Trender kommer och går i spelbranschen och en av de allra starkaste under mitten av 90-talet och början på 2000-talet var utan tvekan arena shooters. #Id Software tjänade så mycket pengar att de inte bara kunde köpa egna sportbilar utan även gav bort dem som priser i turneringar. #Epic Games gjorde sig kända för såväl snygg grafik som intensiv action med sin Unreal Tournament-serie.
I och med #Counter-Strikes enorma framgångar, där studior rusade fram för att skapa en "CS-killer", blev det där med studsiga pangare med science fiction-smak ganska snart passé. Istället tog ett årtioende av skjutande i nutida miljöer över och varumärken såsom Battlefield och Call of Duty blev marknadsledande och drog in miljarder.
Lite lustigt nog var det skaparna av den enorma succén Call of Duty som, efter storbråk med utgivaren #Activision, inte bara vågade bryta trenden utan även starta om på ny kula. Nu verkar det inte ha gått jättebra för #Titanfall försäljningsmässigt men att #Electronic Arts och #Respawn Enteratinment vågade tänka nytt (eller egentligen gammalt) har skapat svallvågor i branschen.
#Quake Live, som bakat ihop #det tredje Quake-spelet i en smidig förpackning, är nu släppt på världens största digitala distributionsnätverk för spel och runt hörnet väntar ytterligare action för 90-talsvurmare. Cliff Bleszinski hoppade som bekant av en ledande roll på Epic för att istället göra något helt eget, vilket visade sig vara en arena shooter uppbackad av koreanska #Nexon. Samtidigt har hans forna arbetsgivare, genom att ta hjälp av communityt, påbörjat arbetet med #Unreal Tournament 4.
Även indiescenen har hakat på det som förhoppningsvis är en trend i sin linda. #Toxikk gör sitt bästa att kanalisera just Unreal Tournament med såväl exotiska miljöer som fordonsstrider. #Reflex fokuserar på en intimare inlevelse som tycks ta arsenalen från Quake och kombinera den med farten från föregångaren #Quakeworld. Vi får heller inte glömma doldisar som #Nexuiz och spinoffen #Xonotic som levt lite i skymundan.
För oss som växte upp med snabbfotade actionspel är detta såklart välkommet, trots att reaktionstiden inte är vad den var och tiden att nöta banor hela nätterna förmodligen är förbi. Sen får man inte blunda för att dessa titlar står inför en stor utmaning i dagens spelklimat, något vi kanske såg tecken av i Steam-lanseringen av Quake Live som gjordes enklare för nybörjade. Samtidigt röner hårdkokta spel som #Dark Souls-serien stora framgångar, vilket förhoppningsvis får utvecklarna att våga utmana sin publik.
Arena shooters är utan tvekan tillbaks på menyn men den stora fråga är huruvida de kommer att uppnå samma dominans som kring millenieskiftet? När till och med Call of Duty, en av de mest främträdande och framgångsrika serierna med nutida krigande, börja leka med exoskelett och vertikala strider verkar det i alla fall så men vi är nyfikna på vad du tycker.
Hur kommer vi att skjuta varandra i ansiktet de närmaste tio åren?