Oblivion-remastern ingen remake: "Ville aldrig göra en remake"
Bethesda ville inte göra om Oblivion.
#oblivion, #oblivion-remastered, #the-elder-scrolls-iv-oblivion
Men de har ju byggt spelet på nytt. Således borde det väl vara en remake? 🤔
Nja, det är bara ett nytt skal i princip. Där under är det samma gamla motor som kör samma gamla spel. Tycker det är en bra lösning ändå.
De har inte byggt om spelet. Spelet körs i gamla motorn i bakgrunden (med vissa qol-förändringar). De har byggt om grafiklagret som snurrar ovanpå det gamla spelet. Helt klart en remaster eftersom det är gamla originalet som körs i bakgrunden. Precis samma princip som Diablo 2 resurrected.
Vill gärna köpa det men avvaktar nog tills det patchas för dålig optimering samt alla dessa buggar
Buggarna är en feature
Fast det är en remake.
Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.
Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.
Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?
Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?
Mycket möjligt. Och om inte annat öppnar det dörren för att göra samma sak med Morrowind samt alla Fallout söder om 3an. Med tanke på Bethesdas kärlek för att ge ut samma spel flera gånger kan man nog misstänka att samtliga ligger i pipeline för framtiden.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Buggarna är en feature
Som i de flesta Bethesda spel!
Bra idé egentligen.
Sedan undrar jag om detta är lite av ett test också för att se hur det fungerar.
Kanske kommer TES6 använda liknande teknik?
Kan mycket väl vara ett sätt för de att testa tekniken för TES 6. En funktion som jag saknar dock är möjligheten att byta renderare med ett knapptryck, som man kan i många andra remasters, t.ex. Diablo 2, Tomb Raider, Halo och Legacy of Kain, som precis som Oblivion kör med en modernare renderare ovanpå originalmotorn. Förhoppningsvis något som går att åstadkomma med hjälp av en mod.
Varken remaster eller remake. Något mellanting.
Men mer remaster än en remake. En remake hade förändrat spelupplevelsen markant på många fler plan. Det här är ingen ny-vision av vad oblivion borde vara 2025. Det är samma oblivion från 2006 men med snyggare grafik och en del småfix.
Har bara spelat ett par minuter men känslan är den man minns från orginalet med det visuella men så mycket snyggare och mindre "janky" och så mycket mer streamlinat för idag. Det här behöver jag ta semester för att riktigt sätta mina tänder i. Ett gammalt underbart minne från förr. Ett av mina största spelminnen, känns som en evighet sen.Omdet är en "remaster" eller en "remake" lägger jag mig inte i. Kanske det är något mitt imellan? Varken fågel eller fisk? Kan förstå att de inte ville kalla det "remake" då det skulle få en "shitstorm" för det. Hur som helst, vilken välkommen shadow release!
9070 XT
9800X3D
Det är det här jag ältar när jag klagar på remakes som suddar ut orignalets identitet och gör det till typ fan-fiction istället (FFVII remake!).
Remastra - gör orignalet kompatibelt med dagens hårdvara och massera bort tekniskt strul och liknande.
Släpp så jag kan spela spelet på ett lättsamt sätt idag (typ via Steam osv, kanske lägg till cloud saves och liknande).
subterranean homesick alien
Det är det här jag ältar när jag klagar på remakes som suddar ut orignalets identitet och gör det till typ fan-fiction istället (FFVII remake!).
Remastra - gör orignalet kompatibelt med dagens hårdvara och massera bort tekniskt strul och liknande.
Släpp så jag kan spela spelet på ett lättsamt sätt idag (typ via Steam osv, kanske lägg till cloud saves och liknande).
Absolut, väntar nu bara på en Morrowind RE/master/make.. Det vore något. Vill nog ha en riktigt bra true to the original REMAKE där.
Börjar få tillbaks hopp om Bethesda..trodde man ju aldrig
9070 XT
9800X3D
Nja, det är bara ett nytt skal i princip. Där under är det samma gamla motor som kör samma gamla spel. Tycker det är en bra lösning ändå.
De har inte byggt om spelet. Spelet körs i gamla motorn i bakgrunden (med vissa qol-förändringar). De har byggt om grafiklagret som snurrar ovanpå det gamla spelet. Helt klart en remaster eftersom det är gamla originalet som körs i bakgrunden. Precis samma princip som Diablo 2 resurrected.
