Baldur's Gate: Enhanced Edition – världens bästa CRPG

Baldur's Gate: Enhanced Edition – världens bästa CRPG

Titel: Baldur's Gate: Enhanced Edition
Utvecklare: Bioware (Beamdog gjorde nyutgåvan)
Genre: Klassiskt fantasy-RPG av yppersta valör
Release: 1998 (nyutgåvan Enhanced Edition kom 2012)

Jag hade knappt fått fjun på överläppen när jag hittade “Baldur’s Gate” under julgranen, 1999. Egentligen hade jag ju önskat mig “Diablo”, men det var slutsålt och butikspersonalen sålde istället in “Baldur’s Gate” till mina datorspelsförvirrade föräldrar. Och Satan – en sån lyckträff det skulle visa sig va! Inte för att “Diablo” på något sätt är ett dåligt spel, men att få stifta bekantskap med “Baldur’s Gate” som nästan-tonåring visade sig vara en transformativ upplevelse. Jag hade ju växt upp med “Street Fighter II”, “Super Metroid” och “Final Fight”... Det var där kärleken till spelens värld föddes, men “Baldur’s Gate” var spelet som såg till att ta spelandet in i tonåren på ett sätt de andra inte kunde. “Baldur’s Gate” är, kort sagt, anledningen till att jag spelar än idag.

Det här var som sagt 1999. En helt annan tid, fortfarande ett par år innan “Sagan om Ringen”-filmatiseringarna tog mainstream-publiken med storm (och ännu flera år innan “Stranger Things” normaliserade rollspelsnördandet för den stora massan).

Att spela “Baldur’s Gate” och få dela det med sina vänner var något magiskt 1999, det var som att vi hade en fantastisk hemlighet de andra inte förstod sig på. “Baldur’s Gate” var spelet som nästan på egen hand lärde mig engelska och introducerade mig för märkvärdiga begrepp som THAC0 och det övermänskligt kaxiga att ha -7 i AC och 18/00 i styrka. Det var knasiga, digitala tärningar som inte såg ut som vanliga tärningar och en helt öppen och gigantisk värld att förlora sig i. Det var ett spel som sprängde min hjärna, som upplöste alla begränsningar jag trodde spel hade och övertygade mig om rollspelens förträfflighet för all framtid. Det gjorde mig, kort sagt, till en riktig trähatt.

I “Baldur’s Gate” är det en hård och skoningslös värld som väntar. Den oförberedde dör redan av vargarna utanför Candlekeep – en golgatavandring varje noob skall vandra. Och platserna... Platserna är ikoniska, legendariska! Det är en grumlig story utan fast form där man spenderar första halvan av spelet med att äventyra runt landsbygden i blindo, innan verkligheten kommer ikapp och storyn tar fart och det går upp för en vem man egentligen är. Spridda runtom i världen finns en handfull olika potentiella följeslagare, du kan köra solo eller ta med dig en grupp på upp till fem härliga, minnesvärda figurer. Vem kan glömma huvudpersonens barndomsvän Imoen, den spralliga tjuven som alltid har nåt upptåg på gång? Eller magikern Edwin, som är så där outsägligt genomond på ett sånt typiskt Disney-sätt att han snarast blir oförargligt komisk? Eller den buffliga krigaren Minsc, mannen med en gigantisk miniatyrrymdhamster i fickan?!

När jag nu spelar om “Baldur’s Gate” för... tionde gången, eller så, så slår det mig något som jag nog alltid egentligen har vetat. “Baldur’s Gate” är ett bättre spel än tvåan som alla pratar om – japp, så är det. Det är en kulle jag är beredd att dö på vilken dag som helst.

Äventyrandet i Athkatla är visserligen top notch det med, men 90-talets D&D var alltid bättre anpassat för låglevel-spelande snarare än höglevel – vilket är uppföljarens stora svaghet. När det i “Baldur’s Gate” räcker med vargar, björnar och en och annan bandit för att skapa intressanta utmaningar så är “Baldur’s Gate II” sprängfyllt med mäktiga demoner, Gandalf-trollkarlar och drakar i vartenda gathörn. Att ha sådana enorma hot springandes överallt faller på sin egen orimlighet. Det gör att den i övrigt välgrundade spelvärlden känns mindre trovärdig och mer som ett, eh, spel. Även fantasy måste vara trovärdig och logisk inom sitt eget universum, annars blir det bara pannkaka av allt.

