Oro bland Ubisofts anställda efter affären med Tencent
"Oro bland Ubisofts anställda är efter affären Tencent ".
Denna rubrik känns aningen ..."underlig".
Mm, har @Johan Lorentzon fått en stroke?
Ad hoc addendum
Mm, har @Johan Lorentzon fått en stroke?
”Oro bland FZs medlemmar är efter rubriken osammanhängande”
Mm, har @Johan Lorentzon fått en stroke?
Ja lite så, höll på laborera med rubriken och glömde kvar ett ord. Fixat nu. Tack!
"Writer and Fighter"
Underföretag? Kallas väl dotterbolag.
Hört saker kallas underföretag, men dotter låter helt klart bättre.
"Writer and Fighter"
Gör man framgångsrika spel som levererar är det ju klart att man måste börja oroa sig för uppsägningar? Det finns ett riktigt toxiskt positivt klimat på ubisoft som har en väldigt vinklad ideologi bakom, från ledning till utvecklare, ja då slutar det så här när slutprodukten inte blir vad folket vill ha. Den enes död, vårt bröd! Detta bäddar för framgång för en utvecklare som ser och tar lärdom av ubisofts misslyckanden kanske är Black Myth: Wukong redan svaret på den framgångsagan! Good times!
Men vad hände här?
Bara knappt en vecka sen sades det ju att spelet sålde fantastiskt bra och var en dundersuccé med flera miljoner sålda spel. Det var ju jäkla högljutt om att alla skeptiker är "hatare".
Men precis som med Veilguard och Avowed, så var detta bara ett sifferfiffel i ett desperat försök för att hålla uppe momentum.
Nu ser man inte röken av dessa fanatiker och spelen förblir lika bortglömda.
Men vad hände här?
Bara knappt en vecka sen sades det ju att spelet sålde fantastiskt bra och var en dundersuccé med flera miljoner sålda spel. Det var ju jäkla högljutt om att alla skeptiker är "hatare".
Men precis som med Veilguard och Avowed, så var detta bara ett sifferfiffel i ett desperat försök för att hålla uppe momentum.
Nu ser man inte röken av dessa fanatiker och spelen förblir lika bortglömda.
Detta är självfallet ingenting som kokats ihop och spikats under den typ 1,5 veckan som Shadows har varit ute. Sådana här affärer planeras och diskuteras under lång tid, och detta då enligt rapporter sedan september förra året:
Bloomberg rapporterade om denna lösning redan i januari:
FZ rapporterade också innan Shadows hade släppts att Assassin's Creed (med flera) kan Tencent-finansieras i framtiden
Jag ställer mig också frågandes till hur Shadows säljer egentligen, då det enda vi hittills har fått siffror på är ”antal spelare” (nej, några faktiska säljsiffror på ”flera miljoner sålda spel” har inte påståtts eller redovisats av Ubisoft). De har dock sagt att specifikt releasen var den bästa som ett AC-spel har haft bortsett från Valhalla. Tills det att säljsiffror blir officiella kan man bara spekulera vad det betyder i faktiska siffror.
Jag tror inte många på allvar trodde att just ett spel skulle rädda Ubisoft ur sin ekonomiska knipa med miljarder i skulder och konstanta rykten om uppköp.
Men vad hände här?
Tror du på allvar att denna affär planerats och genomförts på några dagar efter att Shadow släpptes?
Detta är självfallet ingenting som kokats ihop och spikats under den typ 1,5 veckan som Shadows har varit ute. Sådana här affärer planeras och diskuteras under lång tid, och detta då enligt rapporter sedan september förra året:
<Uppladdad bildlänk>
Bloomberg rapporterade om denna lösning redan i januari:
<Uppladdad bildlänk>
FZ rapporterade också innan Shadows hade släppts att Assassin's Creed (med flera) kan Tencent-finansieras i framtiden
Jag ställer mig också frågandes till hur Shadows säljer egentligen, då det enda vi hittills har fått siffror på är ”antal spelare” (nej, några faktiska säljsiffror på ”flera miljoner sålda spel” har inte påståtts eller redovisats av Ubisoft). De har dock sagt att specifikt releasen var den bästa som ett AC-spel har haft bortsett från Valhalla. Tills det att säljsiffror blir officiella kan man bara spekulera vad det betyder i faktiska siffror.
Jag tror inte många på allvar trodde att just ett spel skulle rädda Ubisoft ur sin ekonomiska knipa med miljarder i skulder och konstanta rykten om uppköp.
Dom har räknat alla som har Ubisoft+, vare sig dom spelat Shadows eller ej. Och som du skriver så har dom valt att prata om antal spelare istället för antal sålda kopior som är bra mycket viktigare barometer för hur bra det går.
Jag tror det sålt hyfsat, är ett AC spel ändå, men absolut inte så bra dom vill ge sken av. Hade dom sålt bra hade dom vart snabba med att skryta om just sålda kopior och inte antal spelare. Finns ingen anledning för dom att undanhålla såna siffror när dom är i ett läge som kräver en superhit. Att dom inte pratar om det är i sig väldigt talande.
Detta är självfallet ingenting som kokats ihop och spikats under den typ 1,5 veckan som Shadows har varit ute. Sådana här affärer planeras och diskuteras under lång tid, och detta då enligt rapporter sedan september förra året:
<Uppladdad bildlänk>
Bloomberg rapporterade om denna lösning redan i januari:
<Uppladdad bildlänk>
FZ rapporterade också innan Shadows hade släppts att Assassin's Creed (med flera) kan Tencent-finansieras i framtiden
Jag ställer mig också frågandes till hur Shadows säljer egentligen, då det enda vi hittills har fått siffror på är ”antal spelare” (nej, några faktiska säljsiffror på ”flera miljoner sålda spel” har inte påståtts eller redovisats av Ubisoft). De har dock sagt att specifikt releasen var den bästa som ett AC-spel har haft bortsett från Valhalla. Tills det att säljsiffror blir officiella kan man bara spekulera vad det betyder i faktiska siffror.
