Fort Solis - Ambitiöst men resultatlöst.

Medlem
Fort Solis - Ambitiöst men resultatlöst.
  • Plattformar:PlayStation 5, macOS, Windows (testversion).

• Release:2023-08-23

• Utvecklare: Fallen Leaf, Black Drakkar Games.

• Utgivare: Dear Villagers.

Efter att människan koloniserat planeten Mars har olika företag fått rätten att prospektera, utvinna naturresurser, och bedriva diverse etiskt tvivelaktiga forskningsprojekt. Mekanikerna Jack Leary, vår hjälte, sköter reparationerna åt företaget som förser alla andra med ström och under ett vanligt reparationsuppdrag nås han av ett nödlarm från ett gruvföretag vid basen Fort Solis, och larmet är av allvarligaste grad. Driven av plikt lämnar han sin kollega och åker dit för att hjälpa till. När han sedan anländer till ett tomt, mörkt, och öde Fort Solis är det tydligt att något allvarligt har hänt. Så börjar Fort Solis, spelet från 2023, vars stora säljargument var att det skulle utnyttja (då) splitternya Unreal Engine 5 motorn till sin fulla potential vad gäller detaljrikedom, kroppsrörelser, och ljussättning. Dessutom utlovas en filmisk upplevelse som ska efterlikna en tv-serie i tv-spelsformat. Ovan på det stoltserar Fort Solis med både Roger Clark (Arthur Morgan, Red Dead Redemption 2) och Troy Baker (Sgt. Matt Baker, Brothers in Arms: Road to Hill 30) i huvudrollerna. Onekligen mycket att locka med och det är tydligt att Fort Solis är ett spel med ambitioner lika höga som uppfinnaren Daidalos.

Vad har hänt? Vart är alla som nyss var här? Och varför är alla på Fort Solis vloggare?

Att Fort Solis har två röstskådespelare av rang är något som märks direkt och som lyfter spelet och dess berättelse något enormt. Direkt från Roger Clarks och Troy Bakers första replik märks erfarenheten och kompetensen, de båda vet exakt vad för typ av karaktärer de spelar och hur de ska få dem att låta så trovärdiga och levande som möjligt. Något de lyckats strålande med. Det för spelets berättelse till nästa nivå trots en del brister. Något som gör det hela ännu bättre är att Troy Baker inte låter på samma sätt som han ofta gör, vilket gör att jag själv ibland blir lite trött på honom, här är han verkligen sin rollfigur fullt ut. Lite komiskt är det att den höga kvalitén på Clarks och Bakers repliker gör att övriga röstskådespelare påminner lite om glada amatörer, trots att det egentligen inte är något fel på deras insats, men klasskillnaden blir väldigt påtaglig.

Ser inte alls olycksbådande ut.

Berättelsen och dess mysterium är Fort Solis huvudsakliga fokus, och berättelsen är helt okej, varken mer eller mindre. Man axlar rollen som Jack Leary som försöker reda ut vad som hänt på Fort Solis samtidigt som han försöker överleva själv. Leary som karaktär är en helt vanlig man med ett helt vanligt jobb och helt vanliga åsikter och som ständigt längtar efter fredagsölen. Det är en karaktär man kan känna igen sig i helt enkelt. Det gör att all science fiction som försiggår runt omkring fortfarande känns förankrad i verkligheten. En bidragande orsak till det är nog också att miljöerna är designade för att se trovärdiga ut, som om vi människor faktiskt skulle kunna uppfinna det inom bara några decennier. Att utforska ett gigantiskt komplex designat för att vara fullt av liv och rörelse gör att tomheten i Fort Solis blir extra påtaglig och det bidrar till att skapa en lätt kuslig stämning berättelsen igenom, även när inget händer. Det trovärdiga designen och berättelsen i Fort Solis lyckas skapa lite av en igenkänningskänsla hos mig som gör att jag ständigt vill veta och se mer, det gör att jag vill hitta alla videologgar och upptäcka vad som egentligen hänt och ta reda på om det verkligen bara är gruvverksamhet som har bedrivit på Fort Solis. Det faktum att Leary dessutom reagerar som en vanlig människa skulle göra när han ser något hemskt hjälper nog till med den känslan. Dock är tempot ganska ojämnt i Fort Solis då vissa partier mest känns som transportsträckor där man läser alldeles för många loggar och dokument. Inget stort problem men något som bör nämnas.

