5G bredband vs fiber
Jag funderar på om 5g kan vara ett alternativ till fiber vid spelande online? Jag kör mest onlineshooters på normal nivå, inget tävlande direkt utan mest för skojs skull men vill ändå ha en så bra upplevelse som möjligt. Vår förening har bara ett val när det gäller fiber och det börjar bli riktigt dyrt. Är det någon här på forat som kör med 5g router och funkar det bra?
Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.
Vet en kompis som brukade köra via hotspot från sin mobil. Var kanske 6 år sen nu, men det funkade alltid bra. Brukade lira Halo och Destiny tillsammans och märkte aldrig av att hans internet skulle vara skakigt.
Sen har jag en annan bekant som har 5g router. Han spelar visserligen inte, men han tycker det funkar ganska bra. Problemet blir ibland när alla andra i området använder 5g samtidigt, då upplever han det som om det blir ”mindre internet” till honom. Blir lite som när man är på fotboll och alla ska kolla mobilen under pausen, men det kanske inte är så stort problem på mindre orter. Men i det stora hela är han nöjd.
Det är bara vad jag fått höra från min bekantskapskrets, jag har ingen egen erfarenhet av 5g router då jag kör via fiber.
Trådlöst kommer aldrig va lika bra. Omsändningar av datapaket, kapacitet i luften osv osv. Inte super för streaming och nedladdningar heller (särskilt inte samtidigt som man spelar).
Om du skulle va nöjd med det går inte säga. Även om nån här säger att det funkar bra, så kanske de bor i ett bättre 5g-område än dig
Du kanske kan låna någons 5g-router och testa?
Skulle rekommendera att de testar under en period för att se hur det känns. Har du 5g i luren? Kör i så fall med den som hotspot under några spelkvällar för att se hur det känns.
I regel är fiber bättre, men det innebär inte att 5g inte kan vara bra nog. Det beror mycket på täckning i ditt område, hur många andra som använder masten och hur känslig du är.
För egen del lever jag med mobil hotspot på sommarhalvåret. Spelar visserligen inte mycket då, men tycker att det fungerar helt ok. (Och i mitt fall är det bara 4g.)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Bor ”ute på landet” sedan tre år tillbaka och det är ett kostsamt projekt att dra hit fiber, så skaffade mobilt internet när vi flyttade hit och tänkte att vi kör det en period och så får vi sen utvärdera om det är värt kostnaden att titta på fiber. Inledningsvis var jag ganska skeptisk, men har fungerat över förväntan (spelar inte så mycket online, men streamar och tankar en del).
Som det ser ut nu så klarar vi oss bra med 5G och tycker inte det är värt kostnaden att dra hit fiber.
Good. Bad. I'm the guy with the gun
Skulle rekommendera att de testar under en period för att se hur det känns. Har du 5g i luren? Kör i så fall med den som hotspot under några spelkvällar för att se hur det känns.
I regel är fiber bättre, men det innebär inte att 5g inte kan vara bra nog. Det beror mycket på täckning i ditt område, hur många andra som använder masten och hur känslig du är.
För egen del lever jag med mobil hotspot på sommarhalvåret. Spelar visserligen inte mycket då, men tycker att det fungerar helt ok. (Och i mitt fall är det bara 4g.)
Jamen såklart! Jag kan ju faktiskt testa den vägen 🙂 tackar.
Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.