Mirage markerar en slags brytpunkt för Assassin's Creed. Det är förmodligen det sista spelet i serien som släpps till old-gen, och framför oss ligger – äntligen! – en ny generation av titlar som tar oss till feodala Japan och, av rykten att döma, häxprocesserna i Tysk-romerska riket. Allt omslutet av den nya "portalen", som vi känner som Assassin's Creed Infinity. En gåtfull historia vi ska få anledning till att återkomma till längre ner.
Det här är allt vi vet om framtiden för Assassin's Creed-serien.
Assassin's Creed Nexus VR
► Kort sagt: Assassin's Creed, nu i virtual reality!
► Release: 16 november 2023
► Format: Meta Quest 2, 3, Pro
Nästa nedslag i Assassin's Creed-serien är nära och går dit serien aldrig gått förut: till virtual reality. Ubisoft lovar att klivet till VR inte innebär en bantad upplevelse, utan detta ska vara ett fullängdsspel. Det smakar bra, inte minst då Nexus tar oss till tre historiska platser: italienska renässansen, antikens Grekland och nya världen (Amerika under 1700-talet). Vi kommer få spela som klassisk trio: Ezio, Kassandra och Ratonhnhaké:ton (Connor).
Det rör sig inte om en slags virtual reality-remakes av de tres tidigare äventyr, utan vi kommer få ta del av nya kapitel för hjältarna. Det är Assassin's Creed det handlar om, så givetvis finns en modern twist och ramhandling. I den ska du infiltrera Abstergo för att hindra dem från att lägga beslag på tankekontrollerande skatter. Typiskt Assassin's Creed, alltså.
Gameplayet vilar på seriens grundpelare, och handlar bland annat om mord i lönndom, fäktning och parkour på taktoppar – det senare kan definitivt kittla mer i magen än vanligt.
Assassin's Creed Jade
► Kort sagt: Storskaligt actionrollspel i din ficka.
► Release: TBA (stängd beta nu, så... våren 2024?)
► Format: Mobila
"Parkour på kinesiska muren"
När det förkunnades att Assassin's Creed-spelet Project Jade "bytte" namn till Assassin's Creed Jade välte inte direkt internet. Möjligen kan Jade välta oss på andra sätt då vi ska få ett actionrollspel à Odyssey och Valhalla i mobil form. Snarare än en Ezio eller Eivor skapar du din egen assassin. Eller vad man nu ska kalla henom, då detta äger rum innan assassin- eller ens Hidden One-begreppen myntades, årgång 215 f.Kr. i Qindynastins Kina.
Allt du kan göra i traditionella titlar ska du kunna göra här – men med touch-kontroller. Faktum är utvecklarna på Level Infinite (Tencents speldivision) sagt att det är enkelt att lägga till kontrollstöd, men att de kanske struntar i detta då touch-kontrollerna är en utmaning de vill övervinna.
(Men varför inte ge oss alternativet? Nåväl.)
Parkour på kinesiska muren och stealth i myllrande städer står på menyn. Betatest har förekommit men vi har ännu inget faktiskt releasedatum. Vågar vi gissa på släpp i vår?
Assassin's Creed Shadows (kodnamn "Red")
► Kort sagt: Feodala Japan – till sist!
► Release: TBA (törs vi gissa på 2025?)
► Format: TBA (tippar på pc, PS5 och Xbox Series)
Nästa riktigt stora del i serien har undertiteln Shadows (gick under arbetstsnamnet "Red") och är enligt Ubisoft "framtiden för våra open world-rollspel". Vi räknar alltså med att detta blir den naturliga fortsättningen på storslagna Origins, Odyssey och Valhalla – men det är inte främst därför många suktar.
Här far vi till feodala Japan, en fond som efterfrågats länge. Teasern under är det enda av substans vi hittills fått, vilket är talande i sig: vi vet inte mycket om det här projektet.
Det har ryktas om att vi får välja mellan två spelarkaraktärer: en samuraj och en shiobi. Ubisofts Marc-Alexis Cote har sagt att Shadows ska bli en "väldigt kraftfull Shinobi-fantasi". I teasern ser vi en assassin i svart kappa, rustad med gömt blad och enhandssvärd.
Nyligen "råkade" en bild läcka som ska föreställa en av spelets protagonister.
Ubisoft Quebec utvecklar, och de är kända för Immortals Fenyx Rising. Det har ryktats om att Immortals-tvåan lagts ner och att utvecklare flyttats över till Shadows. Teamet har definitivt Assassin's Creed-vana och gjorde uppskattade Odyssey, det som tog oss till antika Grekland.
