När vi skriver om speedrunning-rekord rör det sig ofta om hundradelar och prestationer som är max något år gamla. Inte 15 år. Men så lång tid har det tagit att pressa tiden det går att klara den allra första banan i det idag ikoniska actionspelet Goldeneye 64, spelet som visade att fps kunde fungera på konsol.
En av anledningarna till varför det har tagit så lång tid är just att man till skillnad från många andra titlar inte kan mäta tiden i det på ett sätt så att blir lika för alla. I Super Mario Bros handlar det om hundradelar men i Goldeneye 64 kan man bara använda den interna klockan som räknar sekunder som minsta enhet. Därför måste varje nytt rekord vara avsevärt mycket bättre än det tidigare.
För att ens vara i närheten av rekordet krävs det bland annat att man lyckas få upp den första grinden på snabbast möjligast sätt och blir skjuten i ryggen av en rätt så värdelös AI eftersom det ger en liten hastighetsökning. Anledningen till varför Karl lyckades denna gång, och inte under någon av de tusentals gånger han försökt tidigare, var att lyckades bli skjuten tre gånger. Något som bara hänt ett fåtal gånger tidigare.
Om du är nyfiken på mer om rekordförsöken på denna bana är denna video väldigt informativ.