GTA var en tydlig inspiration.

The Simpsons: Hit & Run släpptes 2003 till PS2, Xbox och Gamecube. Det blev en stor kultklassiker, men någon uppföljare fick vi aldrig. Faktum är att vi hade kunnat få tre.

Joe McGinn, lead designer, har kommenterat en video som kretsar kring speedrunning-rekord i spelet. Han och Radical Entertainment var inte bara taggade på att producera en tvåa, nej, utan att betala en krona hade de kunnat göra del två, tre och fyra. Alla rättigheter. Alla skådisar.

Gracie Films erbjöd vår utgivare ett avtal om att göra tre uppföljare, med alla Simpsons-rättigheter och röstskådespelare, för priset noll dollar (med andra ord skulle vi inte behöva betala något för Simpsons-licensen).

Ett erbjudande omöjligt att tacka nej till – vilket var precis vad som skedde.

Någon "galning" hos utgivaren Vivendi sa nej. McGinn har aldrig fått veta vem, men även om det är bittert är han tacksam över att så många fortsätter spela och älska Hit & Run tjugo år senare.