Förra veckan landade en demoversion av Prey, vilket är förträffligt för dig som är sugen att testa spelet innan det släpps i morgon. Men den släpptes bara till PS4 och Xbox One, vilket gjort pc-spelare upprörda.
Helt i onödan, menar Raphael Colantonio, creative director hos utvecklaren Arkane. Han pekar på Steams refund-funktion, som ger dig möjlighet att lämmna tillbaka spelet och få pengarna åter. Men det hvuudsakliga skälet till att det inte blev någon pc-demo är resursbrist – man hann inte göra demoversioner för alla tre plattformarna, säger han till Ausgamers.
Det är bara en fråga om resurstilldelning. Vi kunde inte göra en demo till både konsolerna och pc, vi var tvungna att välja. Dessutom har pc Steam. Steam-spelare kan helt enkelt lämna tillbaka spelet inom två timmar, så det är redan som en demo.
Han slår också tillbaka farhågorna om att pc-versionen skulle vara en slafsig portning. Det har nämligen uttryckts oro för det efter den rätt darriga pc-versionen av Dishonored 2, som liksom Prey ges ut av Bethesda.
Jag vill också klargöra att det inte är någon pc-portning. Jag hör 'åh, de kommer sabba pc-portningen', men det finns ingen pc-portning. Vi har gjort spelet på pc. Det är ett pc-spel. Det har dessutom en annan motor än Dishonored. [2 /red.] Så det är möjligt att vi får våra egna problem, men vi är givetvis väldigt försiktiga efter det som hände med Dishonored 2. Så vi ville vara säkra på att pc-versionen av Prey är bra.
Prey släpps i morgon, och Steam-versionen blir upplåst vid midnatt. Bethesda ger aldrig ut recensionskoder i förtid längre (vilket kan vara bra), så FZ:s recension läser du i helgen eller på måndag.