"Släpp in mig," sade Baker. "Nej," sade Clark.

Tyvärr tyngs Fort Solis ner av medelmåttigt gameplay. Att försöka styra Jack Leary är smått obekvämt då rörelsemönstret är stelt och stundtals krampaktigt, som om han har konstant träningsvärk. Att plocka upp något och undersöka det tar onödigt lång tid, och man plockar upp ganska många saker. Även tiden det tar för Leary att börja röra sig eller stanna upp är konstigt lång. Det är som om allt är lite segt och fördröjt. Dessutom finns det ingen funktion för att springa eller jogga. Fort Solis är ett stort komplex och att bara kunna gå i en lugn promenadtakt, eller i en något snabbare sådan, är frustrerande. Jag är inte den mest atletiska personen i världen men jag skulle vara blixten själv jämfört med Leary. Förutom det tyngs det även ned av onödiga och konstigt snabba snabbtidsevent, även kända som quick time events. Dessa kommer så sällan att man glömmer bort att de ens existerar, man kan vara mitt i en känslosam cut-scene när en malplacerad QTE dyker upp från ingenstans. Konstigt nog blir det heller inga negativa konsekvenser om man misslyckas med dem. Sen finns ett till stort problem med gameplay, Fort Solis låtsas vara mer än en gångsimulator samtidigt som det inte är mer än en sådan. Och det är helt okej att vara en sådan, men som det nämndes i inledningen, Fort Solis vill gärna vara något utöver det. Det gör också att man som spelare får helt fel förväntningar, särskilt när gameplay är medelmåttigt även för gångsimulatorer.

Man går...

Och man går...

Och man går...

Och man går...

Och man går lite till.

Som belöning för dig som kollade igenom hela bildspelet så kan jag avslöja att man även ligger ner ibland.

Tyvärr håller inte Fort Solis på en teknisk nivå heller, i alla fall inte för Windows PC-utgåvan av spelet. Tanken var att visa hur bra och filmiskt man kan göra ett spel i Unreal Engine 5, men komiskt nog blev resultatet raka motsatsen. Till att börja med är det väldigt dåligt optimerat. Min dator klarar mer än väl de rekommenderade specifikationerna men oavsett hur mycket jag mixtrade med inställningarna gick det inte att få till någon form av stabilt spelande. Datorn gick otroligt varm, texturerna tog lång tid att ladda in, konstant hackande, och antalet bildrutor per sekund hoppade runt hej vilt. Ibland frös även spelet helt och hållet en liten stund för att ladda in nya delar av spelvärlden. Fort Solis är designat utan laddningsskärmar men jag hade mycket hellre tagit sådana än dessa konstanta frysningar. Det spelar heller ingen roll om man använder uppskalningsverktyg som FSR eller DLSS eller prövar spela utan dem, inget hjälper för att stabilisera spelet och göra upplevelsen behaglig. Fort Solis borde vara fint att se på tack vare motorns förmåga att hantera ljus, något en del andra Unreal Engine 5 spel lyckats fenomenalt med. Men även ljussättning, som är motorns styrka, misslyckas spelet med allt som oftast. Det är även möjligt att dåligt implementerad och ständigt påslagen strålspårning är en del av problemet. Dels ser ljuset inomhus ser ofta onaturligt ut, och del har ljus, rök, gudsstrålar, och diverse reflekterande ytor ofta någon form av grynig effekt på sig. Det är som om ljuset har disko och dansar runt ovanpå texturerna. Konstigt nog blandas de här dåliga effekterna med tillfällen då allt fungerar perfekt. Mycket märkligt och det förtog ofta inlevelsen och njutningen till den grad att jag mot slutet mest bara ville bli klar.

Tänk om Fort Solis alltid såg ut såhär...

Det märks även att spelet inte är utvecklat för PC, det är tyvärr en mindre bra portering av PlayStation 5 versionen. Om man ska spekulera så är det inte omöjligt att bristen på optimering och alla tekniska besvär beror på just den halvhjärtade porteringen. Ett exempel på det är att kontrollerna för mus och tangentbord är helt förfärliga. Jag har aldrig kört ett spel med så skeva kontroller som Fort Solis. Hur kan man misslyckas med att designa kontrollerna för en gångsimulator så katastrofalt? Att något så simpelt som att peta på sin karta har gjorts så otroligt bökigt att jag undvek det så ofta jag kunde är en bedrift i sig. Inga knapptryck kändes normala, det är lite som om kontrollerna är unikt bara för sakens skull. Dessutom har Fort Solis en väldigt obekväm FOV som inte går att ändra på, vilket inte är helt ovanligt för konsolspel. Spelets FOV var faktiskt så snäv att jag bitvis kände mig illamående. Ovanpå det dras spelet med kraftig musacceleration vilket gör att varje rörelse med musen blir fördröjd och klumpig, all precision i rörelsen är som borta. Vem designar ens ett spel idag med så kraftig musacceleration utan att det går att stänga av? Vem tänkte att musacceleration var något spelarna ville ha? Otroligt märkliga beslut rakt igenom och det märks att de som spelar Windows utgåvan spelar en sämre version, det är inte designat för oss helt enkelt. Efter ett tag kopplade jag in min Xbox handkontroller och då kändes Fort Solis genast bekvämare att navigera, men det är tråkigt att kontrollerna ska vara så dåliga att man behöver göra så.

Inte bara Jack Leary som famlar i mörkret,

Likt Daidalos siktade Fort Solis mot skyarna, men det slutade lika platt som Ikaros blev när han landade. Det är ett spel som bitvis är vackert, spännande, och rent av njutbart med en berättelse som drar in spelaren. Men det är också ett spel med många tekniska problem som förstör upplevelsen och som ständigt gör sitt bästa för att ta inlevelsen ifrån spelaren igen och igen. Hack i gameplay, instabila bildrutor per sekund, dålig optimering, och underliga effekter gjorde att jag mot slutet mest ville bli klar med Fort Solis och gå vidare med livet. Även den konstanta känslan av att spela en sämre produkt än den som finns på konsol gjorde mig bitvis bitter. Med det sagt, det är ändå inte ett dåligt spel, det är bara inte bra. Det är synd att Fort Solis ständigt gjorde sitt bästa för att få mig att ogilla det med alla sina tydliga fel och brister.

Fort Solis
2
Tveksamt
+
Röstskådespelare av rang.
+
Fick mig att uppskatta Mafia 1, som jag spelade efteråt, ännu mer.
-
Konstanta tekniska problem.
-
Inte alls designat för PC.
-
När man går “snabbt” ser det ut som om det bara tog animationen för att gå normalt och satte dubbel hastighet på den, ser mycket märkligt ut. Och roligt men av fel anledning.
-
Snäv FOV som gjorde mig illamående.
-
Grafiska buggar.
-
Försöker vara mer än vad det är.
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag har helt missat det här spelet. Och det kanske fanns en anledning till det.
Bra recension. Gillar speciellt bildspelet om att man går och går...

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Bra recension!
Titeln känns smärtsamt mycket som alla mina överblivna hobbyprojekt

Är den sega rörelsen inte också för att man är på Mars? Har du prövat med handkontroller?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har helt missat det här spelet. Och det kanske fanns en anledning till det.
Bra recension. Gillar speciellt bildspelet om att man går och går...