Egentligen är det lite konstigt...

Både att “Baldur’s Gate” överhuvudtaget existerar och att det blev så pass bra. Det är frukten av några nyexaminerade, kanadensiska läkares hårda arbete. Bioware-grundarna Ray Muzyka, Greg Zeschuck och Augustine Yip drev en spelstudio samtidigt som de jobbade som läkare innan utvecklingen av “Baldur’s Gate” blev så krävande att Muzyka och Zeschuck tvingades lägga läkarrocken på hyllan för att finslipa trähattandet (Augustine Yip valde att gå tillbaka till den medicinska världen på heltid istället). Att de två förstnämnda gav upp en lukrativ framtid som läkare för att satsa på något i sammanhanget så banalt som att bli spelutvecklare – det, det kan rollspelare världen över tacka sin lyckliga stjärna för.

Det var så Bioware föddes, och utan någon verklig erfarenhet av rollspelsutveckling landade doktorerna den (då) halvljumma D&D-licensen och prånglade på något omöjligt sätt ut det bästa västerländska rollspelet någonsin. Kanske var det naivitet och okunskap som gjorde att de vågade och lyckades, för hur gör några glada nybörjare annars ett helt revolutionerande datorrollspel som nästan på egen hand återupplivade en hel slumrande genre?

“Baldur’s Gates” betydelse, både för mig personligen och spelbranschen som helhet, går inte att överskatta. Det värmer mitt gamla nördhjärta att “Baldur’s Gate” – så här i mitten av 2020-talet – något otippat återigen blivit ett hushållsnamn. Detta tack vare Larians fenomenala trea. Jag har inte spelat den själv och kommer kanske inte heller att göra det, men jag är glad att den finns. Förhoppningsvis kommer några av de som spelat trean att gå tillbaka till spelet där allt en gång började. Lita på mig, det är värt det.

...
...
...

(Och om inte annat skulle det säkert bli en sanslöst bra present,
för den som vill ha ett supertidigt julklappstips)

Baldur's Gate: Enhanced Edition
5
Mästerligt
+
Fångar känslan av äventyr och total frihet bättre än något annat spel
+
Stort, maffigt och grandiost...
+
... men också med humor!
+
Fantastisk story som börjar i anspråkslöshet och slutar i ren och skär gudomlighet
+
Innehåller också expansionen "Tales of the Sword Coast" för den som inte kan få nog!
+
Förbättringarna i Enhanced Edition lyfter spelet in i 2020-talet
+
Makalöst stilsäkert soundtrack som aldrig går fel
Det här betyder betygen på FZ

Fler av mina recensioner kan du läsa här! Ja, om du vill, alltså. HNNGHH, etc.

Medlem

Fin text!👍🏻
Du beskriver dock inte spelet så mycket.😉

Skrivet av stephan900:

Fin text!👍🏻
Du beskriver dock inte spelet så mycket.😉

Nej, det är sant.

Jag brukar fokusera mer på min personliga relation till olika spel och vilka känslor eller tankar de frambringar. Sätter saker i min egen kontext, eller nåt sånt. Texter som bara jag skulle kunna skriva, helt enkelt! Mer gameplay-fokuserade recensioner finns det redan massvis av på nätet, om man hellre föredrar det.

Medlem

Jaaag har nog också varmare känsla för det här än 2an. Jag minns 2an som att det var så bråttom hela tiden att gå dit och dit, medan det var rätt så lugnt efter koboldgruvan i ettan.
Man måste ju sova hela tiden för att hela sig. Potions går ju inte att halsa som i Diablo om man vill ha några gp kvar

Jag snodde precis allt jag kunde i ettan. Tom svärd från Drizzt som var på besök på landsbyggden.
En sak jag fortfarande undrar över är hur man spelar som ond i bg. När jag var ond började vakterna jaga mig i Bergost. Kändes lättare att vara ond i kotor och mass effect

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nej, det är sant.

