Dagens spelpriser är konstgjorda och ligger inte i fas med vad de egentligen borde kosta. Den kontroversiella åsikten framförs av Michael Douse, publishing director hos Baldur's Gate 3-utvecklaren Larian.
Douse menar att lockrop om mervärde i dyrare specialutgåvor förvränger vår uppfattning om hur mycket grundversionerna av spel är värda. Han tycker att priserna ofta är för låga, och ifrågasätter varför det är "standardpriser" på många spel - de borde istället prissättas utifrån kvalitet och vad de faktiskt är. Vidare menar han att spelbranschen bara väntar på att GTA 6 ska kliva fram och höja dem.
I don’t love the artificiality of pricing structures post retail. Use the inflated base price to upsell a subscription, and use vague content promises to inflate ultimate editions to make the base price look better. It all seems a bit dangerous & disconnected from the community.
I think a game should be priced accordingly with its quality, breadth & depth. I’m not against higher prices, but this arbitrary uniformity just doesn’t make sense to me. It feels so unserious.
Almost all games should cost more at a base level because the cost of making them (inflation, for one) is outpacing pricing trends. But I don’t think we’ll get there with DLC promises so much as quality & communication. Everyone’s just waiting for GTA6 to do it lol.
Underförstått är att om GTA 6 får högre pris än andra AAA-spel så är folk beredda att betala eftersom... ja, ett nytt GTA är lockande. Då är första steget mot högre priser taget, så att säga.
Från Rockstars håll finns inga antydningar om hur mycket GTA 6 kommer kosta. I slutet av förra året förekom uppgifter om en prislapp på 150 dollar, men såvitt känt finns inga tecken på att uppgiften kommer från trovärdigt håll.
Planen är att GTA 6 släpps hösten 2025. Aktuella plattformar är PS5 och Xbox Series X och S. Om det kommer till pc också? Ja, om historien är något att gå på så kommer det senare. Även om storchefen besvarade frågan med en ordsallad.