Han har fler än 55 miljoner Youtube-följare och osviklig näsa för att göra videor som skapar kontrovers. Men den svenska Youtube-giganten Felix "Pewdiepie" Kjellberg är inte den mest inflytelserika spelpersonligheten i världen.
Åtminstone inte enligt Forbes, som gjort listor över de mest inflytelserika personerna inom diverse underhållning, däribland gaming. Listan toppas av den Hawaiifödda youtubern Mark “Markiplier” Fischback (17,6 miljoner followers, 7,5 miljarder views), med Pewdiepie på andra plats (55,7 miljoner followers, 15,5 miljarder views).
Flera faktorer än antal följare spelar in i bedömningen. Forbes skriver att Kjellbergs kontroversiella videor är det som gör att han inte hamnar överst – trots att han är överlägset störst.
We also took each potential list member’s reputation into account. This is why Swedish-born YouTube star PewDiePie doesn’t top the Gaming category despite his huge following. His overall brand suffered earlier this year when he included anti-Semitic content in nine of his videos. While he’ll still make millions this year from banner and pre-roll ads alone, he’s been dropped by powerful partners including Disney’s Maker Studios, YouTube Red and Google’s Preferred program.
Kjellberg har flera gånger släppt filmer med inslag som tolkats som rasistiskt eller antisemitiskt, men som han själv menar är gjoda för att visa hur absurda vissa saker i världen är. En av de mest omtalade filmerna är från i februari i år, där han via en onlinetjänst betalade två personer 5 dollar för att hålla upp en skylt med texten "Död åt alla judar". Filmen ledde till att Youtube, Disney och andra företag bröt samarbetet med Kjellberg.
Forbes lista baseras också på räckvidd, publikens storlek, viralitet, relevans med mera. Man tar också hänsyn till övriga engagemang, t.ex. försäljning av böcker och liknande.
Så här ser topp 10 ut: