#Dice rönte så stora framgångar med #Battlefield: Heroes att #Electronic Arts valde att knoppa av företaget till en ny gren och #Easy Studios var fött. Som namnet antyder är deras uppgift att skapa lättillgängliga spel, som gärna startas via webbläsaren och som förlitar sig på mikrotransaktioner för att dra in pengar. Heroes serietidningsdesign skrämde dock bort en del Battlefield-veteraner varför man nu lanserar sin andra kostnadsfria tolkning av varumärkets storskaliga strider.
#Battlefield: Play 4 Free sägs vara en korsning mellan #Battlefield 2 från 2005 och spinoffen #Bad Company och vi kan direkt säga att tonvikten ligger på det förstnämnda spelet. Ska vi hårdra det är det egentligen bara klassindelningen som lånats från det dåliga sällskapet. Dessa är fyra till antalet: soldat (som även står för ammo), medic, engineer och krypsskytt.
Klasserna fungerar också något annorlunda mot köpetitlarna. Du kan till exempel inte byta soldattyp mellan varje dödsfall, inte ens mellan rundorna utan du måste logga ut från servern. Omständligt och väldigt enerverande för mig som visserligen spelar sjukvårdare för jämnan men som gärna tar fram ett granatgevär när ett pansarfordon måste läxas upp. Om du är fast besluten att inte spendera en enda krona är du också låst till två platser och har du väl skapat en soldatduo kan du inte radera någon av dem, vilket blir lite som om polaren knutit ihop dina skosnören lagom tills ni hamnar i bakhåll.
Men jag får väl skjuta?
Om vi skjuter märkliga designbeslut åt sidan för en stund och tittar på pudelns kärna – hur det är att skjuta andra online – hittar vi en bekant upplevelse. När jag springer runt på Karkands gator får jag varma flashbacks till sommaren 2005 då jag, @xplejjn och @John var internets mest omaka stridsgrupp. John ville bestämma, jag och Robin ville inte ta order och ingen av oss var duktigare än medelmåttan. Problemet nu är att det är lite väl bekant. Efter att det gamla minnet blivit ljummet så inser jag att det har hänt en hel del på nästan sex år. Att hålla kontrollpunkter är förvisso idealt för stora banor för att koncentrera striderna, men var är det något mer dynamiska Rush?
Att skapa grupper var också ett bra knep för att skapa samarbete redan då, varför det är väldigt märkligt att du inte kan göra det nu. Det går heller inte att välja att återupplivas på en flagga, valet står bara mellan diffusa ”i striden” och i basen. Ett kliv framåt, en språngmarsch tillbaka.
En välbefogad oro när det gäller ”gratis” spel som vill att du ska betala för utvecklingskostnaden i små doser är att det i slutändan blir en dyr historia. I Battfield: Heroes blev det också svårt att spela helt gratis, fördelarna för de med spenderbyxorna på blev helt enkelt för stora. Än så länge verkar dock balansen mellan den fiktiva valuta du tjänar i spelet och den du betalar riktiga riksdaler för vara jämn. Den enda skillnaden är att du med låtsaspengar är låst till att köpa prylar i perioder om längst tre dagar medan du kan få dem för evigt när kontokortet får stå för kostnaden. Vill du kunna välja mellan alla soldatklasser, och ha de fullutrustade med det bättre vapet, blir totalkostnaden cirka 140 kronor. Det måste jämföras med ett sprillans Battlefield 2 som finns för halva priset. Min inledande uppfattning är dock att du klarar dig utan att köpa något.
Med bara tre banor (Gulf of Oman, Strike at Karkand, Sharqi), stympade möjligheter till samarbete och i min mening onödiga restriktioner vad det gäller både spawnande och klasser går jag från återuppväckandet av en kär gammal bekant till ett sargat minne som jag hoppas läker till det är dags att kriga på allvar i höst. Detta är inte någon uppvärmning inför #Battlefield 3. Snarare tvärtom.
OS: Windows 7 / Vista / XP
CPU: Intel Pentium 4 1.7 GHz
RAM: 512 MB (1 GB på Windows Vista)
Grafikkort: 256 MB, Pixel shader 2.0, DirectX 9.0c
Ljudkort: DirectX 9.0c compatible
Hårddisk: 1 GB
Internet: 256 kbit