Efter flera förseningar lanserades Atlas den den 22 december som early access på Steam. Och dömer vi utifrån de många negativa medlemsrecensionerna på Steam borde utvecklarna ha lagt bra mycket mer utveckling på spelet innan det släpptes.
Efter drygt 16 000 medlemsrecensioner är omdömet "Mostly negative", och spelet får kritik för buggar, balansproblem, brist på innehåll och svårigheterna att överhuvudtaget hitta en ö att slå ner bopålarna i.
Grapeshot Games gör sitt bästa för att reparera det naggade förtroendet. Dels skyfflar man ut uppdateringar i hög takt, dels berättar man om vad som gjorts och vad som är på gång. Man säger att de många uppdateringar som släppts kraftigt förbättrat prestandan och stabiliteten, och att man nu siktar på anslutningsproblem, balansjusteringar och gameplay-förbättringar. Studion förklarar också att hög belastning orsakade många av de initiala problemen, och man lovar att den snabba utvecklingstakten kommer fortsätta.
Atlas är en något märklig blandning piratäventyr och fantasy, med basbyggande, sjöstrider och mycket annat på servrar som ska kunna ge utrymme för uppemot 40 000 spelare. En Xbox One-version ska släppas som early access under året.