Ett raderat Linkedin-inlägg från i somras omnämnde spelet som "2024 års största blockbuster". Arisa Lagunzad, som arbetar på affärssidan hos Ubisoft, var avsändaren. Detta ska förstås tas med en nypa salt och även om det stämmer kan givetvis diverse förseningar tillstöta. Ska vi gissa på en release hösten 2025? Låter inte osannolikt.
Assassin's Creed Infinity
► Kort sagt: Plattform för Assassin's Creed-spel.
► Release: TBA (potentiellt i samband med Shadows)
► Format: TBA (PS5 och Xbox Series bekräftade. Pc? Känns givet.)
Även om Ubisoft gjort ett par försök att förklara Assassin's Creed Infinity, fortsätter det hela att vara diffust. Det är inte ett spel, utan en "portal för alla Assassin's Creed-upplevelser" där "metastoryn ska leva asynkront". Tanken är att Infinity ska länka samman olika spel och upplevelser, och belöna spelare som deltar i universumet.
Det låter som någon form av applikation, men dimman ligger alltjämt tät.
"Infinity ska länka samman olika spel och upplevelser"
Fröet till Infinity såddes under pandemiåren, då "remote"-arbetet ändrade hur Ubisoft producerar spel. Ubisoft Quebecs Nathalie Bouchard har skrivit i ett öppet brev att detta fick dem att tänka till om framtiden. Infinity ska inte bara koppla samman Assassin's Creed, utan även Ubisoft Montreal och Quebec på ett tydligare vis (studiorna som bär ansvaret för seriens tyngsta delar). Istället för att växeldra ska de dra tillsammans. Portalen ska växa undan för undan.
Framöver är det alltså möjligt att pc-spelare behöver öppna Ubisoft Connect för att därefter gå på Infinity, innan det är dags att kliva in i ett Assassin's Creed-spel. Det kan bli en resa.
Med detta sagt: det är fortfarande en hel del frågetecken att räta ut.
Infinity är inte free to play. Det blir med andra ord ingen tjänst i vilken du köper premiumspel, men vi vet ytterst lite om hur affärsmodellen kommer att se ut. En av de viktigaste punkterna. En konkret sak man tittat på är att ta tillbaka gamla tideras multiplayer (från titlar som Brotherhood och Black Flag) under Infinity-paraplyet. Infinity har liknats vid Animus, den fiktiva maskin i spelen som vi använder för att utforska genetiska minnen. Detta kan med andra ord bli en cirkel som sluts för Assassin's Creed.
Shadows och Hexe kommer dra nytta av plattformen, och release i samband med Shadows (ska släppas först av duon) känns sannolik. Med tanke på att den releasen är minst något år bort finns det tid för Ubisoft att besvara frågor om hur den här interaktiva hubben kommer te sig.
Assassin's Creed "Hexe"
► Kort sagt: Trolldom och mörker.
► Release: TBA (nåt eller två år efter Shadows. 2026? 2027?)
► Format: TBA (sannolikt pc, PS5 och Xbox Series)
En gång var Assassin's Creed-serien synonym med Ubisoft Montreal: originalet, Ezio-triologin, Black Flag, och så vidare. Deras senaste spel är också seriens senaste stortitel: Valhalla. Hexe är deras nästa. En gåtfull teaser är allt vi har. Det, och brödsmulor.
Marc-Alexis Cote, franchise director, säger att vi ska vänta oss ett "mycket annorlunda" Assassin's Creed. Kanske ett med skräck? Teasern med sin olycksbådande musik, döda löv och häxsymbolik sätter onekligen stämningen. Häxprocesserna i Salem känns logisk, men rykten (via Bloomberg) har handlat om häxprocesser i Tysk-romerska riket under 1500-talet. En tid då tiotusentals människor avrättades.
Trolldom och artefakter från "those who came before" känns som en logisk koppling.
Även om studion är rejält Assassin's Creed-rutinerad så har spelets creative director en annan koppling. Clint Hocking regisserade Far Cry 2 innan han återvände till Ubisoft efter lång, lång tid för att regissera Watch Dogs Legion. Ett spännande namn i sammanhanget.
Det ryktas att ytterligare spel i Ubisofts flaggskeppsserie är under utveckling. Tidigare i år ryktades det att så många som elva (!) titlar är under någon form av utveckling. Om dessa vet vi inte mycket, men bland de vilda ryktena finns Black Flag-remake och mer VR. Räkna med att jag uppdaterar den här artikeln med ny info (och titlar) så fort något händer.