Tackar! Minns när spelet utannonserades och tyckte det såg ballt ut, bra röstskådespelare, ny lovande motor, och ett spännande skräckäventyr. Sen hörde man inget mer, enda anledningen till att jag köpte det var att jag såg det på rea en dag och råkade minnas spelet. Förstår verkligen inte varför de gjorde en walking simulator men marknadsförde det som ett skräckspel.
Skapandet av bildspelet var nog det roligaste med hela Fort Solis

Skrivet av AdamMK:

Bra recension!
Titeln känns smärtsamt mycket som alla mina överblivna hobbyprojekt

Är den sega rörelsen inte också för att man är på Mars? Har du prövat med handkontroller?

När jag tittar på mitt hobbybord finns det viss igenkänningskänsla i det... har en del påbörjade Warhammer och Conquest projekt på gång och som varit på gång i några år

Tror inte segheten har att göra med att man är på mars, det är i alla fall inget som nämns så man som spelare har det i åtanke, tror jag? I cut scenes ser rörelserna dessutom normala ut, så därför tror jag det är ett problem som ligger på gameplay.
Jo, jag satt i min Xbox handkontroller, en 8bitdo. Spelet kändes mycket bekvämare då, som om det var designat för att spela med en handkontroller. Fortfarande viss seghet men inte i närheten av hur påtagligt det var med M+K. Men om det nu är designat för en handkontroller borde det ju nämnas någonstans, som Yakuza, Indiana Jones, och andra spel gör. Är ju inte självklart att alla som spelar på PC har en sådan. Därför jag också tror PC versionen är en halvhjärtat portning av konsolversionen där man inte orkade anpassa något specifikt för PC

Medlem

Har spelet installerat på datorn, men inte kört det än. Testade lite snabbt på Steam deck, fungerade inte så bra. Otroligt synd att de flesta UE5 spel ska vara så pass dåligt optimerade.

Medlem
Skrivet av noyart:

Har spelet installerat på datorn, men inte kört det än. Testade lite snabbt på Steam deck, fungerade inte så bra. Otroligt synd att de flesta UE5 spel ska vara så pass dåligt optimerade.

Verkligen, UE5 har potential. Känns som UE5 spel behöver optimeras betydligt mer och bättre än vad som görs idag. Att spel blivit sämre och sämre optimerade senaste tiden är ingen nyhet, men UE5 börjar göra det ohållbart. Undrar om det är lathet eller inkompetens hos dagens spelutvecklare som ligger bakom bristande optimering.

Medlem

Jag såg på Ancient Gameplays i april-24 att spelet hade fått en bra version av FSR 3 Frame Generation, och jag hade redan köpt spelet på Epic på julrean, så jag installerade det för att testa, men FSR 3 fanns inte på min version, enbart FSR 2. Jag skrev till Fallen Leaf och frågade, de svarade att det inte var implementerat på Epicversionen av spelet än. Det skulle ta lite tid, de hade inget datum. Det mejlet fick jag den 2/5-2024. Jag spelade klart ändå eftersom jag bara ville testa och FSR 3 inte behövdes.

Installerade spelet nu igen för att kolla ett år senare, det har fortfarande inte fått FSR 3, bara FSR 2. Det verkar som att de övergav spelet på Epic, och bara satsade på Steamversionen. Lite konstigt med tanke på att det är Unreal 5. Kan vara bra att känna till. Köp spelet på Steam om du är intresserad, jag antar att det aldrig fått uppdateringarna på Epic som finns på Steam.

