Inlägg av Munhuggas
Inlägg som Munhuggas har skrivit i forumet
Hinner spela så oerhört lite att Switchen är det perfekta alternativet. Några sekunder att starta. Några sekunder att pausa när barnet skriker.
Hehe yes!
Men bara två gånger... kanske dags för en tredje?
Även Hollow knight och Ori and blind forest är för övrigt med i denna sorts spel för min del:)
Och Fez är också med i någon mening, åtminstone i form av världsbygge och pussellösande. Stort favoritspel med magisk musik.
Varenda gång denna tråd ploppar upp i "nytt i forumet" så blir det en klick med förhoppningen om att någon tipsar om något mer liknande spel
Fantastiskt spel som har körts igenom 3-4 gånger vid det här laget!
Har du lirat Tunic? Det är i mitt tycke ännu bättre.
Förresten, är det bara Switch-versionen som är lite buggigt så till vida att man kan klättra över murar här och var och softlocka sig?
Fin recension och kul spel! Blev precis färdig med det och uppskattade det mer än jag trodde i början. Enda negativa jag kan komma på är att jag tycker hitboxarna är lite oförlåtande ibland när man blir träffad även när man står bakom en fiende som slår. Men det var inget som inte gick att lära sig att undvika med lite snabba rullningar.
Jag måste erkänna att jag inte förstod poängen med alla föremål man hittade men jag antar att de var en referens till slutscenerna?
Kolla in AOT är en utmärkt idé!
-
Speaking of witches!
Om ni hade kunnat glömma av en hel anime så ni kan se den för första gången igen, vilken hade ni valt?
Jag har sett om både Samurai Champloo, Fullmetal Alchemist och Cowboy Bebop flera gånger och de är precis lika bra när man vet vad som ska hända. Kanske skulle jag välja Attack on Titan för att se alla avsnitt i ett svep och därmed ha en sportslig att minnas vem av alla mer eller mindre identiska soldater var vem.
Säkert nämnt redan, men tråden är så lång ...
En stor favorit som blev med ny (halv) säsong i höst är Re:ZERO. Den innehåller i princip alla troper hos anime men gör det på ett fantastiskt sätt. Det är otroligt mörkt och köttig stundtals men har även väldigt vackert relationsbygge och en värld som alltid är mer komplex.
Man får ge Musk att han plockar fram det finaste i människor 😊 (ironi)
On topic: Tänker att han har pengar nog att anställa riktiga människor som kan göra bra spel. Det verkar ju dock sällan vara en garant för att resultatet blir så värst intressant.
Dragons Lair nes (dvs den dåliga pal versionen)
Imponerande att du kom igenom hela. Vi pallade aldrig förbi typ första bron(?).
Phantasy Star 3.
Har alltid gillat Willow. På vilket sätt finner du det trasigt?
Du får ta det här genom en nioårings minne men svärden var ju nästan ospelbart långsamma att slå med på de lägre nivåerna. Och fiender som fastnade långt ut i kanterna av skärmen där man inte kunde gå var ju sällan imponerande. Det faktum att man i princip var tvungen att ägna en halvtimme eller så åt hjärnlöst levlande gjorde inte spelet roligare. Kanske skulle jag tycka annorlunda som vuxen som även kan läsa engelska. Men som barn var det inte ett favoritspel. Önskar de hade "stämt" instrumenten i musiken också.
Willow till NES. Man var ju inte bortskämd med rollspel direkt men jisses vilket trasigt spel det var. Allt nötande gjorde dock att de falska melodierna sitter i huvudet än idag.
Prince of Thieves var väl i princip samma spel. Som vi svor över kassa kontroller och omöjliga bossar. Ingen strömlinjeformning där inte. Dagens ungdomar osv
Volkswagen lär sig just precis nu hur de ska få lönsamhet i elbilsproduktion och marknadsförändringar. De hävdar åtminstone själva att de genomgår en kris, vilket jag skulle påstå är ett tillfälle för lärande. Det är inte så konstigt att man fortsätter lära trots erfarenhet. Allt annat är stagnation.
Jag har inte heller spelat det.