Jag tror inte många på allvar trodde att just ett spel skulle rädda Ubisoft ur sin ekonomiska knipa med miljarder i skulder och konstanta rykten om uppköp.
Tror du på allvar att denna affär planerats och genomförts på några dagar efter att Shadow släpptes?
Självklart tror jag inte det, det är ju precis min poäng. Alla med någon form av grundläggande framförhållning kunde se varningsklockorna och att det här skulle bli en flopp. Men för knappt en vecka sedan argumenterades det febrilt för att det minsann inte var någon flopp, utan tvärtom skulle bli det bäst säljande Assassins Creed spelet någonsin.
Dom har räknat alla som har Ubisoft+, vare sig dom spelat Shadows eller ej. Och som du skriver så har dom valt att prata om antal spelare istället för antal sålda kopior som är bra mycket viktigare barometer för hur bra det går.
Ja men precis det jag menar, antalet spelare säger inte mycket när man har det på sin prenumerationstjänst. 🙂
Men det skulle vara kul om det säljer, jag tycker om spelet och det skulle dessutom vara trist för utvecklingsteamet som har slitit så med det och har fått utstå allt möjligt skit
Edit: Missade galet nog det första du skrev, jag tror verkligen inte de bara slänger med alla prenumeranter utan jag tror man åtminstone måste ha startat spelet. Även om det är en helt skev metric.
Självklart tror jag inte det
Okej, då förstår jag inte varför du skrev det du skrev och dessutom nu igen fokuserar på det spelet. Men men…
Ja men precis det jag menar, antalet spelare säger inte mycket när man har det på sin prenumerationstjänst. 🙂
Men det skulle vara kul om det säljer, jag tycker om spelet och det skulle dessutom vara trist för utvecklingsteamet som har slitit så med det och har fått utstå allt möjligt skit.
Klart det är trist när mediokra spel inte säljer ¯\_(ツ)_/¯
Det måste vara fel på oss som inte köper det och absolut inte de som lever i förnekelse och vill rättfärdiga sitt köp genom att desperat länka till alla rapporter, allting som kan få spelet i positiv dager. Mycket underhållande, hade man köpt och gillat det hade man inte haft tid att göra sådant
Det glädjer mig att folk röstar med plånboken och väljer bort giriga spelbolag och deras mediokra spel, verkligheten kommer alltid som ett slag i ansiktet på den som inte är förberedd!
Längtar redan till nästa Elden Ring, Baldur's Gate 3, Helldivers 2, Ghost of Thushima, Black Myth: Wukong!
Dom har räknat alla som har Ubisoft+, vare sig dom spelat Shadows eller ej.
Det låter väldigt märkligt och tråkigt om det stämmer. Man har nog räknat med de som spelat spelet, oavsett om man äger spelet eller kört det via ubi+
Finns det någon källa på att man räknat med alla som inte spelat spelet?
Det låter väldigt märkligt och tråkigt om det stämmer. Man har nog räknat med de som spelat spelet, oavsett om man äger spelet eller kört det via ubi+
Finns det någon källa på att man räknat med alla som inte spelat spelet?
kanske räknat med dom som laddat ner spelet? det låter mer logiskt än att alla som har ubi+ räknas med, förutsatt att dom skulle räkna med dessa. jag har ingen aning 😵💫
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
kanske räknat med dom som laddat ner spelet? det låter mer logiskt än att alla som har ubi+ räknas med, förutsatt att dom skulle räkna med dessa. jag har ingen aning 😵💫
Mjo men även det låter väldigt märkligt
Mjo men även det låter väldigt märkligt
Absolut, håller helt med. Men man vet aldrig när det kommer till pr
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Free to play och mikrotransaktioner for everyone!
Kanske lite reklam om TikTok å något annat skit som poppar upp i spelen framöver, det hade varit grejer det.
Spel från Tencent:
Spel från Ubisoft:
Spel från Tencent:
<Uppladdad bildlänk>
Spel från Ubisoft:
<Uppladdad bildlänk>
Tur att studios som Riot Games, Paradox och Epic Games, där Tencent har ägandeskap, inte släpper spel med massa DLCs eller har massa mikrotransaktioner.
Edit: Tencent äger 5% av Game Sience när Black Myth: Wukong släpptes och 9% av Ubisoft när Anno 1800 släpptes. Så ditt argument visar motsatsen av vad du trodde.
Tur att studios som Riot Games, Paradox och Epic Games, där Tencent har ägandeskap, inte släpper spel med massa DLCs eller har massa mikrotransaktioner.
Edit: Tencent äger 5% av Game Sience när Black Myth: Wukong släpptes och 9% av Ubisoft när Anno 1800 släpptes. Så ditt argument visar motsatsen av vad du trodde.
Och 30% i Larian vars Baldur's Gate 3 ser exakt likadant ut som Black Myth när det gäller DLC. Faktum kvarstår att Ubisoft är några av de värsta när det gäller mikrotransaktioner och äckligt säljbeteende, kan knappast bli värre med en större roll för Tencent.
Spel från Tencent:
<Uppladdad bildlänk>
Spel från Ubisoft:
<Uppladdad bildlänk>
Ja en sådan DLC lista gör att jag bara skiter i spelet om det inte finns något skitbilligt paket med alltihopa.