Nja, det är fortfarande originalkod som körs på Gamebryo. Unreal Engine 5 hanterar bara renderingen, allt annat, som fysik, stridssystemet osv sköter Gamebryo. För att klassas som remake så måste spelet ha gjorts om från grunden.
Varken remaster eller remake. Något mellanting.
Men mer remaster än en remake. En remake hade förändrat spelupplevelsen markant på många fler plan. Det här är ingen ny-vision av vad oblivion borde vara 2025. Det är samma oblivion från 2006 men med snyggare grafik och en del småfix.
I kort som @andreasanders säger; det är något mellan en remaster och en remake.
Grundspelet finns där i botten, absolut, men det har gjorts tillräckligt många ändringar och tillägg för att jag ska tycka att det är mer än bara en remaster – även om det inte riktigt är en fullfjädrad remake heller. När man ändrar på stridssystemet, gör om level-up-mekaniker, lägger till sprint och pillar på en massa annat under huven, då går det liksom bortom vad en klassisk remaster brukar innebära. I regel handlar remasters mest om grafiska putsningar och kanske nån buggfix här och där, vilket är ett långt mindre scope än vad Oblivion-nysläppet erbjuder.
Oavsett semantik så har jag haft det rätt roligt än så länge! Även om det har varit blandat med frustration i vissa fall också, främst relaterat till att spelet inte riktigt hänger med klockan alla gånger (har fått skippa flera in-game-dagar för att vissa NPC:er ska få fram dialogvalen jag behöver för att kunna fortsätta med uppdraget, till exempel). Det blir en spelgenomgång som tjuv och mördare nu först, sedan en till framöver som magiker när moddarna har börjat bli mer varma i kläderna och fått in några fler besvärjelser
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >
I kort som @andreasanders säger; det är något mellan en remaster och en remake.
Grundspelet finns där i botten, absolut, men det har gjorts tillräckligt många ändringar och tillägg för att jag ska tycka att det är mer än bara en remaster – även om det inte riktigt är en fullfjädrad remake heller. När man ändrar på stridssystemet, gör om level-up-mekaniker, lägger till sprint och pillar på en massa annat under huven, då går det liksom bortom vad en klassisk remaster brukar innebära. I regel handlar remasters mest om grafiska putsningar och kanske nån buggfix här och där, vilket är ett långt mindre scope än vad Oblivion-nysläppet erbjuder.
Oavsett semantik så har jag haft det rätt roligt än så länge! Även om det varit blandat med frustration i vissa fall också, främst relaterat till att spelet inte riktigt hänger med klockan alla gånger (fått skippa flera in-game-dagar för att vissa NPC ska få fram dialogvalen jag behöver för att fortsätta med uppdraget, som exempel). Kommer bli en spelgenomgång som tjuv och mördare nu först, sedan en till framöver som magiker när moddare börjat blivit mer varm i kläderna och fått in lite mer besvärjelser
Det här med att de lagt till sprint känns märkligt när man rätt snabbt blir lika snabb utan.
Minns när jag för ett antal år sedan startade oblivion igen efter att ha spelat Skyrim i många år.
Minns oblivion som bland det bästa jag spelat men i efterhand känns det som karaktären springer 100m lopp varje gång man rör sig. Väljer man gå-funktionen kommer man aldrig fram.
Dessutom borde de fixat hur det funkar med handkontroll.
Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.
Börjar tappa begreppen. Vad exakt är skillnaden?
Jag har alltid trott att remake: man gör om spelet från grunden, ungefär som att spela in en ny film med nya skådespelare.
Remaster: man tar ett gammalt spel med samma motor men ökar upplösningen, drar på lite ljuseffekrer, typ så? Motsvarighet till film kan vara när George Lucas sabbade episod IV-VI med en massa dataeffekter.
Eller har jag missförstått?
Börjar tappa begreppen. Vad exakt är skillnaden?
Jag har alltid trott att remake: man gör om spelet från grunden, ungefär som att spela in en ny film med nya skådespelare.
Remaster: man tar ett gammalt spel med samma motor men ökar upplösningen, drar på lite ljuseffekrer, typ så? Motsvarighet till film kan vara när George Lucas sabbade episod IV-VI med en massa dataeffekter.
Eller har jag missförstått?
Tycker du har förstått det bra. Skillnaden med Oblivion är att man istället för att bara putsa på grafiken lite valt att göra om den helt med UE5 och sen lagt den som ett täcke över det gamla spelet. Så det blir en mer ambitiös remaster än vad vi vanligtvis brukar få.