Jag brukar fokusera mer på min personliga relation till olika spel och vilka känslor eller tankar de frambringar. Sätter saker i min egen kontext, eller nåt sånt. Texter som bara jag skulle kunna skriva, helt enkelt! Mer gameplay-fokuserade recensioner finns det redan massvis av på nätet, om man hellre föredrar det.

Jag förstår.👍🏻
Min kommentar var med glimten i ögat.

Blev sugen på att starta upp spelet igen efter att ha läst din text. Det är ett stort åtagande dock…

Vad gäller BG3 så kanske du ska hoppa det. Stor risk att du blir besviken kanske. Det är annorlunda.

FM-guru
F.d. Sisyr

Gillade ettan mer när det begav sig, men tycker tvåan har åldrats bättre. Främst eftersom manuset (enligt mig) är på en annan nivå. Däremot är ju äventyrsandan i ettan fantastisk. Har dock aldrig spelat Enhanced Edition av ettan, enbart tvåan.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Gillade ettan mer när det begav sig, men tycker tvåan har åldrats bättre. Främst eftersom manuset (enligt mig) är på en annan nivå. Däremot är ju äventyrsandan i ettan fantastisk. Har dock aldrig spelat Enhanced Edition av ettan, enbart tvåan.

Håller med ettan ligger mig varmare om hjärtat men tvåan är bättre både tekniskt och ur berättelse synpunkt men ettan har något speciellt precis som neverwinter nights spelen som gör världen en roligare plats att befinna sig i vilket jag nog i slutändan föredrar dem över tvåan.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Kontot avslutas

Underbar läsning. Jag ska vara ärlig när jag var 15-16 spela jag Baldurs gate II och än idag så har jag inte spelat 1an jag äger den bara inte kommit till kritan med den. Ska ändra på det snart så men ja jag har aldrig spelat första.

Jag har ingen jag skulle säga för mig är bästa Crpg of all time men kan lätt göra en 5 favoriter
Baldurs gate 3
Arcanum
Fallout
Pathfinder
Ice wind dale

Skrivet av AdamMK:

Jaaag har nog också varmare känsla för det här än 2an. Jag minns 2an som att det var så bråttom hela tiden att gå dit och dit, medan det var rätt så lugnt efter koboldgruvan i ettan.
Man måste ju sova hela tiden för att hela sig. Potions går ju inte att halsa som i Diablo om man vill ha några gp kvar

Jag snodde precis allt jag kunde i ettan. Tom svärd från Drizzt som var på besök på landsbyggden.
En sak jag fortfarande undrar över är hur man spelar som ond i bg. När jag var ond började vakterna jaga mig i Bergost. Kändes lättare att vara ond i kotor och mass effect

Haha, jag påbörjade faktiskt BG2 igen efter jag klarade detta förra våren (ja, skrev texten då men lade inte upp förrän nu pga REASONS) och jag kände mig också stressad.

Stress hit! Stress dit!

Sen kollade jag lite guides och insåg att trots att dialogen ofta är väldigt framstressande så är det ganska få saker/quests som är time sensitive i BG2. Ja, sen övergav jag den genomspelningen för tvåan var så lätt att exploita att jag blev för mäktig för snabbt, så ska väl ge det ett nytt försök igen och hålla igen med power gaming-tendenserna...😅

Och ja, att slå ihjäl Drizzt och hans vänner i ettan öppnar ju upp för ett kul dialogval i tvåan när man återser honom.

Skrivet av stephan900:

Jag förstår.👍🏻
Min kommentar var med glimten i ögat.

Blev sugen på att starta upp spelet igen efter att ha läst din text. Det är ett stort åtagande dock…

Vad gäller BG3 så kanske du ska hoppa det. Stor risk att du blir besviken kanske. Det är annorlunda.

Kanske! Jag skulle nog gilla BG3 också, för det verkar ju onekligen vara ett riktigt bra spel. "Alla" säger ju det. Men personligen hade jag nog hellre sett att Beamdog gjort en trea i mer "klassisk" stil, men det hade ju aldrig i närheten varit lika kommersiellt gångbart. Lär testa det förr eller senare!

