Bruce Nesmith var design director för Oblivion årgång 2006. 19 år senare har han starka känslor för remastern – positiva känslor, ska tilläggas. Nesmith trodde det skulle bli en "texturuppdatering", men resultatet är "otroligt". Han tror inte ordet remaster räcker.

Det närmsta definitionen menar han, enligt Videogamer, är "Oblivion 2.0".

Att helt göra om animationerna, animationssystemet, lägga in Unreal Engine, ändra nivåsystemet, ändra användargränssnittet. Jag menar, det är att röra vid varje del av spelet. Det är en häpnadsväckande mängd remastering. Det behöver nästan ett eget ord, ärligt talat. Jag är inte säker på att "remaster" verkligen gör det rättvisa.

Det närmaste man kan komma är Oblivion 2.0.

Bethesda har å sin sida tagit ställning för just begreppet "remaster", då de "aldrig ville göra en remake". De vill i stället åt känslan av att spela samma spel, men med modern teknologi.