Spelet var ok, jag upplevde inte några större grafiska buggar eller problem i spelmekaniken (5600X, 7700XT, 16 GB RAM), det var snarare sättet som berättelsen framfördes på som inte funkade som det borde ha gjort, vilket jag även sett andra recensioner klaga på. Jag förstod vad som hände och varför, men det kändes alltså som att delar saknades, det var luckor. Jag vet inte om det berodde på de fåtal bloggar etc jag missade, men det gav ett halvfärdigt intryck mot slutet och drog ner betyget rejält. I ett spel ska de videobloggar som är nödvändiga för att få tillräcklig kontinuitet och struktur i berättelsen vara obligatoriska att se/läsa för att kunna gå vidare, resterande bloggar/mejl etc får vara valfria för att fylla ut och komplettera karaktärer och berättelse, Nu vet jag som sagt inte orsaken, men de behöver definitivt förbättra sin berättarteknik och hur de driver berättelsen framåt till nästa spel.

NuZ
Testpilot

Har totalt missat detta lir, bra recension på ett spel som inte föll dig i smaken, snyggt!

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tack för recensionen! Synd att det inte var bra, älskar spel och filmer i rymden med skräck även om det här var mer av en Thriller kanske. Känner att jag skippar detta, kanske kollar på en playtrough på youtube istället.

signatur

MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Medlem

Skäms nästan nu för att jag gillade det haha. Gick dock in för att det skulle vara lite av ett glorifierat techdemo av UE5.
Äskar Sci-Fi så gillade ändå den där Alien-atmosfären dom byggt upp. Spelmekanisk håller jag med om att det inte var så värst bra, QTE:n var riktigt horribel. Fundrar på om det vore bättre som VR-upplevelse. Kanske borde testa. Finns någon modd.

Medlem

Vad dåliga/medelmåttiga spel du spelar @Atilaa kom jag just på.
Inget roligt på gång? : o

Medlem
Skrivet av NuZ:

Har totalt missat detta lir, bra recension på ett spel som inte föll dig i smaken, snyggt!

Tack så mycket! Kul att du tog dig tid att läsa

Skrivet av Milky_81:

Tack för recensionen! Synd att det inte var bra, älskar spel och filmer i rymden med skräck även om det här var mer av en Thriller kanske. Känner att jag skippar detta, kanske kollar på en playtrough på youtube istället.

Samma här, fanns otroligt mycket potential. Men du gör nog rätt i att kolla på youtube, alternativt köpa det för under en hundring.

Skrivet av Tiggaren:

Skäms nästan nu för att jag gillade det haha. Gick dock in för att det skulle vara lite av ett glorifierat techdemo av UE5.
Äskar Sci-Fi så gillade ändå den där Alien-atmosfären dom byggt upp. Spelmekanisk håller jag med om att det inte var så värst bra, QTE:n var riktigt horribel. Fundrar på om det vore bättre som VR-upplevelse. Kanske borde testa. Finns någon modd.

Det är helt okej att gå emot strömmen
Jo jag antog också att det skulle vara lite av ett tech demo för UE5, men då förväntade jag också att det skulle vara stabilare just för att visa hur bra nya motorn är, inte att det skulle vara fullt av tekniska problem. Men du kanske inte upplevde samma problem som jag?
Jag kikade faktiskt på moddar, kunde inte hitta något på Nexus förutom olika shader inställningar. Men VR moddar kanske inte lägga upp där..?

Skrivet av AdamMK:

Vad dåliga/medelmåttiga spel du spelar @Atilaa kom jag just på.
Inget roligt på gång? : o

Haha, ja du har en poäng där! Fort Solis trodde jag ändå skulle vara bra. Men kör även bra spel, tro det eller ej, men har inte haft så mycket att skriva om dem. Klarade Mafia 1 för en månad sedan och var väldigt nöjd, nog 5/5 för mig. Klarade The Bard’s Tale (2004) nyss och det var det roligaste spelet jag kört och håller på göra klarat en text om det. Hann också med Shellshock: Nam’67, bra Vietnam spel, dock en del euro jank, men det har en viss charm det också. Och nu lirar jag helt fantastiska Ninja Gaiden 2 Black. Så inte bara skärp

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Det är helt okej att gå emot strömmen
Jo jag antog också att det skulle vara lite av ett tech demo för UE5, men då förväntade jag också att det skulle vara stabilare just för att visa hur bra nya motorn är, inte att det skulle vara fullt av tekniska problem. Men du kanske inte upplevde samma problem som jag?
Jag kikade faktiskt på moddar, kunde inte hitta något på Nexus förutom olika shader inställningar. Men VR moddar kanske inte lägga upp där..?