Många skäl såklart, men karaktärerna .... ser bara så jäkla trista ut. Svårt att förklara. Men jämför t.ex. den här med Soldier 76 från Overwatch.
https://staticg.sportskeeda.com/editor/2024/07/ec36f-17213368...
Hahaha, det där ser ju ut som någon som klätt ut sig hemma. Charmigt kanske men svårt att ta på allvar. Fattar vad du menar! Bra poäng med att de inte illustrerar deras förmågor med utseendet. Känns ju knäppt att inte vara mer renodlat med så mycket pengar nedplöjt i projektet. Men det är svårt att köpa god smak!
Värdelös art direction och ytterligare ett evighetsspel? Nej tack.
För en som knappt sett spelet utom lite skärmdumpar, vad är det som är kasst med dess art direction? Jag tycker det ser otroligt generiskt ut, typ som valfri Marvel-rulle. Det är ju iofs trist i sig men värdelöst är ett starkt ord.
Nope!
Då denna tjänst är helt gratis och Nintendo sitter på rättigheterna så finns det inget att tjäna här för dom då både appen och Nintendo konto kostar noll kr för oss konsumenter. Däremot kostar det pengar för Nintendo att utveckla appen, underhålla den etc etc.
Hade dom släppt musiken på Spotify så hade det funnits pengar att hämta, då Nintendo skulle tjäna pengar på antal lyssningar.
...
Det där med vad som genererar värde för ett företag och inte är ofta rätt komplicerat. Det jag försökte lyfta fram, speciellt i slutet av mitt inlägg, är att det finns pengar i att behålla prenumeranter genom att ge dem mer värde för sin avgift. Appen lägger till ett skäl att behålla sitt Nintendo Online-konto vilket är pengar rakt till Nintendo. Spotify däremot betalar otroligt lite per lyssning och av inläggen i den här tråden att döma är det inte ovanligt att folk inte alls är intresserade av att betala för musik.
Varför lägger de inte ut det på spotify eller nåt?
En ren gissning är att de i princip inte skulle tjäna en krona på att lägga ut det på Spotify. Den här appen däremot ger ju något slags mervärde till dem som redan har ett Nintendo Online-konto. Det kan säkert räcka för att behålla några kunder en stund till vilket ger reda pengar.
Riskera kladd i handkontrollen? Nej tack. Men te, vatten och en och annan läsk har ju runnit ner.
Spelen jag nämnde har lite egna grejer som får dom att sticka ut, i Prey t ex har de satsat mycket på utforskandet och atmosfären och man har förmågor som jag aldrig tidigare sett i en shooter.
Metroid Prime är underbart. Jag spelade det för första gången för inte så längesen.
Måste för övrigt applådera din konstruktiva ton i vad som i mångt och mycket är en gnälltråd. Riktigt snyggt och inspirerande!
Dishonored 2, Prey och Deathloop följer inte samma mall
Springa, skjuta/slå, interagera med upplysta delar av omgivningen - check, check, check. Har inte spelat nåt av dem men de ser väldigt lika ut vad jag redan spelat. Min poäng är inte att säga att genren är dålig eller så, men att det grundläggande, återkommande konceptet inte är min grej, oavsett vilken twist de lagt till.
Med det sagt älskar jag Metroid Prime, men där kändes alltid pusslandet och utforskandet först. Å andra sidan ser ett videoklipp från nåt av de spelen rätt genetiskt ut det med. Svårt att se vilken känsla ett spel väcker. Och för den delen hur åksjuk jag blir av att spela dem 😅
Half-life 2
Försökte spela det för många år sen men tröttnade efter någon timme. Kändes som en hyfsat generisk shooter och de är alla så vansinnigt lika varandra. Förstår verkligen att man kan ha kul med dem men konceptet tilltalar inte mig.
Apropå Nintendos påstådda brist på innovation (trots att de alltid har ny mekanik i sina spel) så känns shooter-genren just så för mig. Inget har hänt sen Perfect Dark egentligen. Men egentligen är det ju som att gnälla över att komedier i stort följer samma mall som de gamla grekernas - funkar det så funkar det och har man roligt så har man.