Skrivet av Mikael Berg:

Moderniseringarna i BG1 EE vad gällande UI osv var verkligen välbehövda, så det är en klart bättre version att gå tillbaka till idag än originalet! Håller med om att storyn osv är klart mer episk och storstilad i tvåan (och meer rent allmänt) men jag har också en soft spot för hur "meandering" ettans story är och hur man är ett gäng nobodies utan syfte innan allt i slutändan tar en högergir mot det mer gudomliga hållet. Good stuff, hur som!

Skrivet av Sur Apan:

Håller med ettan ligger mig varmare om hjärtat men tvåan är bättre både tekniskt och ur berättelse synpunkt men ettan har något speciellt precis som neverwinter nights spelen som gör världen en roligare plats att befinna sig i vilket jag nog i slutändan föredrar dem över tvåan.

Ja, allt blir ju onekligen mer avancerat i striderna osv när man kan gödsla med high level spells och abilities! Samtidigt är det väl också där som det här mer relaterbara med ett gäng would-be adventurers på vift kastas genom fönstret, när var och varannan motståndare måste ha smått episka förmågor för att kunna erbjuda något motstånd.

Skrivet av Roxilius40:

Underbar läsning. Jag ska vara ärlig när jag var 15-16 spela jag Baldurs gate II och än idag så har jag inte spelat 1an jag äger den bara inte kommit till kritan med den. Ska ändra på det snart så men ja jag har aldrig spelat första.

Jag har ingen jag skulle säga för mig är bästa Crpg of all time men kan lätt göra en 5 favoriter
Baldurs gate 3
Arcanum
Fallout
Pathfinder
Ice wind dale

Några riktiga klassiker du listar där! Hoppas du kommer gilla ettan. Det är lite mindre fokuserat och lite simplare än tvåan, men har definitivt samma Bioware-magi som uppföljaren. Beroende på vad man gillar mest med BG-spelen så är det väl en smaksak vilket av dem man föredrar mest.

Kul att så många tycker om ettan, här! Känns ofta annars som att många hyllar BG2 men nästan rekommenderar nytillkomna att skippa ettan, vilket är något jag bara inte kan förstå.

Testpilot

Har aldrig spelat något Baldurs Gate. Är ettan bra än i dag? Spelade igenom Planescape Torment i vintras, din recension om det spelet fick mig att testa på spelet en tredje gång - och då föll polletten ned.

Har både BG 1 och 2 till GOG så borde väl testa någon gång framöver

Medlem

Jag spelade aldrig klart BG. Kom fram till staden Baldurs Gate men kunde inte ta mig in pga vad som verkade vara en bugg. Jag hade inga savefiles att gå tillbaka till och orkade inte börja om från början ...

Skrivet av Mutumba:

Har aldrig spelat något Baldurs Gate. Är ettan bra än i dag? Spelade igenom Planescape Torment i vintras, din recension om det spelet fick mig att testa på spelet en tredje gång - och då föll polletten ned.

Har både BG 1 och 2 till GOG så borde väl testa någon gång framöver

Ja, jag tycker absolut att det håller än! Jag vill gärna tro att en yngre RPG-nörd borde kunna ha behållning av de här spelen med, för jag tycker de åldrats rätt väl så fort man kommer in i hur de ska spelas...

Om du gillade Planescape: Torment kommer du garanterat inte ha några problem med speldesignen i BG1. De båda spelen är hyfsat lika på många sätt, samma spelmotor/ui/regeluppsättning osv... Även om BG1 är betydligt mer "klassisk" fantasy än det helsnurriga Planescape.

Skrivet av caracarn:

Jag spelade aldrig klart BG. Kom fram till staden Baldurs Gate men kunde inte ta mig in pga vad som verkade vara en bugg. Jag hade inga savefiles att gå tillbaka till och orkade inte börja om från början ...

Oj, den buggen har jag inte hört talas om! Just to make sure: det tar ganska lång tid in i spelet innan man faktiskt kan gå in i staden... Det var inte så att du gick dit redan i början? För då är det definitivt inte möjligt att ta sig in. Tråkigt isf med såna buggar!

1
Skriv svar