Har för mig det flöt hyffsat så den biten var okej för mig. Realtidsljuset såg dock ganska dåligt ut.
Såg nu att det bara är en UEVR-profil som finns. Skippar det då prestandan kommer vara 2-3x sämre än att spela vanligt.

Medlem
Skrivet av bopp:

Jag såg på Ancient Gameplays i april-24 att spelet hade fått en bra version av FSR 3 Frame Generation, och jag hade redan köpt spelet på Epic på julrean, så jag installerade det för att testa, men FSR 3 fanns inte på min version, enbart FSR 2. Jag skrev till Fallen Leaf och frågade, de svarade att det inte var implementerat på Epicversionen av spelet än. Det skulle ta lite tid, de hade inget datum. Det mejlet fick jag den 2/5-2024. Jag spelade klart ändå eftersom jag bara ville testa och FSR 3 inte behövdes.

Installerade spelet nu igen för att kolla ett år senare, det har fortfarande inte fått FSR 3, bara FSR 2. Det verkar som att de övergav spelet på Epic, och bara satsade på Steamversionen. Lite konstigt med tanke på att det är Unreal 5. Kan vara bra att känna till. Köp spelet på Steam om du är intresserad, jag antar att det aldrig fått uppdateringarna på Epic som finns på Steam.

Spelet var ok, jag upplevde inte några större grafiska buggar eller problem i spelmekaniken (5600X, 7700XT, 16 GB RAM), det var snarare sättet som berättelsen framfördes på som inte funkade som det borde ha gjort, vilket jag även sett andra recensioner klaga på. Jag förstod vad som hände och varför, men det kändes alltså som att delar saknades, det var luckor. Jag vet inte om det berodde på de fåtal bloggar etc jag missade, men det gav ett halvfärdigt intryck mot slutet och drog ner betyget rejält. I ett spel ska de videobloggar som är nödvändiga för att få tillräcklig kontinuitet och struktur i berättelsen vara obligatoriska att se/läsa för att kunna gå vidare, resterande bloggar/mejl etc får vara valfria för att fylla ut och komplettera karaktärer och berättelse, Nu vet jag som sagt inte orsaken, men de behöver definitivt förbättra sin berättarteknik och hur de driver berättelsen framåt till nästa spel.

Va?! Det var ju riktigt ruttet att bara överge Epic versionen, särskilt när UE5 är något spelet marknadsför en hel del. Borde inte vara så värst svårt att lägga in FSR 3 på bägge plattformar. Finns det någon ”update history” flik för spelet på Epic? För om det är helt övergivet på Epic så är det skamligt, Steam utgåvan har fått små uppdateringar hela tiden, inget som fixar några problem men de kommer ändå. Som nya språk, Steam Deck kompabilitet, osv.
Har en Intel 13900K, RTX 3080, och 64gb ram (jag vet, alldeles för mycket). Så det borde inte varit så mycket problem som jag ändå hade.

Nu när du säger det så håller med om det med berättelsen. Var lite som om de hade en idé för slutet och för början, men inte för resten av spelet och för allt runtomkring. Förmodligen därför jag tyckte att berättelsen bara var ”okej” och inget mer, förmodligen även därför jag tyckte att tempot var ojämnt. Tror inte det beror på missade loggar. Läste allt förutom 3, tror jag, och kändes som vissa saker inte förklarades eller bara förklarades med vagt sci-fi nonsens. Men antar att jag hade mer överseende med det än jag borde haft då jag var så förbannad på allt tekniskt 😅

1
Skriv svar