I en Shacknews-intervju säger #id Software-killarna Tim Willits (creative director) och Matt Hooper (lead designer) att #Rage kommer få en öppen "men regisserad" spelvärld. Hooper vidareutvecklar.
Vårt lilla slagord är "öppen men regisserad". Det är nästan som, om du har en whiteboard, så skriver du upp de viktigaste sakerna. Att aldrig gå vilse är en av de viktigaste sakerna. Vi gillar inte det helt enkelt, vi försöker inte göra ett komplext rollspel, vi försöker inte förvirra spelarna. Vi vill att de ska veta exakt vad de ska göra. Det är litegrann som en actionfilm kontra en indiefilm. Vi gör actionfilmen och de små valen medan du går igenom actionfilmen. Men samtidigt vill vi att världen ska kännas stor och öppen och vi uppmuntrar spelaren att se sig omkring. Vi sätter ut små intressanta platser i ödemarken som vi förväntar oss att spelaren kommer gå till och besöka. Men samtidigt, om spelaren någonsin känner sig vilse, kommer det alltid finnas någonstans att gå för att veta exakt "var är jag i huvudhandlingen, var ska jag gå".
Tim Willits inflikar också att både han och Hooper avskyr när man har "för många uppdrag" och grejer på gång samtidigt, och föredrar att hålla spelet fokuserat.
Rage kommer att släppas "när det är klart", till pc, Mac, Xbox 360 och Playstation 3.