Jag erkänner utan omsvep att jag är en total flygnörd. Jag har flygcertifikat för segelflygplan, och flyger allt jag kommer åt så fort jag kan. Helikoptrar har dock alltid varit utanför min budget, med undantag för någon enstaka provlektion där jag åtminstone fick nöjet att känna lite på spakarna (ja, spakarna, du behöver båda händer och båda fötter för att flyga helikopter). För att inte tvingas råna banker eller ta skyhöga lån till helikoptercert försöker jag därför ibland stilla mitt begär med lite helikoptersimulatorer. Nu var det dock länge sedan någon släppte en riktigt bra sådan, med undantag för det extremt ambitiösa #DCS: Black Shark, där du efter några uppdrag i princip visste hur en riktig helikopter av samma modell fungerade och vilka knappar som satt var.

Nu har du möjlighet att återuppleva din karriär som helikopterskytt – eller CoD: Modern Warfares bisarraste uppdrag.

Men knappologi i alla ära – när vi snackar om attackhelikoptrar så tänker i alla fall jag inte på det femtiotal handgrepp som kan krävas för att starta en dylik. Jag drömmer istället om att svepa fram strax under trädtoppshöjd genom lummiga djungler, hovra bakom ett kargt berg i någon öststat för att sticka fram nosen och avlossa några snabba robotar mot den lede fienden och i största allmänhet ha förbaskat kul utan en massa krångel. Jag tycker än idag att det spel som kom närmast den perfekta blandningen av autenticitet och ren, skär spelglädje var #Jane's Longbow och dess närmast identiska uppföljare #Jane's Longbow 2. Och när jag sparkar igång #Apache: Air Assault går det faktiskt en liten rysning längs ryggraden; det här är den andliga konsolversionen av Longbow! Utan avancerade instrument, och med robotar och raketer som laddar om sig själva i luften efter ett tag när de tar slut, men känslan är ändå nästan densamma.

Visst, du kan ju alltid ställa in svårighetsgraden på det försmädligt namngivna ”training” om du vill. Om du är en mus. Men är du en man (eller kvinna, så klart) så ställer du upp realismen på max, byter plats på spakarna (äntligen ett flygspel på konsol där jag kan flyga med högerspaken, som på riktigt!) och kastar dig in i en nästan löjligt actionfylld helikoptersimulation.

Sim Light

Eller semi-simulation, kanske jag bör kalla det. Givetvis är det här inte som att flyga en riktig helikopter. Men som alla bra flygspel förmedlar Apache: Air Assault perfekt känslan av att flyga, utan att därför kräva ett halvårs flygutbildning. Tvärtom är det extremt lätt att komma igång och att spela tack vare smart upplagda kontroller som nästan alltid är logiska och lättåtkomliga. Detta är ingen detaljerad simulering med en massa instrument och knappar att hålla reda på; det du behöver veta syns direkt på skärmen i en smidig HUD utan krusiduller.

Du flyger och skjuter raketer och missiler, medan din skytt har hand om automatkanonen under nosen. Om du vill kan du ta kommandot och skjuta även med den, rakt fram. Eller så kan du genom en snabb knapptryckning hoppa in som skytt (även om jag rekommenderar att du kopplar in auto-hover först om du inte vill krascha under tiden). I detta läge påminner spelet mest om läckra helikopterfilmer från någon krigszon, eller om du så vill om C-130-uppdraget i #Call of Duty: Modern Warfare. Du kan se världen lite från ovan, i svartvitt eller infrarött, och skjuta med kanonen på infanterister som du annars knappt ser från ovan. Vilket är praktiskt när de som elaka myror skjuter automatkarbin och raketgevär på dig. De träffar oftast inte om du rör dig tillräckligt snabbt, men ibland är det ändå skönt att få ge igen lite grann. Och i vissa uppdrag måste du understödja egna marktrupper, som då är utmärkta med IR-lyspinnar så att du inte ska skjuta dem. Då är det oerhört praktiskt att kunna zooma in och plocka fiender med kanonens högre precision.

Lummiga djungler och höga berg – och du kan flyga skitfort, skitlågt över båda!

Det finns en kampanj som funkar som ram för uppdragen, men den har inte fastnat i mitt huvud eftersom den är så tunn och osannolik. Vi glömmer den. Det finns också multiplayer, och två spelare kan samarbeta på samma konsol, en som pilot och en som skytt. Det har jag tyvärr inte kunnat prova, men det verkar ju vara en särdeles bra idé om det funkar som avsett. Jag hade gärna sett en ännu mer avancerat simulation, men faktum är att jag har skitkul med Apache: Air Assault, och flygkänslan har precis rätt blandning mellan realism och tillgänglighet för att jag ska fastna. En positiv och oväntad överraskning för den som är sugen på lite flygaction.