Nyligen stod det klart att Dragon Age: The Veilguard inte levt upp till EA:s mål. Det har "engagerat" omkring 1,5 miljoner och Electronic Arts hade hoppats på det dubbla. EA-chefen Andrew Wilson säger att nya Dragon Age trots goda vitsord och en bra lansering ändå inte blev en succé

Wilson menar (via PC Gamer) att spelare idag söker "delade världar" och "djupare engagemang". Man ska kunna blanda dessa nya "krav" med det bra berättande som Dragon Age 4 hade.

Att "bara" göra ett bra singleplayer-spel tycks inte vara ett recept för succé.

För att nå bortom kärnpubliken måste spel anpassa sig till de föränderliga kraven från spelare som i allt högre grad söker delade världar-inslag och djupare engagemang, samtidigt som de värdesätter högkvalitativa berättelser inom denna älskade genre. Dragon Age hade en lyckad lansering och fick goda recensioner från både kritiker och spelare. Dock lyckades det inte nå en tillräckligt bred publik på denna starkt konkurrensutsatta marknad.

Fluffiga ord, onekligen, men andemeningen är tydlig: Dragon Age räckte inte till. Långt innan Dragon Age: The Veilguard visades upp på bred front talades det om att det skulle matcha EA:s "games as a service"-strategi. Något man enligt uppgifter ska ha backat ifrån efter Anthems misslyckande. Bioware har medgett att Dragon Age 4 i ett tidigare skede prövade sina multiplayer-vingar. Noterbart: färsk EA-rapport noterar också att live service "med mera" står för 74 procent av EA:s inkomst. Det är bevisligen något som företaget tjänar stora pengar på.

Stuart Canfield, EA:s finanschef, säger att spelets resultat visar att det är nya tider nu.

Historiskt sett har storskaligt berättande varit det främsta sättet för vår bransch att föra älskade IP:n till spelare. Spelets ekonomiska resultat belyser det föränderliga branschlandskapet.

Det är viktigt, menar han, att EA satsar på det med mest "potential". Dit tycks inte Dragon Age: The Veilguard räknas, för inga fler stora uppdateringar är planerade.

Vad detta innebär för framtida Bioware-spel som Mass Effect 5 återstår att se. Klart är att EA flyttat Bioware-folk till andra team och att blott ett litet kärnteam arbetar med nya Mass Effect.