Räkna därför med ett minimum av 30-40 timmar bara för att ta dig igenom huvudspelet. Lägg därtill sidogrejer som att samla gömda minimedaljer, bonusgrottor, minispel och det klassiska kasinospelandet så har du att göra ett bra tag.

Skräddarsy den perfekta hjälten

Det beroendeframkallande jobbsystemet från Dragon Quest III gör comeback. Så fort du låser upp All Trades Abbey har du snart tjugotalet yrken att välja mellan. Eftersom dina karaktärer behåller inlärda färdigheter när du byter jobb ger det möjlighet till massvis med experimenterande i jakten på den ultimata gruppen. Genom att du bemästrar ett par underklasser inom en viss kategori får du tillgång till ännu starkare jobb. En karaktär som är fullärd präst och magiker kan utvecklas vidare till Sage-klassen, och så vidare.

Utseendemässigt är det här en bekant syn för den som stött på DS-släppen av del fyra och fem. Artepiazza har byggt spelet på i princip identisk grafik, vilket gör att det vid en första anblick är svårt att se skillnad på titlarna. Men den charmiga, livfulla estetiken passar väl in och det är egentligen bara vid en direkt jämförelse med DS-originalet #Dragon Quest IX som det blir tydligt att det här är en remake på ett 16 år gammalt äventyr.

Nya färdigheter och jobb gör striderna roligare.

Vet du med dig att du är en sucker för den gamla skolans rollspel så kommer du inte bli besviken. Dragon Quest VI är som ett vykort från förr, från den japanska rollspelsgenrens guldålder då himlen alltid var knallblå och emo-deppiga, androgyna pojkflickor ännu inte tagit över. Att det fortfarande är en så fantasifylld och inbjudande upplevelse ett och ett halvt decennium senare är ett kvitto så gott som något på dess storhet.