Den kommer kanske inte som någon överraskning, Logitechs senaste ratt. I företagets produktkatalog hittas ett flertal påkostade ting, exempelvis möss och tangentbord, som stoltserar med ypperlig kvalitet. Men G25, som ratten heter, är något utöver det vanliga, ett veritabelt monster i fråga om finish, funktioner - och pris. Tretusen spänn för en produkt som endast lämpar sig för en sorts spel är för många extremt dyrt. Å andra sidan - kvalitet kostar.
Vad får vi då för slantarna? Kortfattat: ratt, pedaler och växelspak. Låter inte så märkvärdigt, inte innan vi granskar detaljerna. På ratten/huvudenheten, som väger sina modiga kilon, hittar vi blott fyra knappar (två tumknappar och två "paddlar"). Den trycksugne blickar istället mot växeldelen, där utbudet är desto rikligare. Först och främst är själva spaken svaret på drömmen om att kunna växla realistiskt. Genom en sinnrik funktion kan du välja mellan sekventiell växling (två växellägen, dra spaken upp eller ner; används i många moderna racerbilar) och så kallat H-läge, alltså den layout som återfinns i de flesta vanliga bilar. Du byter enkelt läge genom att trycka ner spaken och vrida ett låshjul.
Skyhög realism
- rostfri nybilsdoft vid skärmen
Ovanför hittas de knappar som ratten saknar, närmare bestämt två uppsättningar med fyra i varje, plus en så kallad D-pad (som styrkorset på gamla handkontroller). Är du van vid en ratt som knäar under trycket av alla knappar känns placeringen märklig och svåråtkomlig, men dels handlar det om vana, dels är det i många fall mer naturtroget.
Pedalstället är också det en stadig pjäs, avsevärt robustare än i Logitechs äldre Momo-serie. Underredet är av plast och ligger som limmat på golvet - underbart. Om du ändå inte är nöjd kan en taggad kant fällas ut under, lämpligt om stället står på en matta. Pedalerna består (liksom hjulets mittdel) av rostfritt stål och givetvis har de olika tryckkänslighet: lätt gas, tung broms och kopplingen någonstans i mitten. Just det, koppling - realismälskare får äran att sköta hela växlingsproceduren. Om du som undertecknad dyrkar äldre kärror, exempelvis de i GT Legends, är detta inget annat än jackpot. Hatten av!
Växelspak och koppling är två av detta styrdons absoluta höjdpunkter. En tredje utgörs av force feedback-motorn. Skak i rattar är inget nytt, men du har garanterat aldrig stött på något som ens är i närheten av G25:ans kaliber. Jag har provat Momo flera gånger och varje gång låtit mig imponeras av skakets kvalitet, men efter erfarenheterna från Logitechs nya kreation frestar den lika mycket som en 73:ans Datsun. Med rätt inställningar (pilla i spelens och Wingman-programvarans inställningar) kan du få till en körupplevelse som är närmast löjligt verklighetstrogen, för att inte säga enormt kul. Ingen skallrande plast, inga spasmiska ryckningar, bara ren och skär kraft blandat med kvalitetskänsla värd att dö för. Att ratten är läderklädd (och därmed sprider behaglig nybilsdoft omkring sig), kan snurras hela 900 grader och ser förbaskat bra ut lägger på intet vis sordin på stämningen.
Värd varje öre
- om du har plånbok och intresse
Logitech G25 är med all sannolikhet den överlägset bästa ratt du i dagsläget kan få tag på. Efter en veckas användning fruktar jag det ögonblick jag tvingas gå tillbaka till mitt gamla styrdon, eller för den delen en Momo - som jag fram till nu betraktat som ett mästerverk. Skillnaden är enorm; i fråga om känsla, kvalitet och funktioner lever G25:an upp till det svinhöga priset flera gånger om. Huruvida 3000 kronor (rekommenderat pris, finns för cirka 2400 riksdaler om du letar) är en vettig investering för just dig kan bara du själv svara på.
Låt inte hjärtat avgöra. Plånboken och ditt intresse för bilspel fattar klokast beslut i denna fråga. Men kom ihåg - du får vad du betalar för.