Massor av spel och spelrelaterat material har försvunnit under den tid denna underhållningsform existerat. Tim Cain, mannen bakom första Fallout, resonerar kring orsakerna kring detta trista fenomen och vad som bör göras för att undvika att spel försvinner.
Cain listar tre orsaker till att spel och spelkod inte bevaras: att ingen tänker på det, att skaparen behåller koden för sig själv och organisationer/företag som kräver att få sköta bevarandet men sen inte sköter uppgiften.
Cain säger att detta hänt upprepade gånger med spel han jobbat med. Just Fallout är ett exempel. Han säger att ägaren (Interplay) beordrade honom att förstöra allt material han satt på från spelet: källkod, olika versioner, anteckningar, och så vidare. En tid senare hörde företaget av sig till honom och frågade om han hade koden kvar. Det hade han inte, men man lyckades ändå hitta någon version av spelkoden, fast inte allt material. I dag hoppas Cain att läget är bättre, men han fruktar att framförallt kod fortfarande försvinner.
Se Tim Cain resonera kring vikten av att bevara spel i videon ovan.