än en barnlek.

Disney Infinity släpps i juni till Xbox 360, Playstation 3, Wii, Wii U och 3DS med ett start-kit innehållande tre världar: Pirates of the Caribbean, Monsters, Inc och Superhjältarna, samt en karaktär per värld: Jack Sparrow, Sully och Mr Incredible. Vad det kommer att kosta är inte känt i dagsläget, men eftersom Skylanders-paketen ligger strax under en femhundring räknar vi med att Infinity kommer att lägga sig där någonstans också. Hur mycket Disney än hävdar att de och den argaste konkurrenten är helt olika spel vore det rätt korkat att göra något annat.