Vad fick dig att välja detta yrke?
Magnus Lindberg: Har jobbat med ljud i väldigt många olika sammanhang, och som chef, och i Sound Director-rollen fanns en kombinationen av nyskapande teknik, ljud och ledarskap som tilltalade mig.
Jens Nilsson: Det var mest slump, jag gick sista året på gymnasiet 1998 och läste då på en spelsajt om en kille som skulle göra ett gratisspel och därför behövde hjälp med musik, ljud, grafik osv. Eftersom jag var väldigt inne på musik just då, skrev jag ett mejl och sa att jag gärna gav det ett försök att skriva lite musik. Med hjälp familjens dator och min synt (spelade egentligen gitarr, så det var ingen höjdare till synt) fick jag till en låt som funkade och blev spelets temalåt. Samma år skulle Apple göra sin "comeback" med iMac, de fick intresse för spelet och det slutade med att de skeppade iMac och iBook med spelet förinstallerat. Så med den kicken var det därmed inte så svårt att välja yrke!
Stefan Strandberg: Jag minns att jag var så irriterad på att majoriteten av alla spel jag spelade förstördes av dåligt ljud. Så jag började att spela in egna ljud för att sen lägga in dom i spelen som jag lirade. Ibland kunde det gå så långt att jag inte spelade spelen utan spelet blev för mig att göra om ljuden. När jag var klar hade det kommit nåt nytt spel jag ville spela med irriterande dåligt ljud. Jag startade spelet och tänkte, "Åh nej jag måste göra om det här också". Jag hade primärt ingen tanke på att jobba med det. Men sen började jag dela med mig till andra moddare och sedan köpte ett företag mina ljud och jag började frilansa på riktigt som ljuddesigner, men inte enbart till spel.
Jag var, som många andra, musiker innan jag började med det här. Och det vill jag passa på att säga att musik görs i många fall utanför studion. Vi har inga inhouse-kompositörer. På gott och ont.
Jens Jungmark: Det var faktiskt lite av en slump. Jag var frilansare inom filmbranschen och jobbade som ljudtekniker och med att göra musik och ljudlägga reklamfilm, drama m.m. Jag blev tillfrågad, av en gammal kompis och tillika före detta bandmedlem, om jag ville hjälpa till att göra ljudeffekter till spelet World in Conflict. Jag började på frilansbasis ifrån min egen ljudstudio, men ganska snabbt blev det ett heltidsjobb på Massive.
Jag lockades framför allt av bredden på arbetsuppgifterna och att få möjlighet att jobba med både ljud och musik på en så hög nivå inom ett och samma projekt. Att ha möjlighet att få vara med från början och skissa på ett koncept hela vägen till färdigt spel. Den möjligheten till input och medverkan finns inte i någon annan bransch för oss stackars ljud- och musiknördar!
Jonatan Crafoord: Jag var till en början intresserad av musik och gled in på musikproduktion för att få jobba med en stor bredd av stilar och musikaliska element. Jag var också intresserad av att jobba med musik till spel och provade då även på att göra ljudeffekter till ett projekt jag hade med några internetbekanta. Jag fastnade för att jobba med hela ljudbilden till spel i slutändan.
Blev jobbet som du trodde när du började intressera dig för det?
Magnus Lindberg: Relativt nära.
Jens Nilsson: Inte riktigt. Jag tänkte väl först att jag skulle skriva musik till spel, men eftersom jag inte var så där väldigt bra på det(bra, för mig, är att man antingen har en väldigt unik stil för specifika typer av spel eller att man har en väldigt bred front av musikstilar man kan göra med kvalité som passar varierade typer av spel) så blev det att jag snarare började göra mer ljud till spel. Men att det skadar absolut inte att ha erfarenheten från att skriva musik då man så gott som alltid kommer att samarbeta med musiker.
Stefan Strandberg: Delvis. Det var mycket mer komplicerat än vad jag ville att det skulle vara. Det är det fortfarande. Det är så mycket i vägen ibland för det rent kreativa i arbetet. Något som inte alla vet är att under utveckligen av ett spel är spelet konstant trasigt. Det är så mycket som inte fungerar, det är oerhört frustrerande och farligt för hälsan många gånger. Jag minns att det var en chock för mig i början, jag hade ju bara moddat befintliga färdiga spel. Spelindustrin är fortfarande teknikfixerad i främsta hand, men det börjar ändra på sig. Det konstnärliga innehållet i spelen börjar få fotfäste som det primära, men det går trögt. Många idéer jag vill genomföra går fortfarande inte att göra.
Jens Jungmark: Ju mer jag jobbade och ju mer jag förstod av hur man utvecklar spel, desto intressantare och roligare blev det. Helt klart världens roligaste och utvecklande jobb om man vill jobba med ljud och musik.
Jonatan Crafoord: Det är nog mer kommunikation och teknisk problemlösning än jag hade väntat mig, men det passar mig väldigt bra.
Hur ser arbetsmarknaden ut? Känns yrket framtidssäkert?
Magnus Lindberg: Spelbranschen växer ju, och ljud som komponent i spel får allt mer uppmärksamhet, så ja.
Jens Nilsson: Jag får intrycket av att det är säkrare att satsa på ljuddesign framför att försöka bli etablerad kompositör. Detta baserat på att vi (Frictional Games) kanske får 10 förfrågningar från kompositörer i kvartalet, men kanske högst 1 eller 2 från ljuddesigners. Det har även pratats om att filmkompositörer har fått intresse för spel, men har inte direkt hört något än om att ljudläggare för film har fått intresse för spel. Så jag gissar att ljud inom spel kommer att växa med spelmarknaden, kommer att växa med vikten av bra ljud i spel samt att det verkar vara mindre konkurrens för tillfället än inom kompositör eller andra spelyrken.
Stefan Strandberg: Traditionellt sett behövs det ju inte lika många ljuddesigners som det behövs grafiker, men jag är inte säker på att det alltid kommer att vara så. Det beror givetvis på produkten, men vi har sett en explosionsartad ökning av mängden ljud som måste göras till varje produkt. Jag tror att det alltid kommer behövas ljuddesigners.
Jens Jungmark: På en genomsnittlig spelstudio sitter det idag ett fåtal personer som jobbar enbart med ljud, så det är ingen stor arbetsmarknad så sett. Men framtiden för spelbranschen ser överlag ljus ut och det kommer alltid att finnas ett behov av ljud i spel.
Jonatan Crafoord: Det finns väldigt få positioner inom ljud till spel, men det är även en ganska smal nisch som inte så många försöker slå sig in i. Är man enbart fokuserad på musik är det svårare eftersom många fler är intresserade av det. Jag tror att yrket kommer växa i takt med spelbranschen som helhet och jag tror att spelbranschen har långt kvar att gå.