Microsoft har avtäckt en ny AI-modell som de kallar för Muse och beskriver som världens första World and Human Action Model (WHAM). Kort och gott ska den kunna generera spel, och för att demonstrera det har de tränat modellen på spelet Bleeding Edge från Ninja Theory. Ni ser resultatet ovan (fler demonstrationsvideor här).
Den kan så klart användas för att skapa nya upplevelser, men Fatima Kardar från Microsoft nämner även att tekniken kan användas för att bevara äldre spel.
I dag är otaliga klassiska spel som är bundna till föråldrad hårdvara inte spelbara av de flesta. Tack vare det här genombrottet så utforskar vi potentialen för Muse att ta äldre spel från våra studior och optimera dem för vilken enhet som helst.
Vi tror att det radikalt kan förändra hur vi bevarar och upplever klassiska spel i framtiden, och göra dem tillgängliga till fler spelare.
Hon säger även att Muse kan vara behjälplig genom att ta fram prototyper av olika spelupplevelser och till och med lägga till nya spelmekaniska inslag i existerande spel.
"Väldigt snart" ska folk få ta en titt på hur Muse faktiskt funkar i form av korta, interaktiva AI-upplevelser om ka läggas till i Copilot Labs.