Branschveteranen Sid Meier – som släppte sina memoarer för ett par år sedan – har inga planer på att pensionera sig från spelindustrin, men han är inte helt nöjd med hur den utvecklas. I en intervju med BBC säger han att den riktig utmaningen är att fokusera på spelmekaniken, gameplayet, eftersom det är det som särskiljer spel från annan underhållning. När fokus istället läggs på monetarisering och man börjar att se på spel som en behållare för något annat, då "avviker man från vägen".
Meier tror att det finns en risk att stora spelföretag riskerar att förlora sin målgrupp om de fortsätter att fokusera på inslag som NFT:er. Spelbranschens intäkter har visserligen växt på senare år, men Meier tror inte att fortsatt tillväxt är garanterad. Han påpekar att det finns många olika sätt folk kan spendera sin fritid på, och att en "skiftning" till något annat lätt kan få många att "springa till den sidan av skeppet".
Jag tror att vi måste se till att våra spel fortsätter att hålla hög kvalitet och är roliga att spela – det finns så många underhållningsformer där ute nu. Vi är i en bra position ... men vi måste inse hur kritisk spelmekaniken är och att den är motorn som håller spelare glada, engagerade och underhållna.